10.06.2025 - 18:50 | Son Güncellenme:
İSMAİL ŞAHİN
İSMAİL ŞAHİN- Geleneksel medya ile dijitali buluşturma vizyonuyla yola çıkan TVekstra, Türkiye’nin medya teknolojileri alanındaki yenilikçi yüzlerinden biri haline geldi. TVekstra kurucu ortakları Merve Eraslanoğlu ve Murat Atay, birlikte verdikleri röportajda, “”Televizyon tüketimi Türkiye’de toplamda günlük 5 saat 40 dakikaya ulaşmış durumda. Bu sürenin yaklaşık 3 saat 40 dakikası geleneksel yayınlar, geri kalanın önemli bir kısmı artık dijital platformlara kaymış durumda” diyor...
TVekstra’nın kuruluş hikâyesini ve ilk çıkış noktasını anlatır mısınız?
2017 yılında, geleneksel TV reklamcılığı ile dijital yetenekleri bir araya getirme düşüncesiyle yola çıktık, küçük bir ofiste başladığımız serüven bugün global pazarda rekabet edebilen bir teknoloji şirketine dönüştü.
Her şey, HBB Teknoloji ile tanıştığımız dönemde, yalnızca tek odalı bir ofiste başladı. O zamandan itibaren her yıl büyüyerek devam eden bu girişim, sadece TV kanallarının değil, aynı zamanda marka ve müşterilerin ihtiyaçlarını da merkeze alan yerli ve milli bir teknolojinin geliştirilmesini sağladı.
TVekstra, yıllar içerisinde edindiği deneyimle, Türkiye’nin medya teknolojileri alanındaki yenilikçi yüzlerinden biri haline geldi. Geleneksel medya ile dijitali buluşturma vizyonuyla yola çıktık. Bugün yalnızca yerli pazarda değil, uluslararası arenada da dikkat çeken çözümler sunuyoruz. Tüm kurucular olarak tutkuyla başladığımız bu süreç, Türkiye’nin teknoloji ihracatında söz sahibi olabilecek bir başarıya evrildi.
TVekstra’yı rakiplerinden ayıran en önemli özellik nedir?
Televizyon reklamcılığında adreslenebilirlik alanında öncü olan TVekstra, Türkiye’deki neredeyse tüm büyük yayıncılarla kurduğu iş birlikleri sayesinde sektördeki liderliğini pekiştiriyor. Uluslararası ölçekte ise her yıl 1.500’ün üzerinde kampanyayı başarıyla hayata geçirerek global reklam teknolojileri alanında da önemli bir oyuncu hâline gelmiş durumdayız.
TVekstra’yı rakiplerinden ayıran en önemli farklardan biri, geliştirdiği ileri teknoloji çözümleri. Gerçek zamanlı TV analitiği, HbbTV Portal altyapısı ve oyunlaştırma tabanlı reklam araçları, ürün portföyünde öne çıkıyor. Bu sayede hem yayıncılar hem de markalar hedef kitleye daha etkili şekilde ulaşabiliyor.
Global pazarda da güçlü iş ortaklıklarıyla dikkat çekmeye başladık. Örneğin, AI ve TV uygulamaları ile program ve içerik performans tahminlemesi ve marka bilinirliği araştırmaları için altyapılar sunuyor.
Sektörde hızla değişen izleyici alışkanlıklarına nasıl yanıt veriyorsunuz?
Geldiğimiz noktada, televizyon tüketimi Türkiye’de toplamda günlük 5 saat 40 dakikaya ulaşmış durumda. Bu sürenin yaklaşık 3 saat 40 dakikası geleneksel yayınlar üzerinden gerçekleşirken, geri kalan önemli bir kısmı artık dijital platformlara kaymış durumda. Tüketiciler, televizyon karşısında içerik izlemeye devam ederken, aynı zamanda dijitalden de yoğun içerik tüketiyor.
İzleyici alışkanlıklarındaki bu hızlı dönüşüme TVekstra etkili bir şekilde yanıt veriyor. Geliştirdiğimiz adreslenebilir TV teknolojisi, özelleştirilebilir ve interaktif reklamlar, gerçek zamanlı TV analitiği ve HbbTV portal ürünleriyle sektörde öncü konuma geldik. Bu sayede reklam verenler, kullanıcıya özel, ölçümlenebilir ve daha etkili kampanyalar hayata geçirebiliyor.
TVekstra’nın bir diğer dikkat çeken özelliği ise sunduğu yan ekran eğlence ve bilgilendirme içerikleri. Böylece kullanıcılar, tek bir ekranda aynı anda iki içeriği birden deneyimleyebiliyor. Bu hibrit yapı hem izleme süresini artırıyor hem de reklamların etkileşimini güçlendiriyor.
TVekstra’nın orta ve uzun vadeli vizyonu ve hedefleri neler? TVekstra’nın dijital dönüşüm hedefleri nelerdir?
TVekstra, orta ve uzun vadeli vizyonunu net bir şekilde ortaya koydu: Geleneksel TV medyasını dönüştürmeye devam etmek ve uluslararası alanda büyümek. Şirketin bu vizyonu, televizyon dünyasında köklü bir değişimi hedeflerken, aynı zamanda Türkiye’den çıkan global bir teknoloji markası olma yolunda güçlü adımlar attığını gösteriyor.
Şirketin dijital dönüşüm hedefleri ise yalnızca bugünü değil, tıpkı dijitaldeki web 2.0 dönüşümü gibi TV 2.0 ve ötesini kapsayan ileri teknolojileri de içeriyor. Bu kapsamda TVekstra, adreslenebilir TV reklamcılığı ve analitiği gibi dijital çözümler sunarak, medya ve reklam dünyasının geleceğini şekillendirmeyi amaçlıyor.
