Şebnem Burcuoğlu

Şebnem Burcuoğlu

sebnem.burcuoglu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Bir filmi film yapan gizli kahramanları merak ettiniz mi hiç? Ya da yapımcı olmayı düşündünüz mü?

Film dünyası, oyuncularla, yönetmenlerle ve senaristlerle bizde her zaman merak uyandırmıştır. Peki ya bir filmi fikir aşamasından beyazperdeye taşıyan, bütçesini yöneten, gösterim sonrası satışına kadar tüm süreci planlayan yapımcılar… Yani bir filmi film yapan gizli kahramanları merak ettiniz mi hiç? Ya da yapımcı olmayı düşündünüz mü? Bunu düşünenler için güzel bir haberim var. Bahçeşehir Üniversitesi Kreatif Endüstriler Araştırma Merkezi ve Insignia Productions, geleceğin yapımcılarını yetiştirmek üzere kolları sıvadı ve bir Yapımcılık Akademisi kurdu. On altı hafta sürecek olan programda dağıtım, yurtdışı satış, yan gelirler, telekom, oyun sektörü entegrasyonu, hukuk, pazarlama gibi majör konular işlenecek. Üniversite tarafıyla Yrd. Doç. Dr. Erkan Büker ilgilenirken, Insignia Productions tarafında da firmanın kurucusu Dorukhan Acar var.

Haberin Devamı

“Dağ” ve “Dağ 2”

Geçtiğimiz günlerde Dorukhan’la bir araya geldik ve yapımcılık üzerine biraz lafladık. Kendisi başarılı bir finansçıyken bir yandan da giriş bariyeri düşük ancak katma değer sağlayabileceği bir iş koluna yatırım yapmak istedi ve yönetmen Alper Çağlar ile birlikte yapımcılık işine girdi. Gişesi üç milyonu aşan “Dağ” ve “Dağ 2” filmlerini bilirsiniz, işte bu filmlerin altında Dorukhan’ın imzası var. Bu şekilde toplam yedi film projesi gerçekleştirdi, üçü de yolda.

On filmin sekizi batıyor

Yapımcılık konusunda Netflix’in CEO’su Reed Hastings’in, Disney’in dehası Robert Iger’in, Ahmet Ertegün’ün ve tabii ki babası Aclan Acar’ın kendisine ilham verdiğini söyledi Dorukhan. “Yapımcılık, iyi bir proje yöneticisi olmakla başlıyor. Yapımcının işi, gider yönetip gelir çeşitlendirme ve maksimize etme üzerine kurulu. Sonuçta üretilen on filmin sekizi batıyor. Dolayısıyla risk faktörü yüksek bir iş; ancak tutan tek bir film, batanların hepsini toparlayıp üzerine de ciddi kâr bırakıyor. Yeterli sayıda film yapılıp risk dağıtılırsa ve ölçek ekonomisinin faydaları kullanılırsa ‘Yapımcılıkta para var’ diyebilirim. Ama yeteri sayıda film yapılırken doğru adımlar atılmazsa on filmin onunu da batırmak mümkün.”

Haberin Devamı

Yıldız oyuncu devri değişiyor

Türk seyircisi olarak sinemada yerel içerik seyretmeyi seviyoruz. Peki bir Türk filminin gişe başarısı neye bağlıdır, yani filmde hayranı olduğumuz yıldız bir oyuncu oynayınca o film banko tutar mı dersiniz? Dorukhan’a göre devir artık tamamen değişmiş durumda. “Türkiye’de bir filmin gişe başarısı, yerel kitleleri ilgilendiren alanlara dokunmaktan geçiyor. Dokunmuyorsa, ortaya çıkan film dünya standartlarının üzerinde bile olsa en fazla festivallerde ödül toplar, gişe yapmaz. Bir filmle ilgili en önemli başarı faktörleriyse sırasıyla hikaye, kurgu ve yönetmendir bence. Eskiden filmde yıldız oyuncu oynatmak gişe getiriyordu ama şimdi bir YouTuber filmi, bir yıldız oyuncunun filminden daha fazla gişe yapıyor.” Önümüzdeki aylarda derslere başlayacak olan Yapımcılık Akademisi’nin kayıtları açıldığı anda doldu desem yanlış olmaz. Bu konu üzerinde cidden kafa yormak isteyenler bir sonraki dönem için takipte kalsın. Üstelik tam ve yarım burs olanakları da var. Düşünsenize filminizin, dizinizin, belgeselinizin ve hatta bilgisayar oyununuzun dünyayı dolaştığını! Muhteşem olmaz mıydı?