UÇAKTAN BİLDİRİYORUM, KORKMAYIN

30 Haziran 2020

İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'nda uçaktan yazıyorum. Yolculuk memleketim Ordu'ya. Çoğunuz bugünlerde uçakla seyahat edeceksiniz. Kontrollü normalleşmeye geçsek de haklı olarak kaygınız devam ediyor. Ben size buralardan durumu bildireyim de biraz olsun rahatlayın. Ama ne olursa olsun tedbiri elden bırakmayın.

- Taksim'den Havabus'le geldim. Önceleri yarım saatte bir olan sefer aralıkları şimdi daha az; bazen saatte bir bazen iki saatte bir. Bu yüzden evden çıkmadan internetten kontrol edin. Kişi başı fiyat 18 TL. İkili koltuklarda tek kişi oturabiliyor. Maskesiz yolcu alınmıyor. Klima çalışıyor.

- Havalimanı'ndan içeri sadece yolcunun kendisi girebiliyor. Girişten önce kapıda bilet kontrolü yapılıyor. Sırayla içeri alınıyor. Yerde bir metre arayla sosyal mesafe kuralına uygun bantlar var.

- İçeri girdiğiniz andan itibaren her alanda dezenfektan var. Birkaçını kontrol ettim, hepsi doluydu.  

- Uçuşlarda kabin bagajınızı, check-in bagajınızla beraber teslim etmeniz gerekiyor. Kabin bagajı standartı genellikle 8 kg. Dolayısıyla içine kırılacak eşya koymamaya dikkat edin. Uçak içine bunlardan sadece birini alabilirsiniz; kadın el çantası, laptop, evrak çantası, bebek malzeme çantası.

- Bagajınızı teslim ettiğiniz kontrol bölümünde personel yok. Bagajınızı kiosk'ta kendiniz tartıyor, etiketini takıyorsunuz. Bagajınız fazla geldiyse kilo başına ödemeyi -kart veya nakit- ekran başında yapıyorsunuz. Sonrasında kontrol bölümüne gidip bagajınızı bırakıyorsunuz. Okuyucu bagajınıza taktığınız etiketi okuyor ve ilgili uçağa yolluyor. Benim bagajım 1 kilo fazla geldi, ödemesini yaptım.

- Uçağın kalkacağı kapıya doğru ilerlerken yine sosyal mesafe kuralına uygun birer birer geçişinize izin veriliyor. Kurala uymamanız mümkün değil çünkü dört bir yandan 'sosyal mesafe kuralına uyalım!' diye seslenen çalışanlar var.

- Unutmadan, uçak biletlerini bugüne kadar en ucuz fiyattan aldım. Hatta evde biletleri alırken ödemeyi onaylamadan mutfağa su içmeye gittim. Döndüğümde fiyatlar daha da düşmüştü. 'Yeter ki al bileti' der gibi. Eskiden bir çoğunuz şahittir; bilet alırdık ve ödeme ekranına gelene kadar fiyatı artardı!

Yazının devamı...

BUGÜN GÜNLERDEN BİHTER ZİYAGİL

24 Haziran 2020

2020 tüm dünyada talihsizliklerle dolu bir yıl olmaya devam ederken, geçmişimizden bize güzel şeyler hatırlatan kişiler, konular gündeme gelmeye devam ediyor. Hepsi grubu kızlarının barışması bile bir kesimin bu yılı daha iyi geçireceğine inanması için kayda değer bir haberdi.

"10 yıl önce bugün. Unutmadık, unutmayacağız: Bihter Ziyagil"Bugün tarihte 10 yıl önceye gidiyoruz. 'Aşk-ı Memnu' dizisinin başrol karakteri 'Bihter Ziyagil'in, aşkı için intihar ettiği o gün! Üzerinden 10 yıl geçti ama Bihter hala unutulmadı.

Bir dizi karakterinin anma günü olur mu? Bizde o da oluyor. Bihter intihar ettiğinde sadece 27 yaşındaydı. Toprağa verilirken Ziyagil değil, ilk soyadı 'Yöreoğlu' mezar taşında göze takılan ayrıntıydı.

