Abbas Güçlü

Abbas Güçlü

aguclu@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Diyalog Dershane, veli ve öğrencilerin sisteme yaklaşımları da çok ihtiyatlı. "Doğru bir sistem, hemen uygulanmalıdır" diyen neredeyse yok gibi. Her ne kadar başvurular pazartesi günü başlayacak olsa da "Yeni sistem, ya fazlasıyla değişikliğe uğrar ya da tümüyle geri çekilir" beklentisi içinde olanların sayısı fazla. Şeffaflık ve katılımcılık dendiğinde mangalda kül bırakmayan Çelik, bakalım gelen bu eleştirilere ne kadar kulak verecek? Milli Eğitim Bakan Hüseyin Çelik'in bir reformu daha elinde patlayacağa benziyor. OKS'de yaptığı değişikliklere tepkiler devam ediyor. İstanbul'daki vakıf ilköğretim okulları yöneticileri, bir araya gelerek yeni sınav sistemini değerlendirdiler. Hazırlanan rapor, yeni sistemi eleştiri bombardımanına tutuyor. Sağladığı avantajlar 5 maddeyle sınırlı kalırken, dezavantajlar 19 maddeden oluşuyor. Alman Liseliler Kültür ve Eğitim Vakfı, Avusturya Liseliler Eğitim Vakfı, İstanbul Liseliler Eğitim Vakfı, Saint Joseph Eğitim Vakfı, Sağlık Eğitim Vakfı, TED İstanbul Koleji Vakfı ve Vehbi Koç Vakfı temsilcilerinin katıldığı toplantıda alınan kararlar şöyle:Yeni sistemin dezavantajları: Yeni sistem büyük ölçüde belirsizlik ve tutarsızlık içermektedir. Yüzde 25'lik yıl sonu başarı ortalamasının okullar arası farklı değerlendirilmesi sonucunda büyük haksızlıklar ortaya çıkacaktır. Her okul, öğrencilerine kendi ölçme araçlarına göre not verebilecektir. Ayrıca bu yıl uygulanacak sistemde, not ortalamasının orta ve alt kademesinde kalan öğrenciler dezavantajlı duruma düşecektir. Davranış notunun değerlendirmede yüzde 5'lık etkisi vardır ve bunun her okul tarafından objektif değerlendirileceği garanti edilemez. Yeni sınav sistemi, yeni ilköğretim müfredatının amaçlarına terstir. Uygulamayı tehlikeye sokacaktır. İlköğretim başarı puanının nasıl hesaplanacağı henüz netlik kazanmamış olduğundan endişe vericidir. Dershaneye 5. sınıftan itibaren gidilmeye başlanacaktır. Tam gün okullardan kaçış olacak, eğitimin kalitesi düşecektir. Yeni sistem özel okullara zarar verecektir. Not kaygısı, veli ve öğretmenleri karşı karşıya getirecektir. Not pazarlığı olacaktır. Yüksek not veren okullar gündeme gelecektir. Öğrenci hastalık nedeniyle 6 ve 7. sınıfta sınava giremediğinde nasıl bir uygulama olacağı belli değildir. Telafi sınavı rapor alma eğilimi yaratacaktır. Öğrencilerin ders dışı etkinliklere katılma motivasyonu azalacaktır. Soru Bankası'nın nasıl hazırlanacağı belirsizdir. Yıl sonu sınavının tarihi belirsizdir. Yabancı dil sınavının ne şekilde olacağı açık değildir. Branş dersinde öğretmeni olmayan okullarda not sistemi sağlıklı işlemeyecektir. Öğretmen eksiği olan okullarda öğrenciler sınava hazırlanamayacaktır. Vakıf okulları 20 tercih olumludur. Öğrencilerin, derslerine daha çok çalışmaları yönünde motivasyonu artabilir.Üç yıllık süreç içinde değerlendirme mümkün olacaktır.Eski sistemde olduğu gibi yalnızca 4 ders değil, tüm dersler ve davranışlar önem kazanacaktır.Dershaneler için çok önemli bir avantaj söz konusudur. Avantajları Öğrenci 6 ve 7. sınıfta kaldığında nasıl bir uygulama yapılacaktır?Herhangi bir SBS'ye girmeyenin durumu belli değildir.Yurtdışından gelen öğrencilerin durumu ne olacaktır?Sınavda baraj olacak mıdır? Açıklık gerektirenler Değişiklikler bir sonraki yıl uygulanmalıdır.Sınav kaçınılmazdır. Ancak yüzde 70, 20 ve 5'lik değerlendirme yerine yüzde 100'lük tek sınav yapılmalıdır.Sınav yalnızca 7. ve 8. sınıfta veya ÖSS'de olduğu gibi 8. sınıfta iki kademeli yapılmalı veya OKS tek sınav olmalıdır.Özel okullar için ayrı bir sınav yapılmalıdır. Özetin özeti: Kafalar karışık hem de çok. Yarın akşam 20.00'de CNN Türk'te Pozitif Eğitim'de de bu konuyu ele alacağız... aguclu@milliyet.com.tr Öneriler