‘Otomotivde iştah var’

TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Saydam, otomotiv tedarik sanayinin geçen yılı keyifsiz geçirdiğini söylerken, bu yılın yeni yatırımlarla başladığını, yatırım iştahının arttığını kaydetti

Yeni tip koronavirüs salgınının başlamasının üzerinden bir yıl geçse de, otomotiv sektöründe yaşanan olumsuzluklara her geçen gün yenileri ekleniyor. Pandemi dönemi kapanmaları aşıp, geçtiğimiz yıl Eylül ayında temposunu artırabilen otomotiv sanayi, çip ve çelik krizi gibi olumsuzluklarla da savaşmaya başladı. Bu nedenle dünyada olduğu gibi Türkiye’de de üretime ara vermeler yaşanırken, Türk otomotiv endüstrisinin olumlu bakışını koruduğu belirtiliyor.

Görevini Albert Saydam’a devreden TAYSAD eski Yönetim Kurulu Başkanı Alper Kanca, geçtiğimiz yıl hep olumsuzlukların konuşulduğunu, zor yönetilen bir süreç yaşandığını hatırlatarak “Buna rağmen yıl sonu geldiğinde, baktığımızda, o konuştuğumuz olumsuzluklar kadar kötü bir yıl değildi... Bu kez de böyle olacak gibi” dedi. Tedarik sanayi açısından 2020’nin korkulduğu kadar kötü olmadığını kaydeden Kanca, “2021 yılında, TOSB Organize Sanayi Bölgesi içerisinde şu an 3 tane yatırım yapılıyor. Bunun bir işaret olduğunu düşünüyorum. En büyüğü de Beyçelik firmasının 50 milyon euro’luk yatırımı. Tamamen sıfırdan yapılacak” diye konuştu.

‘Moral veriyor’

TAYSAD’ın direksiyonuna geçen Albert Saydam da, benzer bir konuya işaret ederek, şunları söyledi:

“Bu yıl üyelerimizden ‘Yeni organize sanayi bölgesi için bir plan yapalım mı?’ diye talepler geliyor. Bu talep bile, bir iştahı anlatıyor. Daha doğrusu, herkes şu 2025’e odaklanmış durumda. 2022, eşik olacak. Biliyorsunuz 2022’de Avrupa’da 65 tane elektrikli araç piyasaya sürülecek. Bir de 2025 ile ilgili emisyon kuralları var. Şu anda firmalarımız, en azından 2025’e hazır olmak için yeni yerler, yeni yatırımlar yapılması konusunda bize sorular yöneltiyor. Geçen yıl ‘Ne yapacağız? Yarın ne yapacağız?’ diye konuşurken, şu an ‘2025 ile ilgili planlarda TAYSAD’ın rolü nedir?’ diye sorgulanmak bile hepimize moral veriyor.”

‘Otomotivde iştah var’

‘Planlama zorlaştı!’

Türk tedarik sanayinin, bu yılın ilk 3 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre gelirlerini yüzde 171 artırarak 2.9 milyar dolar seviyesine ulaştırdığını anlatan Saydam, “Bu yıl tedarik sanayisinin toplam ihracatını 11.5 milyar dolar olarak revize ettik. Tahmin ediyorum ki 19 ila 20 milyar dolar arasında da ana sanayi ihracatı gerçekleşecek. Sonuç olarak, 2021’de 31,5 milyar dolarlık ihracata ulaşarak iki sene önceki 32 milyar dolar çizgisine yaklaşacağız. Tabi bunda parite ve emtialardaki fiyat artışının da etkisi var” dedi.

Zorunlu duruşlar nedeniyle Temmuz-Ağustos tesis bakımlarını öne çektiklerini kaydeden Albert Saydam, “Ani duruş ve kalkışlar yerine orta hızda bir üretim yapmak bizim açımızdan kritik... Bunlar bizi çok zorluyor” diye konuşurken, Alper Kanca da, “Küresel çalışıyoruz. Planlarımızı yurtdışındaki müşterilerimizi de dikkate alarak yapıyoruz. Her yıl yurtiçi ve yurt dışında farklı ülkelerdeki müşterilerimiz genelde Ağustos ayında bakım tatili yaparlardı. Şimdi yabancılar için ayrı, Türkiye için ayrı planlamalar yapıyoruz. Şimdi bir anda planlar karışmaya başladı. Bu da yönetilmesi çok zor bir hal aldı” ifadesini kullandı.

TAYSAD yetkilileri, çip krizi, silisyum problemleri, Çin’in çelik ihracatını kısması, kauçuk fiyatlarındaki dalgalanmalar gibi etkenlerin bir süre daha otomotiv üreticilerini zorlamaya devam edeceğini belirtirken, krizin, üçüncü çeyrekten itibaren yavaş yavaş çözülme sürecine girebileceğine dikkat çekti.

Para toplayabilirse, onu geliştirecek

İngilizlerin efsanevi markası olan ve şimdilerde Çinli SAIC Motor’un kanatları altında bulunan “MG”, Şanghay Otomobil Fuarı’nda görücüye çıkarttığı elektrikli spor otomobil konseptini “kitlesel fonlama” ile geliştirip üretmeyi planlıyor. Şirket, bu çerçevede 31 Temmuz’a kadar 50 milyon Yuan (7.7 milyon dolar) toplamayı hedefliyor. Katılımcıların, en az 10 bin Yuan ile buna katılabileceği belirtilirken, belirlenen hedefe ulaşılamaması halinde, paraların iade edileceği bildirildi.

