11.10.2009 - 10:37 | Son Güncellenme:
Ruhsatsız faaliyet gösterdiği gerekçesiyle kapatılması yönünde rapor yazılan ve Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulan Kayra Şarap Akademisi ile Mey Alkollü İçkiler A.Ş. tarafından satışa sunulan bazı şarap ürünleri, “reklam mevzuatına aykırı hareket ettikleri” gerekçesiyle Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü’ne şikayet edildi.
ANKA’nın edindiği bilgiye göre, Mey İçki’nin çoğunluk hissesine sahip olan Texas Pacific Group’un (TPG) Türkiye’de şarap kültürünü yaygınlaşmasına katkıda bulunmak amacıyla kurduğu, ancak kurs açma izni almadan faaliyete geçtiği için hakkında kapatma raporu tutulan ve İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığına Suç duyurusunda bulunulan Kayra Şarap Akademisi ve bu yasadışı öğretim kurumunun hazırladığı DVD’yi ücretsiz olarak dağıtan Mey’e ait bazı şarap ürünleri “reklam mevzuatına aykırı hareket edildiği” gerekçesiyle Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü’ne şikayet edildi.
Uzmanlar tarafından incelenecek olan şikayetin yerinde bulunması halinde, dosya Reklam Kurulu’nun önüne gelecek.
Şikayet gerekçesi olarak yasadışı öğretim kurumu olan Kayra Şarap Akademisi’nce hazırlanan DVD’lerin, ücretsiz olarak Mey Alkollü İçkiler A.Ş. tarafından satışa sunulan bazı şarap ürünleriyle birlikte tüketicilere dağıtılması gösterildi. Şikayet dilekçesinde yasadışı faaliyet gösteren öğretim kurum Kayra Şarap Akademisi’nin “şarap kültürünün yaygınlaştırılması” çerçevesinde hazırladığı DVD’lerin Mey İçkiye ait bazı şarap ürünleriyle birlikte dağıtılmasının mevzuata aykırı olduğu belirtildi.
ÇİFTE SUÇLAMA
1 Ekim tarihinde, 114573 Genel evrak numarasıyla Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü’ne yapılan başvuruda, Kayra Şarap Akademisi’nin yasa dışılığının resmi mercilerce teyit edilmiş olmasının göz önüne alınması istenerek, faaliyet göstermesi yasak olan bir hizmetin reklamını yapan mezkur DVD nedeniyle yasadışı akademi sorumlusu firma olan Mey Alkollü İçkiler hakkında ayrıca işlem yapılması talep edildi.
Ayrıca Mey firması ürünü bazı alkollü içkilerin gıda ürünleriyle ilişkilendirerek tanıtılmasının da alkollü içkilere özgü reklam yasaklarının bir başka şekilde ihlali anlamına geldiği ifade edildi. Bu çerçevede DVD’nin dağıtımının yapıldığı Merlot Cabernet Sauvignon 2005, Terra İtalia Chianti 2006, Terra de France Cabernet Savignon 2006, Terra Kelcik Karası, Terra Boğazkere Kırmızı, Terra de France Merlot Şarap ürünleri hakkında Reklam Kurulu’nca ayrı ayrı işlem yapılması istendi.
HENÜZ REKLAM KURULU’NA GİTMEDİ
1 Ekim tarihinde Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü’ne yapılan başvurunun henüz inceleme aşamasında olduğu öğrenildi. Yapılan başvurularla ilgili çalışmalar tamamlanana kadar dosyanın durumuyla ilgili bilgi vermekten kaçınan Genel Müdürlük, şu anda dosyanın Reklam Kurulu’nun gündemine gelmediğini açıkladı. Her şikayet başvurusu için değişik bir süreç izlendiğine dikkat çeken genel müdürlük yetkilisi, kimi şikayetlerde ilgili kurumların görüşlerinin alındığını vurgulayarak, dosyanın bu işlemlerin ardından Reklam Kurulu’nun gündemine gelip gelmeyeceğine karar verileceğine işaret etti.