Her yıl olduğu gibi bugün de Twitter'da 'Bihter Ziyagil replikleri' dönecek, Youtube'da günün en çok aratılan videosu 'Bihter Ziyagil ölüm sahnesi' olacak. Bu, Türkiye sosyal medya ekosisteminde ritüel gibi bir olay.

Diziyi günümüzde ilk kez izleyen çocuklar, gençler de Aşk-ı Memnu akımına kapılıyor. Adnan Bey, Bihter, Behlül, Nihal, Bülent, Matmazel, Firdevs Hanım, Peyker, Katya, Cemile, Beşir, Nesrin, Süleyman efendi herkesin kendinden bir şey bulabileceği karakterler.

İnsanlara iyi gelen her şeye ben tamamım. Aşk-ı Memnu klasikleşmiş, Türk halkının bağrına bastığı bir hikaye. O yüzden eleştirecek olursanız iki kere düşünün, bir kere yazın.

Son 3 günde Google'da en çok aranan kelimeler1. Trabzonspor

Yazının devamı...

Samsun Demir müzik sektörünü tekelleştirdi mi?

22 Haziran 2020

Single daha önceleri albümler arasındaki zaman dilimlerinde arayı açmamak adına ara sıra yapılan tekli üretimlerin adıydı. Dinleyicinin single mantığına alışık olmadığı ve albümlerin sıklıkla çıkmaya devam ettiği 2010'lu ilk yıllarda, DMC Genel Müdürü Samsun Demir'den yeni bir strateji ve dijital pazarlamaya odaklanma hamleleri gelmişti.

2013'de pazar liderliğini istikrarla korumaya devam eden DMC Müzik, aynı yoldan devam etmek yerine gidebileceği daha fazla yol aradı. Bu, her iş sektöründe 'artı ürün artı kazanç' stratejisi olarak bilinir. Şirket önce portföyündeki garanti diyebileceğim isimleri kapsama dahil etti. Ajda Pekkan, Funda Arar, Kenan Doğulu, Bengü, Betül Demir, Ziynet Sali, Burcu Güneş gibi etki alanı geniş sanatçılara albüm yerine single yapmaları önerildi. Bu şarkılar klipleriyle beraber dijital müzik platformlarına haftalık aralıklarla servis edildi. Bir nevi müşteriye yeni alışkanlık kazandırmak istendi. Nitekim formül başarılı

oldu da.

Müzik sektöründe dijital dönemle yeni satış kanalları gelişti

Bu dönemden itibaren hem kült hem de fazlasıyla yeni isme DMC logosuyla üretimler yapıldı. Youtube'dan özellikle Z kuşağının zevklerine hitap edecek gençleri keşfetmek adına bolca yararlanıldı. Kurulan 'netd' müzik kanalıyla dijitalden izlenmelerin getireceği tüm teliflerin adresi direkt DMC oldu. Özetle sektörün batmaya terk edilmesi yerine, maliyetler azaltılarak kazanmak için yeni satış kanalları geliştirildi ve yelpaze çok genişledi. Böylece dinlediğimiz her beş şarkıdan en az üçünün hakları DMC'ye ait oldu. Pazar payı her yıl daha da büyürken, pastanın  kalan dilimlerini bölüşen yapım ve dağıtım firmaları bu noktada DMC'nin elde ettiği sonucu tekelleşme olarak değerlendirebiliyor.

Şahsen Samsun Demir'e ait bu vizyonu Türkiye'de müziği domine eden, sektörel trendlere hızlı adapte olan ve işin uçtan uca tüm üreticilerine daha fazla kazanç sağlayan yeni iş modelleri ortaya koymak diye yorumluyorum. 2020 yılının şartlarına kolay uyum sağlanmanın sırrı da, bahsettiğim öngörü ve işleyişte saklı.

İlginizi çekebilir

Yazının devamı...

Hepsi 2020'yi kurtaracak

3 Haziran 2020

Türkiye'nin ilk kız grubu Hepsi, 2005 yılında büyük çıkış yakalamıştı. Dört yıl süren beraberlikten geriye 3 albüm ve 1 maxi single, Türk pop müziğine miras kaldı. Her şey harika gidiyor görünürken, grup üyelerinden Gülçin Ergül'ün tek tabanca devam etme isteğiyle ilk yaprak dökülmüştü.