Fuarda tanıtılan tamamen elektrikli MG Cyberster konseptinin, 0-100 km/s hızlanmasını 3 saniyede tamamlarken, tek şarjla 800 km’den fazla yol alabileceği ifade ediliyor.

‘Otomotivde iştah var’

Renault, Dacia ve Lada’nın aksesuarları Türkiye’den

Renault Grubu’nun Renault, Dacia ve Lada markalarına ait otomobil projelerine yönelik satış sonrası aksesuarlarının önemli bölümü, Oyak Renault Otomobil Fabrikaları bünyesinde yeni kurulan Satış Sonrası Mühendislik ekibince geliştirilecek.

Renault Grubu, Türkiye’deki Satış Sonrası Mühendislik operasyonlarına 2018 yılı itibarıyla ağırlık vermeye başlarken, bu amaçla, Oyak Renault çatısı altında bulunan Global iş Hizmetleri Direktörlüğü bünyesinde, başta Mühendislik, Satınalma ve Pazarlama olmak üzere satış sonrası ekibi kuruluyor.

Renault Grubu’nun otomobil projeleri ile eş zamanlı olarak aksesuar geliştirme çalışmalarını da Türkiye’den yürütecek olan mühendislik ekibi aynı zamanda, Fransa’daki Merkez Satış Sonrası Mühendislik ekibiyle beraber inovasyon çalışmalarına da imza atacak. Ekibin hedefleri arasında, yüksek teknoloji aksesuarlar alanında pazarın öncülerinden olan Uzak Doğulu firmalar ile Türk firmaları arasında olası iş birliği yapılarının kurulmasına ortam sağlamak. Proje kapsamında, ağırlıklı Türkiye pazarında çalışan Türk aksesuar tedarikçilerine dünya pazarlarına ulaşma fırsatı da sunulacak.

‘Otomotivde iştah var’

‘Sabit fiyatlı ön rezervasyon’

Doğan Trend Otomotiv, 17 Mayıs sabahına kadar sürecek tam kapanma döneminde temsil ettiği otomobil, motosiklet markalarının tümü için Mayıs sonuna dek geçerli “sabit fiyatlı ön rezervasyon” uygulaması başlattı. Bu uygulama kapsamında müşteriler, Suzuki markalı otomobiller için 5 bin TL ve Doğan Trend Otomotiv’in temsil ettiği Vespa, Suzuki, Aprilia, Moto Guzzi, KYMCO motosikletlerle elektrikli Silence modelleri için 2 bin TL rezervasyon bedeli ödüyor ve tam kapanma sonrası tercih ettiği aracı fiyatı değişmeden teslim alabiliyor.

‘Otomotivde iştah var’

GT 86’nIn yenisi GR 86 oldu

Toyota, Subaru ile birlikte geliştirdiği arkadan itişli spor modeli GT 86’nın yeni neslini tanıttı. Ana hatları korunan ancak ön ve arka tasarımı değişen aracın ismi de, gelişiminde rol oynayan Gazoo Racing’in baş harflerini aldı, yani GR 86 oldu. Ağırlığı dengede tutmak isteyen mühendisler, tavanda ve çamurluklarda alüminyum malzemeler kullanmış. Ön koltuklarda ve susturucuda ufak tefek güncellemeler yaparak aracı hafifletmeye çalışan, yeni nesil 86’nın ağırlık merkezini de yere yakın tutmuş. Standart 6 ileri vitesli manuel şanzımanla eşleştirildiğinde ağırlığı 1.270 kilogram olarak ölçülen model, 2.4 lt benzinli motorla donatılıyor. Araç, 235 bg güç ve 250 Nm tork sayesinde 0-100 km/sa hızlanmasını sadece 6.3 saniyede tamamlayabiliyor. Bu da, selefinden tam 1.1 saniye hızlı.

‘Otomotivde iştah var’

‘Otomotivde iştah var’

‘Volkswagen’ şakasına soruşturma

Almanya’nın otomotiv devi Volkswagen’in “1 Nisan şakası” başına bela açtı. ABD Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu, şirketin ABD biriminin adının “Voltswagen of America” diye değiştirildiği şeklinde yapılan şakanın, hisselerin değerinde değişime neden olup olmadığını, şakanın herhangi bir yasayı ihlal edip etmediğini araştırmak için soruşturma başlattı. Şirket 29 Mart’ta “Voltswagen” adının geçtiği bir basın bültenini yanlışlıkla paylaşılmış süsü vermiş, sonraki gün bu değişikliğin gerçek olduğu yönünde bir açıklama yapmıştı.

“Reuters” ve “Associated Press” gibi büyük ajanslar da, bunu gerçekmiş gibi geçmişti. Zira kuruluşlar, Volkswagen yetkililerinin kendilerine isim değişikliğini onayladığını bildirmişti. Gelen tepkiler sonrası şirket, bunun elektrikli araçlara olan bağlılığı gösterme amacıyla yapılan bir şaka olduğu açıklanmıştı. Ancak şirketin hisse senetleri bu süreçte yüzde 12.5 oranında yükselmiş, bu yükseliş, olayın “şaka” olduğunun açıklanmasından sonraki birkaç gün de sürmüştü.

‘Otomotivde iştah var’

‘Otomotivde iştah var’