Monte Carlo
Cumartesi akşamı Monte Carlo’nun Sporting Club’ünün Salle des Etoiles adı verilen görkemli salonunda 950 kişinin katıldığı bir tören vardı. 2009’da dünyada yılın girişimcisinin açıklanacağı törene 41 ülkeden gelen ve ülkelerinde yılın girişimcisi olarak seçilen işadamları, onların iş arkadaşları, yakınları katılıyordu.
Yemekten sonra her ülkede yılın girişimcisi olarak seçilenler sahneye davet edildi. Ülkelerinden ve yaptıkları işlerden söz ettiler.
Milliyet gazetesi ile Ernst&Young Türkiye Bölümü tarafından 2009 yılının yılın girişimcisi olarak belirlenen Koton giyim firmasının kurucu ve yöneticileri Gülden Yılmaz ve Yılmaz Yılmaz sahneye çıktılar. Kısaca başarı öykülerini anlattılar. Alkışlandılar. Bu yıl 41 ülkeyi temsil eden girişimciler arasında yarışa kadın girişimciyle katılan tek ülke Türkiye idi. Bunun için bir Türk kadınının girişimci olarak sahnede yer alması büyük ilgi gördü.
Gülden Yılmaz ve Yılmaz Yılmaz’ın girişimci olarak sıfırdan işe başlamaları, kısa sürede işlerini büyütmeleri, yenilikçilikleri, yaratıcılıkları, marka yaratmaları, markalarını ve ürünlerini yurtdışına çıkarmaları bir başarı öyküsü olarak öne çıkıyor.
Başka ülkelerden gelen girişimcilerin de farklı başarı öyküleri var. Bunları kiloyla tartmanın, metreyle ölçmenin imkânı yok. Uluslararası jüri üyeleri girişimcileri tek tek dinliyor. Raporları, verileri değerlendiriyor. Ve birini yılın dünya girişimcisi olarak belirliyor.
Farklı ve örnek olmak
Jüri 41 ülkenin girişimcisi arasından Çinli Cao Dewang’ı 2009 yılının dünya girişimcisi olarak ilan etti. Cao Dewang 1985 yılında otomobil camı üretmeye başlamış. Şimdilerde Çin’deki cam üretiminin yüzde 50’sini geliştiriyormuş. Cam tesislerinde sahip olduğu hissenin yüzde 58.8’ini eğitim ve sağlık hizmeti vermek amacıyla kurulan bir vakıfa bağışlamış.
Dünyada yılın örnek girişimcisi olarak keşke Koton’un adı belirlense idi ama belirlenmedi diye üzülmeye gerek yok. Önemli olan Monte Carlo’da 41 ülkenin örnek girişimcisinden biri olarak Türkiye’yi temsil etmek.
Bu yarış bir derecelendirme yarışı değil. Başarılı örnekleri ortaya çıkarma amacını güdüyor.
Yarış devam ediyor
Ülkelerde yılın ülke girişimcisi ve Monte Carlo’da yılın dünya girişimcisi belirlenirken ve girişimcilerin başarıları değerlendirilirken şu noktalara bakılıyor: (1) Girişimci ne kadar üretiyor, ne kadar katma değer yaratıyor? (2) Yenilikçi mi? (3) Risk alabiliyor mu? (4) Hızlı ve sağlam büyüyor mu? (5) Kurumsallaşabiliyor mu? Takım kurmuş mu? Takımdakilerin kalitesi ne? Profesyonel kadrolarda devamlılık var mı? (6) Sadece kendini ve ailesini mi düşünüyor? Sosyal sorumluluğa ne kadar zaman ve para ayırıyor? (7) Küresel olabilecek mi? Dünya pazarına çıkmış mı? (8) Cirosu ne büyüklükte? (9) Farklılığı yakalayabilmiş mi ? (10) Ülkesinde ve dünyada başkalarına örnek olabilir mi ?
Milliyet ve Ernst&Young yakında 2010 yılı için Türkiye’nin örnek girişimcisini belirleme çalışmalarını başlatacak.