16.03.2021 - 05:59 | Son Güncellenme:
milliyet.com.tr
İngiliz Daily Mail gazetesinin haberine göre, tarihi Mayflower gemisinin Yapay zeka (AI) tarafından desteklenen ve kendi kendine çalışan bir versiyonu, önümüzdeki ay Atlantik boyunca ilk seferini yapacak.
19 Nisan'da, Mayflower Otonom Gemisi (MAS) İngiltere, Plymouth'tan ayrılacak ve yaklaşık 5 bin kilometre ve iki hafta sonra Plymouth, Massachusetts'e varacak.
"Seyyahlar" olarak bilinen 102 yolcuyu taşıyan orijinal geminin 1620 sonbaharında hedefine ulaşması 10 hafta sürmüştü. Hiçbir insan, yolcu ve hatta mürettebat taşımayan 50 metrelik yeni gemi, selefi ile hemen hemen aynı rotayı izleyecek.
16 Eylül 1620'de İngiltere'nin Plymouth kentinden yola çıktıklarında, Seyyahlar, Yeni Dünya'da bir yerleşim yeri kurmaya çalışıyorlardı. Bu yolculuk, daha sonra tarihin en önemli olaylarından biri olarak anılacaktı.
400 yıldan biraz daha uzun bir süre sonra yapay zeka ve güneş enerjisi ile desteklenen MAS, okyanus hakkında kritik bilimsel veriler toplayacak.
MAS ilk olarak 2017'de görücüye çıktı ve koronavirüs nedeniyle planlar ertelenmeden önce yıldönümünü kutlamak için geçen Eylül ayında yola çıkması gerekiyordu.
Gemi, Plymouth Üniversitesi, özerk zanaat uzmanları MSubs, teknoloji firması IBM ve dünya çapında deniz araştırmalarını ve keşiflerini destekleyen kamu yardım kuruluşu Promare ile ortaklaşa yapıldı.
ProMare'in kurucu ortağı Brett Phaneuf, “En büyük zorluk okyanusun kendisidir” dedi ve ekledi: "Okyanusun tüm zorluklarına dayanabilecek bir gemi henüz inşa edilmedi."
Hiçbir kaptan veya mürettebat olmadan MAS, veri ve keşif arayışında okyanusu geçmek için yapay zeka ve otomasyon kullanıyor. Polonya'da ProMare'in şartnamelerine göre inşa edilen 5 tonluk, 50 fit uzunluğundaki gemi, uzun yolculukların stresine dayanacak şekilde tasarlanmış birçok gelişmiş deniz mimarisi özelliğini bünyesinde barındırıyor.
MAS, mikrofonlarını kullanarak ve plastik izleri için sudan numune alarak balina sayıları gibi okyanus hakkında 'kritik' verileri toplayacak. Gemi, IBM'in yapay zeka platformu olan bilgisayar görüşü, otomasyon yazılımı ve Watson teknolojisini kullanan yerleşik bir Yapay Zeka Kaptanına bağlı olarak çalışıyor.
Yapay Zeka Kaptanı, gemileri, enkazı, köprüleri, kara parçalarını ve diğer tehlikeleri tanımlayabilmesi için 1 milyondan fazla deniz görüntüsü ile eğitildi.
İnsan operatörleri Mayflower'ı nereye seyahat edileceğine programlayacak ve ardından hava durumu, okyanus akıntıları, çarpışma düzenlemeleri ve diğer değişkenleri göz önünde bulundurarak oraya nasıl gideceğini, geminin kendisi bulacak.
MAS ayrıca, Mayflower'in enlem ve boylamı gibi bilgileri diğer teknelere aktaran bir radar, kamera ve Otomatik Tanımlama Sistemi (AIS) kombinasyonunu kullanarak okyanus trafiğine gerçek zamanlı olarak tepki verebiliyor.
Gemide insanlar olmadığında, gemi 'yüzen bir otel olmaktan çok bir makine haline gelir'. Phaneuf, "İnsan faktörünü gemilerden çıkarmak, her şeyin yeniden tasarlanmasına olanak tanır. Tamamen geminin işleyişine ve işleyişine odaklanabilirsiniz" dedi.
Gövdeyi inşa eden Aluship'in başkanı ve kurucusu Goetz Linzenmeier, "Orijinal Mayflower ahşap, hafif silahlı bir yelkenli iken, MAS daha sofistike bir iç mekana sahip oldukça karmaşık bir trimaran (üç tekneli katamaran)" dedi.
Linzenmeier, "Bu yeni Mayflower'da gördüklerimiz aynı zamanda teknolojik bir macera, neyse ki hiçbir hayat risk altında değil" dedi. İç mekan da orijinal geminin yaşam alanlarından oldukça farklı. Yataklar ve banyolar yerine, sadece bilimsel deneylerin düzenlendiği odalar var.
Yolculuk boyunca deniz suyu örneklerini test edecek ve bir işçinin karaya vardığında kontrol etmesi için şişelerde saklayacak su analizi için ayrı bir oda bulunuyor.
MAS, transatlantik yolculuğundan önce son altı aydır birkaç küçük sefere çıkmıştı.
Mayflower yolculuğu, yani ilk 102 Seyyah'ın 21 Kasım 1620'de İngiltere'den Massachusetts'te bulunan ve günümüzde Plymouth olarak bilinen yere geldiği gün, tartışmasız Amerikan tarihinin en önemli tarihlerinden birisi olarak kabul ediliyor.