Olayların içinden Beklentiler de bu doğrultudaydı.Bilindiği gibi, Merkez Bankası 2007 yılının tümü için yüzde 4'lük enflasyon hedefini koruyor. Bu hedefe bağlı olarak enflasyonun en fazla yüzde 6 oranını geçmemesine çalışıyor.Uzmanlar ise yüzde 7 oranında bir enflasyon hedefini daha gerçekçi görüyor.Yıl sonunda yüzde 7 oranında bir enflasyonun gerçekleşebilmesi için, ağustos ve eylül aylarında fiyatların artmaması, hatta gerilemesi, daha sonraki aylarda da artışın sınırlı olması gerekiyor.İşte bu nedenledir ki ağustos ayı enflasyonunun yüzde 0.02 oranında kalması, memnunluk verici, ümit verici bir gelişmedir.Tüketici Fiyatları Endeksi'ne dayalı olarak yıllık enflasyon iki farklı şekilde hesaplanmaktadır. Gıda fiyatlarındaki yüzde 1.69 oranındaki artışa rağmen, giyim ve ayakkabı fiyatlarının yüzde 7.13 oranında ucuzlaması, haberleşme faturalarının yüzde 2.92 oranında azalması sayesinde ağustos ayı enflasyonu yüzde 0.02 oranında gerçekleşti. (1) Geçen ağustos ayındaki tüketici fiyatlarının, bu yılın ağustos ayında ne kadar arttığını gösteren (iki yılın ağustos ayındaki fiyatları karşılaştıran) yıllık artış oranı yüzde 7.39 olmuştur.(2) Geçen ağustos ayından, bu yılın ağustos ayına kadarki 12 aylık dönemde her ay değişen fiyatlardaki ortalama artış oranı (12 aylık ortalama) yüzde 8.90 olmuştur.Yıl sonu için enflasyon hedefi, ağustos ayı sonunda yüzde 7.39 olan oranı yüzde 4'e çekmek, bu olmazsa, yüzde 6 oranının, o da olmazsa, yüzde 7 oranının altında kalmasını sağlamaktır.Enflasyon rakamlarını insanlar ve kurumlar farklı açıdan izler ve değerlendirir.(1) Tüketici (dar ve sabit gelirli çok sayıda insan) enflasyonu, harcamaların gelirine göre artıp artmadığını anlamak için endişeyle izler. Çünkü gelirini enflasyon oranında artıramayanlar için enflasyon "pahalılık" demektir..(2) İşadamları için (yatırımcı ve üretici için) enflasyon ileriye dönük kararların alınması bakımından önemlidir. İşadamları geçmişe bakarak değil, ileriye dönük tahminlerde bulunarak yatırım veya üretim kararı alır. Ücretleri ve fiyatları belirler. Yıllık artış önemli Eğer enflasyon beklentilerin üzerine çıkma eğilimindeyse, işadamları mal ve hizmet fiyatlarını artırmaya başlar.(3) Piyasalar (paradan para kazananlar ve paradan para kazananlarla iş yapan kurumlar) enflasyonu izleyerek paraya yön verirler. Faiz oranları enflasyona göre değişim gösterir. Borsada fiyatlar faizdeki değişime göre dalgalanır.Piyasalar uzun süredir faiz indirimi bekleyişinde. Merkez Bankası'nın faiz oranlarında sembolik büyüklükte de olsa bir faiz indirimi yapması bekleniyor.Merkez Bankası ise faiz indiriminin enflasyonu tekrar tırmandırmasından korkuyor. Ağustos ayı enflasyon rakamı, faiz indirimini bekleyenler ve Merkez Bankası için önemliydi. Ağustos ayında fiyat artışının olmaması, faiz indirimi bekleyenleri ümitlendirecek.Yıllar boyu her ay yüzde 2 veya 3 oranında fiyat artışlarını yaşadıktan sonra, şimdilerde fiyatlarda gerileme veya yüzde sıfırla ifade edilen artışları tartışmamız genelde sevinilecek bir gelişmedir. Beklentiler önemli Ana harcama grupları A BTürkiye 0.02 9.46Gıda ve alkolsüz içecekler 1.69 11.91Alkollü içecekler ve tütün 0.00 8.32Giyim ve ayakkabı -7.13 3.76Konut 0.70 12.46Ev eşyası -0.04 9.51Sağlık 0.13 6.84Ulaştırma -0.10 7.32Haberleşme -2.92 0.69Eğlence ve kültür 0.57 6.50Eğitim 0.26 7.82Lokanta ve oteller 0.71 12.45Çeşitli mal ve hizmetler 0.66 8.82 Tüketici fiyatları endeksi ve değişim oranı (%) (2003=100) A: Bir önceki aya göre değişim oranı (Ağustos 2007) guras@milliyet.com.tr B: 12 aylık ortalamaya göre değişim (01.09.2006-31.08.2007 / 01.09.2005-31.08.2006)