Uluslararası alanda bir büyüme stratejiniz var mı?
TVekstra olarak, uluslararası alanda büyüme stratejisi doğrultusunda önemli adımlar atıyoruz. Yakın tarihli örneklerinden biri, Azerbaycan’da Uydu ve Kablo TV’deki yayıncılarla gerçekleştirdiğimiz entegrasyon oldu. Bu iş birlikleri, TVekstra’nın bölgesel gücünü artırırken, küresel açılımının da somut bir göstergesi olarak öne çıkıyor.
Yalnızca bölge ülkeleriyle sınırlı kalmadan, Avrupa pazarına da açılmayı hedefliyoruz. Teknoloji birikimleri ve Türk gencinin yeteneği sayesinde reklam teknolojilerini Avrupa’daki medya ve yayıncılık dünyasına taşımak istiyoruz.Uluslararası başarılarının yanı sıra, TVekstra’nın bir diğer gurur kaynağı ise her yıl farklı bir ülkede düzenlenen prestijli, tüm dünyadan teknoloji firmalarının, öncü keynoteların ve yayıncıların katıldığı, HbbTV etkinliğinin bu yıl İstanbul’da gerçekleşecek olması. Bu önemli organizasyonu Türkiye’ye kazandırmanın heyecanını gururunu yaşıyoruz.
TVekstra’nın içerik seçim süreci nasıl işliyor? Hangi kriterlere göre projeleri seçiyorsunuz?
TVekstra’nın geliştirdiği teknoloji, reklamın en doğru anda ve dikkatin en yüksek olduğu yerde gösterilmesini sağlamak üzere tasarlandı. Bu süreçte TVekstra’ya ait olan makine öğrenme, görüntü ve ses işleme gibi ileri teknolojilerden faydalanılıyor. Böylece reklamla içerik entegre ediliyor ve izleyici deneyimi bölünmeden mesaj doğru noktaya ulaşıyor. Ayrıca, markaların ve ajansların medya planlama stratejilerine en uygun şekilde, TV kanalları network gücü aktif biçimde kullanılıyor. TVekstra, teknolojisinin uyum sağlama gücü sayesinde içerik ve reklam kararlarını doğru kanal, doğru içerik, doğru zaman ekseninde tamamen kendi sistemleri üzerinden yöneterek, sonuçları milimetrik doğrulukla yönetebiliyor.
İzleyiciden gelen geri bildirimleri içerik üretim sürecinize nasıl entegre ediyorsunuz?
Sosyal medya, dijital tüketim, dizi trafikleri, anketler ve özel uygulamalar aracılığıyla izleyici ile temas edilen tüm noktalardan veri toplayarak bu verileri detaylı analizlerle işliyoruz.
Toplanan izlenimler yalnızca doğrudan geri bildirimlerle sınırlı kalmıyor. Hava durumu, maç günleri ve başrol oyuncuları hakkında konuşulma analitiği gibi parametrelerle birleşen bu veriler, gelişmiş yapay zeka uygulamaları sayesinde sistemlere entegre ediliyor. Böylece, içeriklerin planlaması sadece sezgilere değil, veriye dayalı stratejilere dönüşüyor. Canlı yayınlar söz konusu olduğunda ise TVekstra, anlık trafikler, gelen ve giden izleyici adetleri gibi önemli metrikleri kanallarla paylaşıyor.
Geleneksel TV yayıncılığı ile dijital platformlar arasında nasıl bir denge kuruyorsunuz?
TVekstra, TV kanalları ile yaptığı entegrasyonun yanı sıra önde gelen TV üreticileriyle de entegre durumda. Bu stratejik entegrasyon, TV üzerinden yayımlanan içeriklerin dijital platformlara doğrudan aktarılmasını mümkün kılıyor. Böylece hem geleneksel izleyici kitlesine ulaşılabiliyor hem de dijital pazarlama fırsatları etkin bir şekilde değerlendirilebiliyor. İnternete bağlı cihazlardaki gelişmiş teknolojisi sayesinde, TVekstra yalnızca içerik sunmakla kalmıyor; aynı zamanda reklam teknolojisi firmalarıyla gerçekleştirdiği özel entegrasyonlar aracılığıyla, TV’de reklamı gören kitleyi dijitalde yeniden hedefleyebiliyor.
TVekstra’nın gelir modeli nasıl şekilleniyor?
TVekstra, yurtdışı projelerinde, aylık ürün servisi sunma modeliyle hem kullanıcı deneyimini artırıyor hem de düzenli gelir akışı sağlıyor. Aynı zamanda reklam projeleriyle iş ortakları için yaratıcı ve yüksek etkili kampanyalar hayata geçiriyor. Bu yaklaşım, markaların hedef kitlelerine ulaşmasını kolaylaştırırken, TVekstra’nın büyüme stratejisini de destekliyor. Yeni dönemde ise tüketici servisleri geliştirerek yan ekran satışları yapıyor olacağız. Bu strateji ile kullanıcıların içerik izlerken aynı anda ürün ya da hizmet satın alabilmesi mümkün hale geliyor.
Daha az reklam sunarak kaliteli içerik sağlamak mümkün mü?
TVekstra’nın TV kanallarıyla kurduğu güçlü network ve gelişmiş hedefleme yetenekleri sayesinde, bir hanede maksimum görülebilecek reklam adedi yönetilebiliyor. Yani, izleyici daha az reklamla karşılaşıyor ama gördüğü reklamlar daha anlamlı ve dikkat çekici hale geliyor.