Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Rahmi Koç'un ilk teknesi, Paşabahçe'deki tersanede yapımı 5 yıl süren ve 1977 yılında denize indirilen Nazenin isimli motorlu-yelkenli 20 metrelik bir tekneydi. Rahmi Koç, bu tekneyle 1978 yazında Yunan adaları, İtalya ve Fransa sahillerine yaptığı geziyi "My 1978 Summer Cruise with Nazenin to Monte Carlo" başlığıyla İngilizce yazmış ve o günün şartlarında teksir makinesiyle çoğaltarak dostlarına dağıtmıştı.1980 yılında Atlantik'i aşarak Amerika'ya gitme hayali kuran Rahmi Koç Nazenin ile bu seyahati yapamayacağını anlayınca daha büyük bir tekne aramaya başladı. 1987 yılında Amerika'dan, ismi daha sonra Nazenin II olarak değiştirilen motorlu-yelkenli tekneyi satın aldı. 23 metrelik Nazenin II ile 1987 yılının 16 Temmuz'unda Amerika'dan hareket ederek ilk defa Atlantik'i geçti. Bu deniz macerasını 1988 yılında basılan "Gök, Deniz ve Biz" isimli kitapta uzun uzun anlattı. Rahmi Koç'un 2004 yılı eylül ayının 17'sinde Kalamış'tan demir alan teknesi, dünya turunu tamamlayarak bu akşamüzeri saat 19.30'da Kalamış İskelesi'ne yanaşacak. Ve de en sonunda Nazenin IV ile dünya turu hayali gerçekleşti. 22 ayda (375 günde) dünyanın etrafında dönen ve bu akşam üzeri Kalamış'a demirleyecek olan Nazenin IV teknesi de ABD'de inşa edilen 37.5 metrelik motorlu-yelkenli bir tekne. 8 mürettebatla denize açılıyor. Herhalde bu uzun dünya turunun hikâyesi de yakında kitap halinde yayımlanacak.Rahmi Koç'un ilk Atlantik geçişini anlattığı, "Gök, Deniz ve Biz" isimli kitap bundan 18 yıl önce yayımlandığında, denizcilik konularında olan bitenden haberdar olan Nail Keçili'ye Türkiye'de Rahmi Koç'un Nazenin II benzeri kaç tekne olduğunu sormuştum. Bana o tarihlerde Türkiye'de motorlu 500, yelkenli 100 kadar yat olduğunu, Rahmi Koç'un teknesinin ilk 10 arasında yer aldığını söylemişti. Ben de bunları köşemde yazmıştım. 22 ayda dünya turu Bu defa gene Nail Keçili'yi aradım. Aldığım bilgilerden, 18 yılda çok şey değiştiğini anladım. Şimdilerde Türklere ait yabancı bayraklı olarak 2500 adet "motor boat" ağırlıklı, "yelken azınlıklı" ve de Türk bayraklı olarak 1500-2000 adet "motor boat" ağırlıklı "yelken azınlıklı" tekne varmış. Yarışlara giren 150-200, gezi amaçlı kullanılan 1000-1500 yelkenli varmış. Rahmi Koç'un Nazenin IV teknesi, yerli-yabancı bayraklı ilk 100 teknenin arasında yer alıyormuş. Ama bizim yerli-yabancı bayraklı motor boat ağırlıklı ve yelken azınlıklı büyük teknelerimizin sahipleri öyle dünya turu yapmayı, Atlantik'i aşmayı düşünmüyor. Bu tür tekneler büyük yerleşim bölgelerinin yakınlarında, Dalaman'da, Marmaris'te, Bodrum'da kısa geziler için kullanılıyor...Bunları neden yazıyorum... Bazı şeyler sadece parayla olmuyor. Bu tür geziler için önemli olan para ise, Rahmi Koç kadar olmasa da parası olan çok kişi, teknesi olan çok kişi var. Önemli olan denizden zevk almak ve insanın bir hayalinin olması ve onu hayatta iken gerçekleştirmesi. guras@milliyet.com.tr Tekne sahipleri çoğaldı