Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı



Maliye Bakanı dün bir basın toplantısı yaparak 2004 yılı bütçesi ile ilgili rakamları sıraladı.
Halkımızın bu rakamlardan bir şey anlamasına imkan yok... Bütçenin rakamları halkımızı ilgilendirmez. Halkımızı ilgilendiren bütçenin ne götüreceği, ne getireceğidir.
Bütçe bir yıl içinde hükümetin uygulayacağı gelir ve harcama politikasının sınırlarını ortaya koyar.
Bütçe hükümetin yıl içinde ne kadar harcama yapacağını, bu harcamaları hangi gelirlerle karşılayacağını, gelirler harcamayı karşılayamıyor ise, aradaki açığın nasıl kapanacağını gösterir.

Halkımız hizmet bekliyor
Halkımız bütçede şunları görmek ister:
- 2004 bütçesindeki paraları harcayarak hükümet memura, emekliye ne para verecek? (Cevap: Maaşlar yılbaşında yüzde 6, yılın ortasında yüzde 6 artırılacak. Bu oranlar emsal olunca da özel sektör ücretlere bu oranlar dolayında zam yapacak...)
- Hükümet eğitim, sağlık, adalet hizmetlerimi geliştirmek için para harcayacak mı? (Cevap: Para yok... Bu yıl da eğitim, sağlık ve adalet ile ilgili ciddi harcamalar yapılamayacak.)
- 2004 yılında hükümet yatırımlara başlayacak mı? (Cevap: Maalesef... Hükümet bütçeden kamu yatırımlarına harcama imkanına sahip değil. Yatırımı yapar ise mahalli idareler yapacak.)
- Gelir ve Kurumlar Vergisi gibi vergilerle gelir toplayamayan hükümetler bugüne kadar hep halkın tüpgazına, şekerine, soğanına, ekmeğine, zeytinine vergi bindirdi. "Ek gelir paketi" adı ile 2003 yılında halkın cebinden paraları çekildi. 2004 yılında da aynı cefa devam edecek mi? (Cevap: 2004 yılında da vergi reformu yapılamayacak. Zenginden ve kayıt dışında kalandan vergi alınamayacak. Bu nedenle "maalesef" halkımız zeytin, peynir yedikçe, tüpgaz yaktıkça daha fazla vergi ödeyecek.)

2004'te bir şey değişmeyecek
Rakamlar bol olunca halkımız neyin ne olduğunu fark edemiyor. Bu yazının altında 2004 yılı için öngörülen enflasyondan arındırılmış (reel) rakamlarla 2004 yılı bütçesinin gelir ve gider rakamlarını bulacaksınız. Bakınız gelir artışı sadece yüzde 1.6, gider artışı sadece yüzde 1.8 oranında. Faiz dışı harcama (hükümetin icraat için yapacağı harcama) rakamı, sadece yüzde 2.2 oranında artırılabilmiş. Açık anlatımıyla hükümetin icraat için eli kolu bağlı. Harcayacağı para yok...

2003 gerçekleşme tahmini fiyatlarıyla2004 hedefi (cari fiyatlarla)2004 hedefi 2003 yılı (*) fiyatlarıyla2004 bütçesi (reel) artış oranları %
GİDERLER141.2160.9143.71.8
* Faiz ödemeleri59.167.059.81.1
* Faiz dışı harcama82.193.983.92.2
GELİRLER100.4114.5102.31.6
* Vergi gelirleri87.099.088.41.6
FAİZ DIŞI FAZLA18.320.618.40.1
BÜTÇE AÇIĞI-40.8-46.4-41.41.5

* 2004 yılı rakamları GSMH deflatörü (fiyat artış oranı) kullanılarak enflasyondan arındırıldı.