Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Gazete sahipleri ve yöneticileri dahil çok kişi, “Efendim gazetecilik öldü. Sosyal medya varken gazeteler yaşamaz. Bundan sonra insanlar gazete okumayacak. İnternet gazetelerin yerini alacak” diyor.
Gerçekte, internet ve sosyal medya, gazetelerin yerini almadı. Gazete okuyucularının bir bölümü, para ile her gün gazete alacak yerde gazeteleri internet üzerinden izlemeye başladı.
Burada bir ayırıma dikkat etmek gerekir. İzlenen, internet gazeteleri değil. Basılı yayının internet üzerinden yayınlanan sayfaları ve haberleri...
Yazılı basının modasının geçip geçmediği tartışılırken bu ayırımı unutmamak gerekir.
Bir yayıncı “Basılı yayın okunmuyor. İnternet yayını yaparım” der ise, yanılır. Basılısı okunmayanın interneti hiç okunmaz.

Gazetenin modası geçmez
Amerikan Basın Enstitüsü, AP Ajansı ve NORC Kamu Araştırma Merkezi’nin işbirliği ile bu yıl şubat ve mart aylarında yapılan bir araştırma diğer haber kanallarındaki hızlı gelişmeye rağmen gazetelere ve dergilere ilginin devam ettiğini, edeceğini gösteriyor.
Çünkü, gazete ve dergi rakiplerinden farklı. Kâğıda basılıyor. Tüm haberler, resimler ve yorumlar bir arada ve de bir alete bağımlı olmadan istenildiği zaman izlenebiliyor.
ABD’de yapılan araştırmayı değerlendirirken ABD halkının yaşam koşullarını, eğitimlerini, gazete okuma, gazete ve dergilere abone olma alışkanlıklarını dikkate almakta yarar var. ABD halkının bir başka özelliği mahalli gazeteleri, radyoları ve TV kanallarını izleme alışkanlığı.

Ekonomi gazeteden izleniyor
Araştırma sonuçlarına göre, ABD’de halkın genelde yüzde 75’i, gençlerin yüzde 60’ı günlük olaylara ilgi duyuyor.
Günlük olaylara ilgi duyarak neler olup bittiğini öğrenmek için haber kanallarından yararlanmak isteyenler için TV’nin önemi yüzde 69, bilgisayarın önemi yüzde 69, radyonun önemi yüzde 65, gazete ve derginin önemi yüzde 61, akıllı telefonun önemi yüzde 56, tablet bilgisayarın önemi yüzde 29 oranında. Açık anlatım ile gazetelerin en büyük rakibi TV kanalları.
Haber izleme alışkanlıkları da gazete ve dergiye olan ilginin ölçüsünü belirliyor. ABD halkının yüzde 35’i gün boyu, yüzde 26’sı akşamları, yüzde 24’ü sabahları, yüzde 9’u gece yatarken, yüzde 4’ü sabah kalktığında haberleri öğrenmek istiyor.
ABD’de mahalli ve ulusal gazetelere ve dergilere abone olma alışkanlığı devam ediyor. Bu da gazete ve dergileri yaşatan en önemli kaynak. Haberleri devamlı olarak izleme alışkanlığı olanların yüzde 65’i bir gazeteye, yüzde 42’si bir dergiye abone. Yüzde 40’nın internette gazete aboneliği, yüzde 22’sinin internette mecmua okuma aboneliği, yüzde 24’ünün de tabletinde değişik abonelik bağı var.

İnternet haberine güven az
ABD’de haberleri izleyenlerin yüzde 52’si TV haberlerine, yüzde 48’i gazete haberlerine güveniyor. İnternet ve sosyal medya haberlerine güven az.
Haberlere ilgi duyanlar için en önemli haber hava durumu ve trafik haberi. Ağırlığı yüzde 86-83. Onu yüzde 78 -77 ile çevre haberleri, 77-73 ile mahalli haberler, yüze 74-69 ile iç politika haberleri, yüzde 76-63 ile ekonomi haberleri, yüzde 71-65 ile asayiş haberleri, yüzde 72-65 ile dünya haberleri, yüzde 74-56 ile sağlık haberleri izliyor. Sanat ve kültür haberlerine ilginin ağırlığı yüzde 35 oranında.