26.04.2014 - 02:30 | Son Güncellenme:
Levent Köprülü
Daimler Grubu’nun Almanya’daki Mercedes markalı otobüs üretiminin tamamını alan Mercedes Benz Türk’ün Hoşdere fabrikası, grubun lüks otobüs markası Setra’nın bir modelini de bantlarına ekledi. Bir anlamda markanın Avrupa’daki otobüs üssü olan Hoşdere fabrikasında üretilen Setra otobüsler, sadece ihraç edilecek.
Geçen yılın son aylarında üretimine başlanan lüks otobüs markası Setra’nın MultiClass Business serisi, anavatanı dışında üretilen ilk Setra modeli olarak da markanın tarihine geçti. Avrupa’da özellikle kasabalar arası olarak nitelenen kısa mesafe yolculuklarda tercih edilen aracın, Türkiye’de pazarı bulunmadığı, bu nedenle sadece ihracata yönelik üretileceği belirtiliyor.
‘Kalitemiz etkili oldu’
Mercedes Benz Türk Otobüs Satış ve Pazarlama Müdürü Burak Tarım, Daimler’in kamyon ve otobüste üretim kapasitesini verimli kullanabilmek amacıyla belirli modellerin üretimini bazı tesislere verdiğini hatırlatarak, söz konusu Setra modelinin de bu kapsamda Türkiye’ye verildiğini söyledi.
Travego gibi Setra MultiClass Business modelinin de dünyada sadece Türkiye’de üretileceğini ve buradan ihraç edileceğini ifade eden Tarım, “Sonuç olarak Setra üretimini de Türkiye’ye getirdik. İleriye dönük olarak bir başka Setra modelinin üretimine de bize verirler mi bilemiyoruz. Bu, tamamen Daimler Grubu’nun vereceği bir lojistik karar olacak” dedi. Hoşdere fabrikasının kapasitesinin ve üretim kalitesinin kendisini kanıtladığını, Setra kararında bunun da etkili olduğunu vurgulayan Tarım, böylelikle kapasitelerinin tamamını kullanmaya devam edeceklerinin de altını çizdi.
Kapasite şimdilik aynı
Mercedes Benz Türk Hoşdere fabrikasının yıllık 4 bin adetlik kapasitesi bulunduğunu, Setra üretiminin de bu kapasite içine dahil olduğunu hatırlatan Burak Tarım, şöyle devam etti:
“Şu aşamada kapasite artırımını düşünmüyoruz. İleride belki gündeme gelebilir. Ancak üretimde esneklik sağlayabiliyor, bantlarımızı talebe göre ayarlayabiliyoruz. Her zaman iç pazarın önceliği vardı ve geçtiğimiz yıl yoğun talep nedeniyle kapasitemizin önemli bölümünü belediye otobüslerine ayırmıştık. Bu yıl planlamamızı farklı yapacağız.”
Mercedes markalı otobüslerin Almanya’da üretiminin kalmadığını ve tamamen Türkiye’ye aktarıldığını da söyleyen Tarım, “Daha önce Travego modelinin bir versiyonu Almanya’da üretiliyordu. Ancak o da bitti. Travego ve Tourismo artık sadece Türkiye’de üretiliyor” diye konuştu.
Geçen yıldan bu yana Setra’nın Türkiye distribütörlüğünü yürüttüklerini de anlatan Tarım, “Busworld’te yeni lüks modelimizi tanıttık. Markanın potansiyeli var. Ümitliyiz” ifadesini kullandı.
70 bininci aracını üretti
Mercedes Benz Türk yetkilileri kesin bilgi vermemekle birlikte, Hoşdere tesisinin kapasitesinin ileriki dönemde 4 bin 700 adede yükseltileceği konuşulmakta.
Yıllık 4 bin adetlik üretim kapasitesi bulunan tesis, buna karşılık yoğun talep nedeniyle geçen yıl 4 bin 5 adet otobüs üretmişti. MB Türk’ün geçen yılki otobüs ihracatı da, bir önceki yıla göre yüzde 28 artışla 2 bin 861 adet olarak gerçekleşti.
1967’de kurulduğu günden bugüne kadar 807 milyon euro yatırım yapan Mercedes-Benz Türk’ün, 1968’den bu yana ürettiği otobüs adedi toplamda 70 bini buldu.
Şirket, bugüne kadar ürettiği otobüslerin 30 bin adedini de ihraç etti. MB Türk, aynı zamanda Daimler Grubu’nun Almanya ve Brezilya’dan sonra otobüsteki üçüncü Ar-Ge merkezi durumunda.