Mehmet Tez

Mehmet Tez

mehmet.tez@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

2024 rakamlarıyla konuşursak, dünyanın en büyük müzik pazarı 11 milyar dolarlık büyüklüğe sahip ABD. Ardından 2.7 milyar dolarla Japonya geliyor. 1.9 milyar dolarla Birleşik Krallık üçüncü, 1.6 milyar dolarla Almanya dördüncü, 1.5 milyar dolarla Çin beşinci en büyük pazar. Listenin devamında sırayla Fransa, Güney Kore, Kanada, Brezilya ve Avustralya var. Bu listedeki ülkelerin nüfuslarını toplayın ikiyle çarpın bir Çin etmiyor. Dolayısıyla Çin’de müzik endüstrisinin ve müzik ekonomisinin genişleyeceği çok büyük bir alan var. Bu keşfedilmemiş, zenginliklerle dolu kıta, analojiyi mazur görürseniz, başta büyük şirketler, herkesin ağzını sulandırıyor. 

Haberin Devamı

Bu saydığım ülkeler içinde sadece Çin büyük bir kapalı kutu. Facebook, WhatsApp, Instagram, YouTube, X hükümet tarafından engellendiğinden Çin’de faaliyet gösteremiyorlar. 900 milyon kullanıcısı olan WeChat en yaygın sosyal medya. Bankacılık işlerinizden, günlük ödemelere, chat özelliğinden internet aramalarına 360 derece her şeyinizi WeChat üzerinde yapıyorsunuz. Welbo, Douyin gibi daha küçük çapta (ama bize göre dev) uygulamalar da var. Douyin, TikTok’ın Çin’deki adı. Daha doğrusu Çin’de Douyin olarak aşlayan uygulama yurtdışına TikTok olarak açılmıştı. 

Bu kadar büyük ve büyümeye açık bir pazara dair haberler benim diğer bölgelerden daha fazla ilgimi çekiyor. Geçenlerde üst üste gelen haberler bu yüzden ilginçti. Dünya müzik devi UMG’nin Çin’de faaliyet gösteren uzantısı Universal Music Greater Chine (UMGC) Çin’in en büyük pop yıldızlarından, kimileri tarafından pop efsanesi de denilen Liu Huan ile neredeyse tüm kataloğunu kapsayan bir anlaşma yaptı. Şirket daha önce Çinli bir başka star Jay Chou’ya imza attırmıştı. Modern Sky, TF Entertainment gibi Çinli müzik şirketleriyle de anlaşmalar imzalayan UMGC son olarak geçen ekimde televizyon şovu Rap of China’nın resmi müzik partneri oldu. 

Büyük mücadele 

UMG Çin’de yeni kapılar açmaya, bu ülkedeki popüler kültüre yatırım yapmaya devam ede dursun Çin’in Batı’da en faal ve popüler şirketlerinden TikTok’ın çatı şirketi ByteDance de Batı’da atılımlar içinde. 300 milyar değer biçilen şirket bu alanda adı pek geçmese de yapay zekâ alanındaki en faal yatırımcılardan biri. ByteDance’in aylık 80 milyon aktif kullanıcıya sahip YZ chatbot’u Duobao Çin’in en popüler yapay zekâ asistanı. Dünyada ChatGPT’den sonra ikinci sırada. Bu asistana geçen eylülde müzik üretme özelliği gelmişti. Duobao ile 10 farklı müzik türünde tek tık ile söz yazıp beste yapabiliyorsunuz. Şimdi bu özellik bağımsız bir ürün olarak Seed-Music adı altında lanse edildi. Uygulama, başlangıç seviyesinden profesyonel seviyeye müzik besteleme ve programlama imkânı sağlıyor. 

Haberin Devamı

ByteDance sessiz sedasız EasyOde adlı telifleme platformunu da iki arada bir derede hayata geçirdi. Kısa videolar, müzik gibi her türlü görsel malzemenin telifleme işlerini tek bünyede toplayan platformların çok değerli olduğunu biliyoruz.

Batı ve Çin arasında müzik sektöründe de en az diğer sektörlerdeki kadar büyük bir mücadele var. Gelecekte bu mücadelenin kültürel sonuçlarına da tanık olacağız.