EkonomiToyota 'gaz pedalı'nı hafife aldı, aklını başına 'naklen kaza yayını' getirdi

Toyota 'gaz pedalı'nı hafife aldı, aklını başına 'naklen kaza yayını' getirdi

02.02.2010 - 09:17 | Son Güncellenme:

Milyonlarca aracı geri çağırma kararı alan Toyota'nın gaz pedalı arızasıyla ilgili 2 binden fazla şikâyeti dikkate almadığı ortaya çıktı. Toyota, ABD'de gazı basılı halde kalan ve acil yardım hattında sorunu anlatırken kaza yapan sürücü ve üç yolcunun ölümünün ardından araştırmalara başlamış

Toyota gaz pedalını hafife aldı, aklını başına naklen kaza yayını getirdi

Toyota’nın Amerika Birleşik Devletleri ve Çin’de geri çağırılan, Avrupa’da ise çağrılması beklenen araç sayısının toplam 9 milyona ulaşmasına neden olan olaylarda uyarıları basite aldığı ortaya çıktı. Japon otomotiv devi Toyota’nın ürettiği araçlardaki gaz pedalı arızasıyla ilgili yakınmaları ancak geçen yıl 28 Ağustos’ta ABD’de ölümle biten ve bir anlamda ‘naklen yayın’ yapılan bir trafik kazasının ardından ciddiye aldığı anlaşıldı.

Lexus kaza yaptı 28 Ağustos 2009’da ABD’nin San Diego kenti yakınlarında içinde dört kişi bulunan To- yota’nın lüks markası Lexus ES 350 sedan model araç aniden hız-lanarak bir kavşakta spor bir araçla çarpıştı. Lexus’un sürücüsü otoyol polisi Mark Saylor çarpışma öncesi acil yardım hattı 911’i aradı ve durumu “Lexus’tayız. Başımız dertte. Hızlanıyoruz. Fren yok. Sıkı tutunun ve dua edin” diyerek anlattı. Kazada çarpışmada parçalanan ve alevler içinde kalan Lexus’uyla tatile giden Saylor, eşi, kızı ve kayınbiraderi öldü.

2 bin şikâyet gitmiş Toyota bu trajedi üzerine o tarihe kadar aldığı 2 binden fazla ‘istem dışı hızlanma’ şikâyetine getirdiği ‘Olay gaz pedalının paspasa sıkışması nedeniyle oluyor’ şeklindeki basit açıklamayı bir kenara bırakarak ciddi araştırma başlattı.

Şirket başlattığı araştırmanın ardından ancak geçtiğimiz hafta sorunun ciddiyetinin farkına vardı ve milyonlarca aracı geri çağırdı. Ancak Toyota, ABD Ulusal Oto-yol Trafik Güvenliği İdaresi’nin (NHTSA) de bastırmasıyla aralarında en çok satan modeli Camry sedan da dahil olmak üzere se-kiz aracın hem üretimini, hem de satışını durdurdu.

‘Paspasları çıkarın’ dedi New York Times’taki habere göre Toyota bu sürecin her aşamasında olayın ciddiyetini hafife aldı ve aşırı güvenli bir şekilde durumu basit açıklamalar ve tamiratlarla geçiştirmeyi seçti.

Toyota sonbahara kadar şikâyetler karşısında milyonlarca araç kullancısına ‘paspasları araçlardan çıkarın’ tavsiyesi yapmakla yetindi. 1 Kasım’da yaptığı açıklamada ‘durumun mekanik bir arızadan kaynaklandığını gösteren bir delil bulunmadığını’ öne süren Toyota, NHTSA’nın aynı görüşte olduğunu ifade etti. NHTSA da bunun üzerine yaptığı açıklamada Toyota’nın açıklamasının doğru olmadığını belirterek “Konu kapanmamıştır. Araçlarda paspas kullanılmaması kararı geçici bir önlemdir” dedi.

Olayın Toyota’nın satışları üzerindeki yıkıcı etkileri şimdiden görülmeye başlandı. Şirketin ocak ayında ABD’deki satışlarının geçen yılın aynı ayına göre yüzde 11 oranında düşmesi, pazar payının da 2006 yılından bu yana en alt düzeyde olması bekleniyor. Toyota’nın önümüzdeki günlerde başta ABD olmak üzere dünyanın tüm ülkelerinde dava yağmuruyla karşılaşması bekleniyor.

Tamirata onay çıktı Toyota’nın ‘gaz pedalı’nı tamir için sunduğu plan ABD’de de yetkililer tarafından kabul edildi.

Gaz pedallarının tamirinde kullanılacak parçalar bayilere perşembe veya cuma günü ulaştırılacak. Adının açıklanmasını istemeyen iki bayi Ulaştırma Bakanlığı’nın sunulan planı onayladığı bilgisinin kendilerine ulaştığını söyledi. (New York TimesTürkiye’de sorun varsa müşteri aranacak Toyota, geçtiğimiz hafta Avrupa’da gaz pedalı sorunu nedeniyle geri çağıracağı araç sayısının en fazla 1.8 milyon olabileceğini belirtmişti. Bu açıklamadan sonra Toyota Avrupa’ya bağlı Toyota Türkiye’den yapılan yazılı açıklamada, potansiyel gaz pedalı sorunuyla ilgili Avrupa’da araştırma yapılacağı belirtilmişti. Araştırma sonucu durumdan etkilenen ülkeler ve araç sayıları belirlenecek. Toyota sorundan Türkiye’de satılan araçların etkilendiğini tespit ettiğinde araç sahiplerine direkt olarak ulaşacak.

Ortadoğu’da da satılmış Toyota, gaz pedalındaki hata nedeniyle ABD’de geri çağrılan 2005-2010 model Avalon ve 2009-2010 model Sequoia tipi araçlardan Ortadoğu’da satılanların, ABD’den sevkedildiğini açıkladı. Toyota, Ortadoğu’da dağıtılan yazılı açıklamasında Kuzey Amerika, Avrupa ve Çin’de de kullanılan araçları etkileyen aynı sorunun, ilklim farklılığından dolayı Ortadoğu’daki araçları etkilemeyebileceğini belirtti. Toyota Ortadoğu’ya satılmış olan söz konusu iki modelde gerekli çözüm için çalışıldığını da ekledi.

Peugeot da çağırıyor Fransız otomobil üreticisi Peugeot-Citroen (PSA) de, titiz kalite politikasına uygun olarak, Toyota ile Çek Cumhuriyeti’nde ortak bir tesiste üretilen Peugeot 107 ve Citroen C1’lerin 97 binini geri çağıracağını açıkladı.

KEŞFETYENİ
Nihal Candan ile aynı hastalığa yakalanmış! Yıllar sonra açıkladı
Nihal Candan ile aynı hastalığa yakalanmış! Yıllar sonra açıkladı

Cadde | 21.06.2025 - 12:09

Nihal Candan'ın vefatının ardından aynı hastalığa yakalandığını açıklayan Derya Uluğ, o dönem yaşadıklarını anlattı.