Maskeye talep patlaması

Geçen hafta Güney Afrika’da tespit edilen ve daha şimdiden “Kovid virüslerinin Frankeştayn’ı” olarak anılan Omicron “küresel maske zorunluğunun” yeniden dayatılmasına neden oldu.

Dünkü Washington Post “Güvenilir maskeler bulmak zor olabilir” başlığıyla okuyucularını uyardı.

Omicron’a “aşıların etkili olup olmadığı” henüz netleşmedi, araştırılıyor.

“Kovid-19 hastaları için bulunan aşılar Omicron’a etkili mi?”,  o da araştırılıyor.

Yerküredeki bütün ülkelerde, pandeminin ilk görüldüğü günden bu yana geçerliğini sürdüren “maske” yeniden “cankurtaran simidi” gibi.

Bütün ülkelerde toplumlara “Maske takın” çağrıları yapılıyor.

Washington Post “maskeye bu yeniden yükselen talep dalgasını karşılamakta üretim ve stokların yetersiz kalabileceğine” işaret ediyor.

Özellikle “Güvenilir maske bulmak zorlaşacak” uyarısını yapıyor.

Böyle, arzın talebi karşılayamadığı durumlarda “sahte üretimlere” dikkat çekiyor.

Maskeye talep patlaması

ÇEVRİMİÇİNE DİKKAT

Gazete halkın çevrimiçi maske alımlarında nelere dikkat etmesi gerektiğini listelemiş.

Ayrıntılara girmeyeyim.

Ancak…

“Çevrimiçinden değil fiziki mağazalardan almanız daha güvenli” diyerek “ilginç” bir seçenek sunuyor.

İlginç çünkü Washington Post gazetesinin sahibi, dünyanın en büyük çevrimiçi satış yapan internet mağazası Amazon’un da sahibi Jeff Bezos.

Bir de örnek veriyor.

Geçtiğimiz ağustos ayında Şikago polisi 400 bin sahte N95 maskeye el koymuş.

Sahte maskeler için, yazım hatalarına, harf eksiklerine, ancak çok dikkatli bakıldığında görülebilecek ayrıntılara dikkat çekiyor.

Ve üç tür maske öneriyor; “N95”, Çin üretimi “KN95” ve Güney Kore’de üretilen “KF94…”

TEKNOLOJİK DENETİM

Ulusal Mesleki ve Sağlık Enstitüsü onaylı “teknolojik denetim” de devrede.

Kaliteli maske ve solunum cihazı üreten “3M” çevrimiçi “bir doğrulama yöntemi” sunuyor.

Maske paketinde bulunan birkaç kod, 3M’in çevrimiçi doğrulamasında onaylanıyor veya reddediliyor.

Texas’ta onaylı “N95” üreten “AEGLE” daha sofistike bir denetim sunuyor.

İster Amazon, ister çevrimiçi ya da fiili satıcılardan “AEGLE” maskeleri satın alınsın, her pakette bir “NFC (yakın alan iletişimi)” adı verilen çip bulunuyor.

Akıllı telefonlarda bulunan okuma yeteneklerine sahip “NFC”ye, alıcının akıllı telefonunu temas ettirmesi yeterli oluyor. Web tarayıcısı açılıyor. Maskenin filtrasyon testi ekranda görünüyor.

En güvenlisi bu.

AEGLE’nin baş teknik sorumlusu “Bu bilgiyi devlet kurumlarıyla paylaşmak zorunda olduğuma göre kullanıcıdan aynı bilgiyi neden esirgeyeyim?” diyor.

Washington Post gene de çevrimiçi yerine fiziki satış mağazalarının tercihi için bir nedenin daha altını çiziyor.

Maskenin iadesi halinde paranın geri alınması daha kolay olduğuna işaret ediyor. (30 günde iade politikası)

Maskeye talep patlaması

AKILLI MASKELER

Ayrıca…

Yaklaşık 300 çeşit maskenin filtreleme verimliliğini yansıtan Google elektronik tablası da tüketiciye sunulmuş bulunmakta.

Dahası…

Bir dizi yüksek teknolojili “akıllı maskenin” ortaya çıktığı da yazıda belirtilmekte.

Bluetooth aracılığıyla akıllı telefonuna irtibatlanan akıllı maskeler bunlar.

En önemlisi filtresinden emin olunduktan sonra maskenin ağıza
ve buruna gerçekten iyi ve tam oturması…

Rahat değilsen, tam oturmuyorsa, uymuyorsa sızıntılar olacaktır.

Ve bu da maskenin, onu takan kişiye hiçbir fayda sağlamayacağı anlamına gelir.

Maskeye talep patlaması

MARKA MASKELER

Öyle görünüyor ki maskeler daha uzunca bir süre yaşamımızın ayrılmaz parçası olacak.

Bu durumda küresel lüks markalar da kendi imzalarını taşıyan maskeler tasarladılar.

Paris’in, New York’un, Miami’nin, Los Angeles’ın, Londra’nın, Roma’nın, Tokyo’nun, Moskova’nın, Pekin’in lüks giyim mağazalarında bu maskeler yüksek fiyatlarla satışta.

Defilelerde mankenler bu maskeleri de sunuyor.

Louis Vuitton, Dior, Chanel, Gucci, Prada, Celine…

Sadece lüks mağazalar değil “GAP” gibi popüler markalar da kendi maskelerini tasarladı ve vitrinlere koydu.