Hafta sonu b"ylesi bir bilim şenliğinde jüri üyeliği için İzmir'deydim. ™zel Deniz İlk"ğretim Okulu ve Anadolu Lisesi'nin ortaklaşa düzenlediği 3. Bilim Şenliği'nde eğitimde güzel şeylerin de olduğunu g"rmenin mutluluğunu yaşadım. Mini minnacık "ğrencilerin, üniversitelerin pek çoğunda bile g"rmeye alışık olmadığımız bilimsel etkinlikleri takdire şayandı. Bu tür yarışmalarda işin en zor yanı projelerden çok azının "düllendirilirken çoğunluğun sanki başarısızlarmış gibi boynu bükük bırakılması. Aslında "dül kazanmayan projelerin her biri de "vgüye değer ama bunu "ğrencilere anlatamıyorsunuz...Bilim Şenliği'nin bir de g"steri deneyleri b"lümü vardı ki o bile başlı başına İzmir'e gitmeme değdi. Bugüne kadar g"rüp de neden ve nasılını hiç merak etmediğimiz pek çok konuda taşlar yerli yerine oturdu.G"kyüzünü ışıl ışıl aydınlatan havai fişekler meğerse potasyum kloratın ayrışması sonucunda açığa çıkan oksijenin yanmasıymış. Hele bir de sıvı azot deneyi vardı ki g"zlerimiz faltaşı gibi açıldı. Sıcaklığın artı 50, 60, 100 derecesi olduğu gibi soğuğun da dereceleri varmış. Eksi 196 derecedeki bir kaba, "ğrencilerden birisi gül soktu. Çıkardığında güzelliğinden hiçbir şey kaybetmemişti ama masanın üzerine vurup un ufak olduğunda anladık ki çok fena halde donmuş. Nakil için gereken organlar da bu y"ntemle bir yerden bir başka yere g"türülüyormuş...Jüride üniversitelerden ve meslek odalarından temsilciler de vardı. Onlar da hayran kaldılar. Bilim toplumu ancak b"yle yaratılır dediler. Ama hemen arkasından "ama"larla başlayan cümleler geldi...Değerlendirme üç kategoride yapıldı. Bizim grupta birinciliği "Elektrik enerjisi tasarrufu" projesiyle Asya Çiçek aldı. İnternette, elektriğin gece ucuz, gündüz pahalı olduğunu g"rünce bu proje aklına gelmiş. Ateş tuğlalarından bir tünel yapmış. D"rt bir yanını elektrikli ısıtıcı ile çevrelemiş ve ağzına da bir üfleyici koymuş. Ateş tuğlalarını gece ucuz enerji ile ısıtıp gündüz onun verdiği ısıyı kullanacağız diyor. Geçen yıl da akıllı ç"p kutusu projesiyle birinci olmuş ama fen bilimlerinde okuyup bilim adamı olmak gibi bir düşüncesi yok. Bilim adamlarının ekonomik durumları da moralleri de hiç iyi değil. Ben işletme okuyacağım diyor. Diğer "ğrencilerin pek çoğu da benzer g"rüşteydi.Evet, bilimin karın doyurmadığını onlar çok erken kavramışlar. Ama kaybeden ülke oluyor. Yaratıcı yeteneklerimizi sınav sisteminin çarkları arasında bir bir "ğtüp gidiyoruz...Deniz okulları, Güzelbahçe'de mandalina ağaçları arasına kurulmuş modern bir kampüse sahip. Eğitim altyapısı mükemmel. ™ğretmenleri de mesleklerine aşık. Ama pek çok "zel okul gibi orası da düşük kapasite ile çalışıyor. Veliler, ne zaman çocukları için para harcamaya başlayacaklar merak ediyorum. İzmir b"yle olursa gerisini siz düşünün!.. Okullarda düzenlenen bilim şenliklerinin sayısı her geçen gün artıyor. Eskiden şarkı, dans, folklor yarışmaları yapılırdı. Şimdi Matematik, Fen, Bilişim olimpiyatları düzenleniyor. Liseler 4 yıla çıkacakmış! Nedenlerini yarın hep birlikte tartışmaya açalım ki bir oldu bittiyle daha karşı karşıya kalmayalım. aguclu@milliyet.com.tr Pek ihtimal vermiyorum ama liseler 4 yıla çıkacakmış. Anadolu liselerinde de fen ve matematik derslerinin yabancı dille okutulmasına son verilecekmiş. Yani anadolu liseleri mazide kalacakmış. MEB, anlaşılan meslek liselerinden sonra anadolu liselerini de ç"kertmekte kararlı. Hele hele üniversiteye devam etmeyecek bir "ğrenci için 4 yıllık lise eğitimi tam bir angarya. Bütün bu kandırmacalar AB için mi?