Turkcell’den ‘parayı cebe alıp’ büyüme hamlesi

9 ayda yüzde 26.6 büyüyen Turkcell, yeni ivmesini mobil ödeme şirketi Paycell’den almayı planlıyor. Turkcell Genel Müdürü Terzioğlu, “Türkiye’de mobil ödeme her şeyin önüne geçecek” dedi

Turkcell bu sene yalnız Türkiye’nin değil, dünyanın en hızlı büyüyen telekom operatörü oldu. Yılın 9 aylık döneminde yüzde 26.6 büyüme kaydetti. Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu’nun verdiği bilgilere göre, büyümenin en önemli kaynağı dijital servisler. Turkcell’in gelirlerinde artık ses ve SMS’in payı yüzde 20’nin altında. Dijital ise yüzde 80’i aşmış durumda.

2018’de ise şirket ikinci dijital büyüme hamlesini yapmaya hazırlanıyor. Kaan Terzioğlu, Turkcell’in ikinci büyüme hamlesini hızlı giriş ve Paycell’le yapacağını anlatıyor: “Önümüzdeki dönemde mobil ödeme pazarı, telekom şirketleri için çok önemli bir büyüme alanı olacak. Dünyada trend o tarafa gidiyor. Mesela Hindistan büyük paraların hepsini iptal etti. Ülkede artık 100 lira ve üstünde para yok. Onun yerine Hindistan’daki mobil ödeme şirketi 10 kat büyüdü. İleride Türkiye’de de mobil ödemenin her şeyin önüne geçtiğini göreceğiz.”

Turkcell’den ‘parayı cebe alıp’ büyüme hamlesi

‘DÜNYAYA TEKNOLOJİ SATACAĞIZ’

Turkcell’de mobil ödeme 1 yıldır kullanılıyor. Şu anda Paycell’in sanal uygulamasını kullanan 1.5 milyon kişi var. Terzioğlu, Paycell kartının da Turkcell mağazalarına dağıtılmakta olduğunu söylüyor. Temel fonksiyonun mobil ödeme olduğunu ancak telefon kapalıysa ya da yanınızda değilse, kartla da ödeme yapılabileceğini ekliyor.

Turkcell mobil ödeme sistemlerini gündemine ilk alan telekom operatörlerinden.

Bu teknoloji için çalışılmaya 2 yıl önce başlanmış. Terzioğlu, “Biz bu noktaya 2 yılda geldik. Bu teknolojiler şu anda dünyanın en iyi teknolojileri. Bir operatör bu işe sıfırdan başlasa buna 2 yıl vermesi lazım.

O yüzden de birçok telekom operatörünün bu teknolojiyi bizden almayı tercih edeceğini düşünüyorum” diyor. Yani Paycell Turkcell için aynı zamanda bir ihracat kalemi olacak.

İLK HEDEF ALMANYA

Paycell’in dünyanın her yerinde olacağını vurgulayan Terzioğlu, “Bazı pazarlara kendimiz gireceğiz. Bazı pazarlarda da oranın telekom operatörüyle anlaşma yapacağız. Zaten Belarus, Ukrayna, Türkiye ve Kıbrıs’ta kendi operasyonlarımız var. Hemen arkasından Almanya gündemimizde olacak. Almanya’da yaşayan ciddi bir Türk nüfus var. Onlar odağımızda. Almanya’dan sonra da dünyanın her yeri hedefimizde olacak. Daha çok yakın zamanda Moldova’daki bir operatörle anlaşma yaptık. Dolayısıyla önemli bir ihracat şansı da var. Önümüzdeki sene sonunda Paycell’de çift haneli rakamlara yaklaşacağımızı düşünüyorum. Fintech alanında dünyada önemli oyunculardan biri olacağız” diyor.

‘Yaani halk yerli ve milli arama motoru istiyor’

Turkcell’de dijital servis gelirlerinin 3 haneli rakamlarla büyüdüğünü vurgulayan Terzioğlu, “Yerli ve milli operatörümüz Yaani 3 milyon indirmeye ulaştı. Gördük ki Türk halkı da milli ve yerli arama motoru istiyor. Kullananların memnuniyeti çok yüksek. Apple Store’da Yaani’nin reytingi Google’dan yüksek” diyor. Fizy’nin ise 8 milyon aboneye ulaştığına dikkat çeken Terzioğlu, önümüzdeki yıldan itibaren Fizy’nin bütün dünyaya yayılacağını söylüyor. Ve ekliyor: Dijital servisler konusunda gelişmekte olan ülkelerde çok büyük potansiyel var. Kendi datamıza sahip çıkıp, işlememiz lazım. Bu petrolü işleyip satmak gibi. Ülkeye katma değer kazandırıyor.

‘BAŞKA ŞEHRE BİLE TAŞINABİLİRİZ’

Yeni binanın da Turkcell için ideal kampüs olmadığını ifade eden Terzioğlu, “Bizim için üniversitelere yakın, üniversite kampüsü gibi bir yer daha ideal olacaktır. İleride böyle bir ortama taşınmayı düşünebiliriz. Hatta buranın İstanbul’da olmasına da gerek yok. Genel merkezimiz başka bir şehir bile olabilir” diye konuştu.

Bu sene toplam 250 mühendis ve ekonomisti işe aldıklarını vurgulayan Terzioğlu, “Bize gelen iş başvurusu sayısı ise 83 bin oldu. Artık adayları çok ciddi imtihanlara tabi tutuyoruz” dedi.