“PİYASAYA SUNULMASI YASAK MAL VE HİZMETLERİN REKLAMI YAPILAMAZ”
Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü’ne yapılan başvuru dilekçesinde, Kayra Şarap Akademisinin İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nce 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumlar Kanunu’na aykırı olarak izinsiz faaliyet göstermesi nedeniyle kapatılmış ve sorumluluk hakkında İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı’na suç duyurusunda bulunulduğuna dikkat çekildi. 2008 yılından bu yana herkesin katılımına açık kurslar ve eğitimler düzenlediği vurgulanarak, akademinin yasadışı faaliyet gösterdiği resmi mercilerce de ilan ve tescil edildiğine değinildi.
Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlke ve Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik’in 20’inci maddesine atıfta bulunulan şikayet başvurusunda, “İlgili mevzuat uyarınca piyasaya sunulması ya da reklamı yasaklanan mal veya hizmetler ile bunlarla aynı isimde olan veya bunları çağrıştıran mal veya hizmetlerin reklamının yapılamayacağı” hükmü bulunduğuna yer verildi. Dilekçede, Kayra Şarap Akademisinin yasadışı olduğu resmi mercilerce tespit edildiğinden, bu akademinin reklamının yapılmasının yasak olduğu ifade edildi. Bu yasadışı öğretim kurumunca hazırlanan DVD’nin ücretsiz olarak alkollü içkilerle tüketicilere verilmesinin yönetmelik hükmünün açık ihlali olduğu vurgulandı.
ALKOLLÜ İÇKİLERE ÖZGÜ REKLAM YASAKLARI DA İHLAL EDİLDİ
DVD’de Kayra Şarap Akademisinin misyonunun “Şarap kültürünün yaygınlaştırılması” olarak açıklanması ve bu DVD’nin ürünlerle birlikte ücretsiz olarak verilmesi alenen alkollü içki tüketimini özendirme ve teşvik niteliğinde olduğunun kaydedildiği şikayet dilekçesinde, durumun reklam mevzuatına aykırı olduğu ifade edildi. DVD içeriğindeki Kevin Powell’in sunumunda, Mey Firması ürünü bazı alkollü içkilerin gıda ürünleriyle ilişkilendirerek tanıtılmasının da alkollü içkilere özgü reklam yasaklarının bir başka şekilde ihlali anlamına geldiğini belirtildi.
HİZMETİ YAPILMAYACAK MAL VE HİZMETLER
Şikayet dilekçesinde reklamı yapılmayacak mal ve hizmetlere atıfta bulunularak şu bilgilere yer verildi:
“İlgili mevzuat uyarınca piyasaya sunulması veya reklamı yasaklanan mal veya hizmetlerle bunlarla aynı isimde olan veya bunları çağrıştıran mal veya hizmetlerin reklamı yapılamaz. Alkol ve alkollü içkilerin iç ve dış ticaretine ilişkin usul ve esaslar hakkında yönetmelikin 19’uncu maddesi ne göre alkollü içkilerin kullanılmasını teşvik ve özendirici kampanyalar şeklinde düzenlendi. Terra de France Chardonnay 2006, Terra de France Pinot Noir 2006, Terro Merlot Cabernet Sauvignon 2005, Terra Kalecik Karası, Terra Boğazkere Kırmızı, Terra de France Morlot şarap ürünlerinin şişe boyunluğunda yasadışı bir öğretim kurumunca hazırlanan eğitim DVD’si takılması suretiyle yukarıda belirtilen reklam mevzuatı ihlal edildi.”
KAYRA ŞARAP AKADEMESİ WEB SİTESİNİ DEĞİŞTİRDİ
Bu arada Mey İçki’nin çoğunluk hissesine sahip olan Texas Pacific Group’un Türkiye’de şarap kültürünü yaygınlaştırmasını katkıda bulunmak amacıyla kurduğu, ancak kurs açma izni almadan faaliyete geçtiği ve kaçak kurslar düzenlediği gerekçesiyle hakkında rapor tutulan Kayra Şarap Akademisi’nin, web sitesinde de değişikliğe gidildi. Söz konusu rapor hazırlanmadan önce olduğu gibi, Kayra Şarap Akademisi internette sorgulandığında, doğrudan web sitesine yönlendiriliyor. Ancak, site açıldığında akademi yerine “Kayra Wine Center” ismi tüketicinin karşısına çıkıyor.
Akademinin yeni seminer ve etkinliklerinin ise bir süre sonra açıklanacağı ifade ediliyor.