01.08.2008 - 00:06 | Son Güncellenme:
LEVENT KÖPRÜLÜ
Bazen, bir arkadaş veya aile toplantısında söz döner, dolaşır otomobile geliverir. Ne de olsa orada otomobillere takıntılı, hatta takıntıyı "işe" kadar taşımış biri vardır!
Elbette otomobili sadece "getirgeç-götürgeç" gibi görenler için küçük-büyük, konforlu-konforsuz gibi ayrımlar pek de önem taşımaz. Taa ki, kendilerininkinden farklı bir otomobille uzun yol yapıncaya kadar. Şimdi ben öyleydim demiyorum tabii. Genel olarak söylüyorum, değil mi?
Citroen, neredeyse "evrim" geçirmesini sağladığı orta üst sınıftaki modeli C5 için pek özenli davranmış. Zira marka, aracı geliştirirken, gittikçe hareketlenen D sınıfında yer edinmenin ne kadar zor olacağını çok iyi hesaplamış. Bu yüzden hem müşteri isteklerine daha uygun donanımlar koymuş hem de markaya katkı sağlayacak bir araç olmasına özen göstermiş.
Düğmeler ve alışkanlıklar
Aracın tasarımından uzun uzadıya bahsedip, yazıyı sonradan kısaltmaya çalışmak yerine, diğer unsurlarına geçmenin yararlı olacağını düşünmekteyim yine. Nitekim dış tasarım, göründüğü üzere hayli sportif ve aynı zamanda şık olmuş.
Citroen'in üst sınıftaki aracı C6'dan alınan temeller üzerine oturtulan yeni C5, haliyle biraz uzun ve iç mekanda açısından hayli bonkör bir otomobil. Nitekim diz mesafesi açısından hiçbir sorun yok. Bununla birlikte sportif sayılabilecek ön koltuklar, içine gömülmenize yol açıyor. Ayrıca kullanılan döşemeler, klimaya rağmen sıcak havada terletebiliyor. Arka koltukların ortasında bulunan çok fonksiyonlu ve açılabilen kol dayama yeriyse gerçekten iyi düşünülmüş.
Citroen ve Peugeot markalarında ilk kez bu araçta kullanılan göstergeler, gerçekten hem görünüm hem de fonksiyonları açısından takdiri hakediyor. Ortaları dijital olan göstergelerin ibreleri de, estetik yapılmış. Gösterge paneli, tam da sürücüye odaklı tasarlanmış. Orta konsol ise biraz düğme karmaşası içinde görünse de, aslında kısa sürede alışkanlık sağlanabilecek türden. Tabii keşke dörtlü flaşörlerin düğmesi bu kadar uzakta kalmasaydı...
Su üzerindeymiş gibi
Citroen, C5 ile devrim niteliğinde bir değişime de imza atmış. Şimdiye kadar markanın orta üst sınıfında hiç olmayan bir seçeneği, ilk kez C5'te bozmuş. Bu da, iki farklı süspansiyon seçeneği.
Bir önceki versiyonunda tek seçenek olarak sunulan hidrolik süspansiyon, artık "seçeneklerden biri" haline gelmiş. Alt motor seçeneklerinde "klasik" süspansiyondan şaşmak istemeyenlere "metalik" diye adlandırılan standart amortisör sunuluyor. Geliştirilmiş “hidropnömatik” süspansiyonsa, 2.0 lt gibi yüksek hacimli motorlarda mevcut. Ancak aracı kullanınca, klasik amortisörlerin hidrolik kardeşini konfor yönünden çok da aratmadığına şahit oldum. Nitekim yumuşak ayarlı süspansiyonlar, aracın su üzerinde gidiyormuş hissi yaratmasını sağlıyor. Tabii hidrolik süspansiyonun bire bir yerini tutabileceğini söylemiyorum. O ayrı...
Diğer bir güzellik de, aracın iç mekanının gerçekten çok sessiz oluşu. Dizel motorlu versiyonunu kullanmama rağmen, ben dizel sesi duymadım... Süspansiyon ve sessizlik biraraya gelince de, insan uzun yol yapma sendromuna tutuluyor ister istemez. Tabii işi gücü bırakıp, öylece gitmek tercih meselesi!
Motorları arasında en popüler olacak seçeneğin 1.6 lt dizel olacağını bildiğimden, kullandığım araçta da o görev yapıyordu. 110 HP'lik PSA-Ford imzalı motoru Citroen, Peugeot, Ford ve Volvo kullanıyor. Bu araç için yetersiz kalacağı düşünülen, ama asla böyle olmayan motor, alt devirlerde bir miktar isteksiz gibi dursa da belli bir devirden sonra gerçek yüzünü gösteriyor. Performans açısından kullanıcısını kesinlikle üzmezken, karışık kullanımda ve klima ile birlikte 100 km'de ortalama 6.6 lt gibi bir değer yakaladık. 1000 km'den fazla yol gidebilmek, en azından teorik olarak mümkün.
Fren performansı hayli başarılı olan araç, bozuk yolda hızlı girilen virajlarda süspansiyonun etkisiyle bir miktar kayma eğilimi gösterse de, ESP bunu başarılı şekilde önlüyor.
NELERİ VAR?
----------------
C5 1.6 HDI SX
ABS+EBD, ESP, 6 hava yastığı, ASR, hız sabitleyici, far ve yağmur sensörü, arka park sensörü, çift bölgeli otomatik klima, MP3 çalarlı ve hafızalı müzik sistemi, yol bilgisayarı, elektrik kumandalı camlar, elektrik kumandalı ve kendiliğinden katlanabilir ve yan aynalar, yükseklik ayarlı sürücü ve yolcu koltuğu, yükseklik ve derinlik ayarlı deri direksiyon simidi, virajda ekstra aydınlatma sistemi ve diğerleri...