Duvarına bakıp Türkiye’yi canlı izliyor

Kaan Terzioğlu’nun ofisi Türiye’nin veri bankası gibi. Terzioğlu, masasının karşı duvarındaki dasboard’dan Turkcell’de ne olduğunu anbean takip ediyor. Mağazalara kaç kişi girdi, o gün o dakika kaç telefon satıldı, Fizy’de en çok hangi müzik dinlendi hepsi anında görülebiliyor. Dashboard’u incelerken görüyoruz ki o gün Hakkari’de 12 kişi Turkcell’in Dergilik servisinden Populer Science dergisi indirmiş. Terzioğlu, Dergilik’in önemini bir kez daha vurguluyor: “Bu hizmet olmasa, belki o çocuklar, bu dergilere hiç ulaşamayacaklardı.”

1 yılda 2.4 milyon yeni müşteri

Turkcell’in yılın 3’üncü çeyreğini hedeflerinin üzerinde tamamladığına dikkat çeken Kaan Terzioğlu, “Türkiye rekabetin çok yoğun olduğu bir yer. Son 1 yılda 2.4 milyon yeni müşteri kazandık. Ve pazar payımızı artırdık. 2018’de de büyümeye devam edeceğiz. Bizim stratejimiz her zaman için enflasyonun üzerinde bir büyüme yakalamak üzerine kurulu. Dijital servislerimizin penetrasyon oranlarını çok önemsiyoruz. Şu anda her 2 müşterimizden bir tanesi minimum 1 dijital servisimizi kullanıyor. Amacımız bunu 2, 3, 4’e çıkarmak” diye anlatıyor. Türkiye’deki konjonktürle ilgili de yorum yapan Terzioğlu, “Biz bazı problemleri fazla büyütüyoruz. Şu anda Almanya’nın, Amerika’nın sorunları bizden az değil” şeklinde konuşuyor.

Saatleri esnetti haftada 4 gün çalışma yolda

Kaan Terzioğlu’yla Turkcell’in Küçükyalı’daki genel merkezinde buluştuk. Terzioğlu, yeni binaya taşındıktan sonra Turkcell’in insan kaynakları politikalarının tamamen değiştiğini anlattı: “Esnek çalışmaya geçtik. Çalışanlarımıza haftada bir gün, ayda 4 gün evden çalışma imkânı sunuyoruz. Ayrıca geliş gidiş saatleri konusunda da esneklik sağlıyoruz. İsteyen sabah 7.30’da gelip, 16.30’da çıkıyor. İsteyen 10.30’da giriş yapıyor. Gördük ki insanlara ne kadar esnek çalışma imkânı sunarsanız, onlar da iş konusunda özenli oluyor. İleride çalışma gününü fiilen de 4 güne indirebiliriz. O bir gün çalışanların kendine kalsın. Sonuçta kişinin kendine ayıracağı bir gün, kendini geliştirmesi demek. Bu da hem o kişiye hem de bize fayda demek.”

Bıyığına doyamadan hedefler aşıldı

Gala Modern davetinde karşılaştığım Kaan Terzioğlu’nun bıyık bıraktığını fark etmiştim. Kaan Terzioğlu’na bıyık meselesinin nereden çıktığını sormuştum! Kaan Bey kişisel tarzını işe entegre ederek almış bu kararı meğer.

Yerli arama motoru Yaani’yi çıkardıklarında 1 milyon indirmeye ulaşıncaya kadar bıyıklarını kesmemeye karar vermiş. Fakat bir milyon hedefi kısa sürede yakalanınca süreyi 2 milyon hedefine endekslemiş. 2 milyon hedefi de çabucak yakalanmış. Geçen hafta, Turkcell’in Küçükyalı’daki merkezini ziyaret ettiğimizde, “Bıyıklarınızı ne zaman keseceksiniz” diye sorunca, görüş almaya devam ettiğini, şu anda beğenenlerin ağırlıkta olduğunu söyledi. Kaan Bey nihai kararını 5 milyona saklamış bu kez!

Big datanın karakutusunda Milliyet parlıyor

Terzioğlu’nun çalışma odasına girince big data’ya girmiş gibi olduk. Masasının hemen sağındaki dev ekrana dokunarak o an, saat, gün, hafta, ay itibarıyla mobil uygulama üzerinden en çok hangi gazetenin okunduğunu, filmin izlendiğini, Hakkari’deki gençlerin hangi dergiyi okuduğunu görebiliyorsunuz. Açtığı ekranda e-gazete olarak gazetemiz Milliyet’in ne kadar okunduğunu, dijital dünyada ne kadar önde olduğunu görmek, doğrusu gurur verdi. Bugünlerde en çok dinlenen şarkının Ersay Üner’in ‘İki Aşık’ı olduğunu, Ceylan Ertem’den sonra Musa Eroğlu’nun ‘Mihriban’ ile en çok dinlenenler arasına üçüncü sıradan girdiğini gördük. Turkcell’in dashboard’u aslında biraz da Türkiye’nin aynası gibi. Mesela Kaan Terzioğlu, 16 Temmuz’da Fizy’de en çok dinlenen şarkılara baktığında, ana temanın ‘ihanet’ olduğunu görmüş. Hatta ihanetle ilgili bu kadar çok Türkçe şarkı olduğunu o gün fark etmiş ve şaşırmış.