17.10.2007 - 00:00 | Son Güncellenme:
Levent KÖPRÜLÜ
Bu ay Türkiye yolları, "Kore'nin bağrından kopup gelen" yağız bir delikanlıyı daha ağırlamaya başladı. Hyundai i30... Avrupa'da sıkı bir rekabetin süregeldiği orta sınıf hatchback pazarına giriş yapmak ve burada iddialı olmak için geliştirilen i30, pek çok açıdan Koreli üreticinin "ilk" denilebilecek özelliklerini de üzerinde barındırıyor.
Öncelikle işe aracın adından başlamakta yarar var. "i30"da kullanılan isimlendirmeye alışmaya çalışsak iyi olacak! Nitekim bu, Hyundai açısından bir ilk olduğu kadar, başlangıç da. Amerikan pazarından başlayarak kendisine yeni bir statü (kesinlikle artık hesaplı otomobillerin markası olarak anılmak istemiyor) belirleyen Hyundai, bundan böyle marka algılamasını kaliteli araçlar üreten bir firma olarak değiştirmek istiyor. Bunun için de ürünlerle birlikte uygulamaya koyduğu yeni isimlendirme stratejisini "i30" ile başlattı. Tıpkı premium ürünler üreten (Mercedes, BMW, Audi) gibi markaların yaptığı gibi.
Neden "i" diye soranlara da kısa bir açıklama... Basın bülteninde aynen İngilizce’deki Inspiration (İlham verici), Innovation (Yenilikçilik) ve Intelligence (Zeka) kelimelerinin dikkate alındığı söyleniyor.
Tabii ki i30, bu markaların modelleriyle rekabet için yaratılmamış. Onun rakipleri, yıllardır pazara damgasını vuran Golf, Astra, C4, Focus, Auris, Civic, 307, Megane ve diğerleri. Arka tasarımını gördüğünüzde benimle aynı fikirde olmayabilirsiniz, ancak işin gerçeği bu. Çünkü benzettiğiniz model, "premium" denilen biraz daha lüks bir sınıfa dahil!
'En popüler yönler'
Koreli üretici, i30'un öncelikle Avrupalı tüketicinin istek ve beklentilerine cevap verecek bir otomobil olabilmesi için Hyundai Avrupa Tasarım Merkezi’nde geliştirilmesini sağlamış. Ancak özellikle aracı tasarlayanların yollardaki Avrupalı ve Japon modellerden fazlasıyla esinlendiği de kesin gibi.
Köşeli ve yuvarlak hatları birarada barındıran i30, önde krom zengini bir radyatör ızgarasıyla ve iri ön farlarıyla dikkat çekiyor. Kaputta kullanılan çizgi, aracın A-sütunu ile güzel bir şekilde birleştirilmiş. Çamurluğa entegre iri ön tampon, koruma görevi gören çıkıntılar derken aracın yanlarına doğru akıcı bir şekilde kayıveriyor gözlerimiz. Burada kullanılan çizgiler (özellikle de kapının alt kısmındaki kıvrım) de, yine başka markaları hatırlatsa da, arka çamurluk ile başarılı şekilde birleştirilerek farklılık sağlanmış. Arka kelebek camının, su damlası şeklinde oluşu ise, yine bu sınıftaki popüler araçlarda rastladığımız formlardan. Arka bagaj kapağı ve stop grubunun yine tanıdık çizgileri taşıdığını söylemek yanlış olmaz. Eh, tasarımcıların da esinlendiği yerler olabilir.
İç mekan ise, Hyundai'nin tam olarak kendi imzasını attığı bir yer. Markanın kalite konusunda vurgulamak istediklerini, iç mekandaki işçilik ve malzeme seçimi anlatıyor. Zira karmaşık olmayan, ancak işlevsel görünen kabin ve ön göğüs, şık durmakla kalmayıp, ses yapmama konusunda da başarısını pekiştiriyor. Siyah zeminli, mavi bantlı göstergeler, ortadaki yol bilgisayarının da etkisiyle hayli şık duruyor. Bir de yol bilgisayarı düğmesini alakasız yerlere koymasalar daha iyi olacaktı ya, neyse. Orta konsolda bulunan ve tüm modellerde standart olan radyo-CD çalar ve otomatik klimanın gece "maviş" aydınlatması da bunu pekiştiriyor.
