Geri Dön

Zaman yetmedi! Matematik’te hata

YKS’nin birinci oturumu TYT, dün tamamlandı. Bugün AYT ve YDT oturumlarıyla birlikte sınav sona erecek. TYT’de Matematik’te bir sorunun hatalı olduğu iddiası var. Sınav kolaydı ancak uzun sorular nedeniyle zaman yetmedi.

Zaman yetmedi! Matematik’te hata

Üniversite adaylarının katıldığı Yükseköğretim Kurumları Sınavı’nın (YKS) birinci oturumu Temel Yeterlilik Testi (TYT) dün tamamlandı. 2 milyon 515 bin 91 adayın başvurduğu TYT’de Türkçe’de 40, Sosyal Bilimler’de 20, Temel Matematik’te 40, Fen Bilimleri’nde 20 olmak üzere toplam 120 sorunun yöneltildiği sınav 135 dakika sürdü.

Öğrencilere ve uzmanlara göre TYT genel olarak kolaydı ve sorular müfredata uygun hazırlanmıştı; adayların yorum yeteneğini ölçmeye yönelikti. Sınavda Türkçe soruları uzundu ve çeldirici cevap şıklarından oluştuğu için adayları zorladı. Matematik’te ise bir sorunun hatalı olduğu iddiası var.

‘Soru iptal edilmeli’

İrday Eğitim Matematik Bölüm Başkanı Mehmet İrday, Temel Matematik testindeki hatalı olduğunu iddia ettiği soruyla ilgili “Tek ve çift sayısı öncüllü sorusunda doğru cevap ‘Hiçbiri’ olmasına rağmen bu cevap seçeneklerde yer almamakta. ÖSYM tarafından bu sorunun cevabının II ve III (2 ve 3) olarak verilecek olduğunu biliyor olmamıza rağmen soru kesinlikle iptali gerektirir” dedi.

Doğa Koleji Matematik Bölüm Başkanı Arzu Uz da tek-çift sayılarla ilgili çıkan sorunun çok tartışıldığına dikkat çekerek, öğrencilerden aldıkları bilgilere göre sorunun iptal olacağını düşündüklerini söyledi.

Bahçeşehir Koleji Matematik Bölüm Başkanı Taner Kayış da Matematik’teki teklik çiftlik sorusunun hatalı olduğu görüşünde. Kayış’ın soruyla ilgili yorumu şöyle: “Sorunun başında bilinmeyenlerin pozitif tam sayı olduğu söylenmiş ancak çözüm kurgusu yapılırken pozitif tam sayı olmaları gerektiği göz ardı edilmiştir. Bundan dolayı soru tekrar değerlendirmeye muhtaçtır.”

Türkçe belirleyici olacak

TYT’de çıkan sorularla ilgili uzmanlardan gelen yorumlar şöyle:

Fen Bilimleri Türkçe Bölüm Başkanları Faris Kuseyri- Mutlu Kılavuz: Paragraf yorumu sorularında metinler genel olarak kısa tutulmuş. Kısa metinlerin yoğun anlatımı ise öğrencilerin zaman sorunu yaşamasına neden olmuş. Paragraf sorularında dikkat çeken önemli bir konu ise pek çok soruda seçeneklerin çok yakın hazırlanması. Bu durum, okuma alışkanlığı kazanmış öğrencilerin bile işini zaman zaman şansa bırakmasına yol açmakta. Çok yakın seçeneklerle hazırlanan soruların ölçücülüğü tartışılmalı. Dil bilgisi konularını ölçen sorular, müfredat dışına taşmamakla beraber birkaç soru ayırt edici zorlukta. TYT’de Türkçe’deki başarı, adayların genel sıralamasında belirleyici olacak.

Matematik’te süre yetmedi

Doğa Koleji Matematik Bölüm Başkanı Arzu Uz: Sorular geçen yılla paralellik gösterdi, sınav yeni nesil matematik sorularından oluştu. Soruların neredeyse tamamı günlük hayatla ilişkilendirilmiş. Hem okuduğunu anlamayı ölçen hem de yorum yeteneklerini değerlendiren sorular yer aldı. Geometri’de formüller soruların içinde verilmişti, klasik geometri soruları yerine günlük hayattaki nesneler kullanılmıştı. Katlama sorularının ayırt edici olacağını söylenebilir. Matematik, ayırt edici olmaya devam etti.

Kimya, bilgiyi ölçtü

Mektebim Okulları: TYT bu yılda alışılagelmiş bir biçimde temel kimya konularından oluşturulmuş, yani 9. ve 10. sınıf konularından sorular sorulmuştu. Madde bilgisi, atom ve periyodik tablo, element ve bileşik kavramı, polimerler gibi konuların sorularından sınav oluşturulmuş. Genel olarak soruların kolay olduğunu ve müfredat dışı soru bulunmadığını söyleyebiliriz. Sınavlara doğru bir biçimde çalışan her öğrenci kolaylıkla cevaplayabilirdi.