2010'a geldiğimizde Gülçin, iki şarkıdan oluşan solo projesiyle; Cemre, Eren ve Yasemin de 'dördüncü aramıyoruz' dercesine koca bir albümle tekrar karşımıza çıktılar. Hepsi hayranlarının hayal ettiği elbette bu değildi. Sadece kızların müziği tamamen bırakmalarından daha iyi bir seçenekti.

Ne Gülçin'in solo çıkışı, ne de üçlü Hepsi albümü sandıkları kadar iyi sonuçlar vermedi. Gülçin'in geniş bir ses aralığı var, bu doğru. Ama tek başına şarkı söyleyince ve bu tarz hafif batı müziği olunca, "Ara Ara" Gülçin'in gırtlağını tartacak yeterlilikte bir şarkı olmadı. Hepsi grubu şarkılarını, Gülçin tek başına söyleseydi de bu kadar dinlenmezdi. Şarkılar sesinin altında ezilirdi. Cemre, Eren ve Yasemin'in seslerinin de olması bu şarkılardaki dengeyi sağlıyor, kimyayı tutturuyordu. Şöyle düşünebilirsiniz; pembe güzel bir renktir değil mi? Ama beyazla karışınca toz pembe gözümüze daha pozitif hissettirir.Gülçin, müzikle kafayı bozmuş, sahne için doğmuş bir kız. Tek başına devam etme isteğini asla mantıksız bulmuyorum. Ama çok güçlü bir sesin bazen dezavantaj olduğunu düşünüyorum. Özellikle pop müzikte. Sadece jazz okusa daha da uzun soluklu dinlenir. Pop, trap, arabesk, yabancı pek çok tarzı deniyor. Son şarkısı "Ferman" bugüne kadar yaptıkları içinde farklı bir yerde duruyor.

Üçlü Hepsi albümü "Geri Dönüşüm" için de aynı durum geçerli. Şarkılar tamam, konsept özgün, çıkış klibi "Yeter" görsel olarak öncekileri aratmıyordu da işte kulağa eksik gelen bir şeyler vardı. O da Gülçin'in vokalleri. Gruptan hangi kız ayrılsa kulağımız onun sesini arardı emin olun, sadece Gülçin'e özel bir durum değil.

Yazının devamı...

Hande 14 şamdan ve 20 mumla ne yapıyor?

1 Haziran 2020

Hande Yener'in 2019'dan beri çıkmayı bekleyen yeni bir albümü var. Bu albümün önce Altan Çetin şarkılarından oluşacağı bilgisi vardı. Hatta Afrika'da üç şarkıya klip çekildi. Sonra albüm beklemeye alındı. 2019 yazında bu üç klipten ilki 'Kuş' yayına verildi.
Albüm seyrinde bir şeylerin değişeceği belliydi ki proje ertelendi. Sonrasında çıkışı 2020'ye planlanarak 20. yıl albümü olarak nitelendirildi. 'Kuş'un 2019 yazını yeterince ayağa kaldırmadığı düşünüldü ki akabinde hızlıca 'Krema' teklisi geldi. Gidişatın tam da bu noktada değişmeye başladığının ilk sinyali. Sözü Mete Özgencil'e, müzik ve düzenlemesi Misha'ya ait bu şarkının klibinde Kerimcan Durmaz da vardı.

Bahsi geçen işler, mevcut Hande Yener kitlesini tatmin etmedi. Hande'nin bu şarkıları çıkarma sebebini tamamen stratejik -albümden önce yeni nesli dinleyici kitlesine katmak istemesi- olarak yorumluyorum. Çünkü yeni nesil daha az söz ve daha çok müzik istiyor.

O süreçten günümüze neler oldu? 

Altan Çetin, sosyal medya hesaplarında Hande'ye veryansın etti. Hiçbir şarkısıyla yeni Hande Yener albümünde yer almak istemediğini yazılı şekilde paylaştı. Sonra bu paylaşımlar ortadan kalktı. Ama ortada klibi çoktan hazır olan, para harcanan şarkılar vardı. Devreye yapımcı Polat Yağcı'nın girdiğini ve bir uzlaşma sağladığını düşünüyorum.

Yazının devamı...