Mustafa Yılmaz

Mustafa Yılmaz

ege@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, İzmir-Antalya arasında ulaşımı rahatlatmak için hızlı tren yapacaklarını belirterek proje çalışmalarının devam ettiğini açıkladı.
Antalya ile İzmir arasında hızlı tren olması harika bir proje. Umarım, en kısa sürede hayata geçer. Ama, İzmir’de çok daha acil olarak yapılması gereken bir raylı sistem projesi var. Yıllardır gündemde olan otogara metro konusunda inşaat bir türlü başlamadı.

Aslında metroyu Halkapınar’a kadar uzatmak, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin öncelikleri arasındaydı. Bu iş için gerekli proje de hazırlandı. Hatta Büyükşehir Belediyesi, Halkapınar ile otogar arasındaki Kamil Tunca Bulvarı’nın tapusunu 22 milyon lira vererek TCDD’den satın aldı.
Tam Halkapınar-otogar metrosu inşaatı başlayacakken, TCDD yetkilileri bölgeden hızlı tren hattı geçireceklerini ve raylı sistemin otogara ulaşması sorununu bu şekilde çözeceklerini bildirdi.
Bu nedenle, Büyükşehir Belediyesi de hattın yapım işinden çekildi. Otogara metro işini Ulaştırma Bakanlığı üstlendi. Bu proje, İzmir’de bakanlığın yapacağı ilk metro olacaktı.
Proje hazırlandı. ÇED onayı da alındı. Hat, toplam 4.5 kilometreyi bulacak. Şehitler Caddesi’nin (Vakıflar istasyonu) altından ve Kamil Tunca Bulvarı’nın (Altındağ ve Çamdibi istasyonları) altından devam ederek otogarda sona erecek 5 istasyonu olacak. Ayrıca, Halkapınar’da yer alan mevcut depo sahasına bağlantı yapılacak. İniş çıkışlar, asansör ve yürüyen merdivenle gerçekleştirilecek.
İstanbul’da yapımı tamamlanan Üsküdar-Sancaktepe metro hattındaki aç-kapa yöntemi, Halkapınar-otogar metro projesinde de uygulanacak. Başlangıç istasyonu olan Halkapınar İstasyonu’ndaki delme çalışmaları ise aç-kapa sisteminden farklı olarak Yeni Avusturya tünel açma metoduyla yapılacak. Projenin, 531 milyon liraya mal olması planlanıyor.

3.5 yıl önce projesi ve ÇED onayı tamamlanmasına rağmen inşaat bir türlü başlamadı. Ne zaman başlayacağı da belli değil. En az 3 yıl da inşaat süresi olacağı düşünüldüğünde, İzmirli 5 yılı aşkın süre otogara otobüs ya da minibüsle gitmeye devam edecek.
İzmir’de bugün kent içinde hizmet veren raylı sistem hattı 200 kilometreye yaklaştı. İnşaatı başlayan ve 2019’da başlayacak olan projelerle 250 kilometreyi aşacak. Aliağa’dan Selçuk’a kadar raylı sistemle gitmek mümkün. Halkapınar’dan Üçkuyular’a, Alaybey’den Mavişehir’e kadar da denizi seyrederek taramvay keyfiyle seyahat imkânı var. Evka-3’ten Üçkuyular’a kadar da metro hattı uzun yıllardır hizmet veriyor.
İzmir Metro, raylı sistem yolculuğuna 18 yıl önce; 11.7 kilometre hat uzunluğu, 10 istasyon ve 45 araçla çıktı. Bugün 20 kilometrelik hatta 17 istasyonda 182 araçlık filoyla her gün ortalama 350 bin yolcu taşınıyor. İzmir Büyükşehir Belediyesi, 1 milyar liralık Fahrettin Altay-Narlıdere Metro hattının inşaatına devam ediyor. Metroyu Üçyol’dan Buca’ya ulaştıracak proje için alınacak 500 milyon euro’luk kredinin hazır olduğu açıklandı.

İzmir-Ankara hızlı tren projesinden sonra İzmir-Antalya hızlı tren projesinin de hazır olduğu açıklandı. Bütün bunlara rağmen İzmirlinin en çok ihtiyaç duyduğu noktalardan biri olan otogara metro için henüz inşaat bile başlamadı. Bu gidişle, İzmir’den Antalya’ya raylı sistemle gidilecek, ama otogara gidilemeyecek.