Eşya koyma yerleri konusunda da başarılı çözümler üreten Hyundai tasarımcıları, su şişesi de konulabilen kapı cepleri, orta konsoldaki ik farklı kapaklı göz, kol dayama yeri altındaki bölme filan derken pratikliğin üst noktasına ulaşmışlar. Tabii olması gerekeni yapmışlar ama bazı Avrupalı rakiplerinde bile bunlar olamayabiliyor.
Uzun aks mesafesi sayesinde iç mekanında diz mesafesi açısından hiç de sıkışık olmayan bir alan sunan i30, özellikle arkadaki yolcuları rahat ettirmede de başarılı. Nitekim benim gibi uzun olsalar da... Ayrıca arka koltuklar katlandığında düz bir yükleme zemini oluşturması da, yine i30'un başarı hanesine kaydediliyor. Sessiz olan iç mekanda, i-pod ve USB bağlantısı sunulması ise, puanları alkış düzeyine getiriyor. Öyle demeyin, son dönemlerde bunlar hayli gerekli hale gelmeye başladı!
Motora kesinlikle tam not
İkisi dizel, biri benzinli 1.6 lt hacimli üç motor seçeneği bulunan i30'un, 115 HP'lik olanını kullandık. Dolayısıyla pek bir memnun kaldık.
Isındıktan sonra (hoş ısınmadan önce de fazla gürültülü değil) sanki benzinliymiş gibi sessiz çalışan dizel motor, Koreli firmanın teknik başarı olarak görülebilir. Nitekim 115 HP'lik güç, oluşan tork yani motor çekiş gücü, gaz pedalının aracı kolayca hareketlendirebilmesini sağlıyor. Her ne kadar turbo kendisini 2000 devir civarında gösteriyor olsa da, sonrası gayet çekici oluyor. Zira nasıl devirlendiğini ve ivmelendiğini görünce turbonun pek "muhatap olmadığı" devirleri unutuyorsunuz.
Bununla birlikte araç, doğru kullanıldığı taktirde, ortalama 100 km'de yaklaşık 5.5 lt yakıtla işini halledebiliyor. Tabii sağ ayağınıza hakim olmazsanız 6.5-7.0 civarına da gelebilirsiniz. Katalog değeri 4.7 lt zira...
Kısa oranlı şanzıman, aracın maksimum hızının 180 km/s civarında kalmasını sağlamış. Zaten ailecek kullanacaksınız, fazlasına da gerek yok. Üstelik dizele fazladan para ödemenizin asıl nedeni, tüketimin düşük olması değil mi?
Başarılı frenlere sahip aracın süspansiyonları orta sertlikte. Her ne kadar öyle desek de, kimilerine fazla yümüşak gelebilir. Ancak bu, aracın aks mesafesi ve arka süspansiyonlarının başarısıyla yol tutuş konusunda dezavantaj yaratmıyor diyebilirim. Nitekim virajlardaki yol tutuşu, gerçekten marka için bir başka "ilk" diyebilirim. Üstelik en üst donanımda ESP de alınabiliyor.
Sonuçta donanım açısından bakıldığında en düyük donanım paketinde bile elektronik klima, CD-MP3 çalar, i-pod ve USB bağlantısı olan aracın bu özellikleri, fiyatlarının bir miktar yüksek olmasını makul gösterebiliyor. Kesinlikle rekabet için çok şanslı...
Neleri Var?
-----------
i30 1.6 CRDi Style
ABS+EBD (Elektronik Fren Gücü Dağılımı), park+far+silecek sensörü, dört hava yastığı, elektronik klima, MP3 özellikli ve direksiyondan kumandalı radyo-CD çalar, merkezi kilit, elektrik kumandalı camlar, yol bilgisayarı, yükseklik ayarlı sürücü koltuğu, derik direksiyon simidi, elektrikli ve katlanabilir yan aynalar, deri-kumaş karışımlı koltuk döşemeleri, kendiliğinden kararan iç dikiz aynası, ısı korumalı ön cam ve buz çözücü, 16 inç alaşım jantlar...