Fizik, yaşamla bağlantılı

Bilfen Liseleri Fizik Bölüm Başkanı Hakan Özdemir: Soruların ağırlıklı olarak temel kazanımları günlük yaşam problemleriyle ilişkilendirerek hazırlandığı anlaşılmakta. Fizik sorularının kavramları içselleştirebilmiş, günlük yaşamla bağlantı kurabilen ve okuma alışkanlığı olanların rahatlıkla çözebileceği şekilde hazırlandığı görüldü. 7 fizik sorusunun 4’ü 9. sınıf kazanımlarına (güç, öz kütle, doğrusal hareket, genleşme), 3’ü ise 10. sınıf kazanımlarına (lamba, ışık akısı, renk) yönelik. Optik soruları diğer konulara göre daha çok tercih edilmiş.

Biyoloji, kazanımlara uygun

Bahçeşehir Koleji Biyoloji Bölüm Başkanı Melike Kılıç: Sınavda 9. sınıfa ait yapısına göre farklı hücre tiplerinin karşılaştırılması, mantarlar alemi canlılarına ait özellikler, DNA-RNA moleküllerinin ortak özellikleri, 10. sınıfa ait Partenogenezle üreme, eşeye bağlı kalıtım (Soy ağacı) ve ekosistem ekolojisi (biyolojik birikim) konularından sorular geldi. 10. sınıfa ait partenogenezle üreme sorusu, gametogenez basamaklarındaki hücre isimlerini içermekte. Sorular, bilgi ağırlıklı olarak kurgulanmış.

Tarih, orta zorluktaydı

Uğur Okulları Lise Tarih Bölüm Başkanı Zeynep Ergün: Ağırlıklı olarak öğrencinin yorum gücünü ölçen sorular sorulmuş; açık, net ve anlaşılır bir dil kullanılmış. Tarihte temel kavramları doğru yorumlayabilme, neden sonuç ilişkisi kurma, tarihi sözlerden yararlanarak analiz yapabilme yetisi ölçülmüş. Osmanlı Tarihi ile ilgili olan Divan-ı Hümayun sorusu diğer sorulara göre daha fazla bilgi düzeyini ölçecek nitelikte. İnkılap Tarihi’nden gelen 1 soru bilgiye dayalı yorum sorusuydu. Sınav, orta düzey zorluk seviyesinde.

Yorum ağırlıklı

MEF Okulları Felsefe Öğretmeni Serap Suvaroğlu: Sorular geneli bilgi/ kavrama düzeyinden ziyade analiz ve sentez düzeyinde yoruma dayalı. Paragrafta anlam, yorum dediğimiz içeriğe sahip. Bilimin, felsefenin özelliklerini, ahlak felsefesinde iyi kavramının dayanağını sorgulayan sorular. Orta zorlukta sorular olduğunu söyleyebiliriz.

Din soruları şaşırtmadı

Doğa Koleji Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Bölüm Başkanı Abdullah Albayrak: Sorular öğrencilerin bilgisini, algı ve yorum kabiliyetini ölçecek nitelikte. Zekât ve Allah’ın sıfatlarıyla ilgili sorular bilgi sahibi olunmadan cevaplandırılması mümkün olmayan sorulardı. Bilgi içerikli sorular öğrencileri zorladı.

Coğrafya’da eleyici soru

Doğa Koleji Coğrafya Bölüm Başkanı Burcu Bıyık Sarısözen: Sorulardan 4’ü belirgin bir şekilde 9. ve 10. sınıf müfredatından. Ancak nüfus coğrafyası ile ilgili gelen Dünya haritası üzerinde istenen ülke bilgisi, eleyici soru niteliğinde olup AYT formatına daha yatkın olduğu bilgisi alınmıştır. Genel itibariyle verilen temel bilgilerin, Dünya haritası kullanılarak, yorumlama becerisiyle yapılabilecek rahat bir sınav. Sorular arasında Dünya haritası üzerinde sorulan ‘bölge-ülke kavramı’ ve ‘iklim-harita’ soruları bilgi temelli olduğu için belirleyici olacaktır.

Zaman yetmedi Matematik’te hata

YARIN: AYT’de sorular zor muydu? Hatalı soru var mı? Sonuçlar ne zaman?

Bodrum'da korkunç cinayetMuğla’nın Bodrum ilçesinde metruk bir otelde arkadaşını defalarca bıçaklayarak öldüren zanlı tutuklandı. Zanlının, cinayeti işledikten sonra denize girip üzerindeki kan lekelerini yıkadığı, sonrasında da hiçbir şey olmamış gibi sahilde uyuduğu öğrenildi.

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber