Deniz Sipahi

Deniz Sipahi

dsipahi@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları
Haberin Devamı

Öğ­ren­ci Seç­me Sı­na­vı (OSS) lis­te­le­ri­ni fark­lı fark­lı yo­rum­la­yan­lar var.
Ba­zı çev­re­ler li­se­le­ri bi­ti­ren­le­rin sı­nav so­nuç­la­rı­na gö­re İz­mir’in kö­tü ol­ma­dı­ğı­nı sa­vu­nu­yor, ba­zı­la­rı da ayırt et­me­den o il­den gi­ren her­ke­sin ba­şa­rı de­re­ce­si­ne gir­me­si ge­rek­ti­ği­ni söy­lü­yor.
İkin­ci gö­rüş­te olan­la­rın lis­te­si­ne gö­re du­rum kö­tü... Hat­ta fe­la­ket...
Ge­ri­ye gi­diş 2003’te baş­lı­yor.
İz­mir o yıl 11’in­ci, 2004’te 10’un­cu, 2005’te 15’in­ci, 2006’da 31’in­ci, 2007’de 37’nci ola­bi­li­yor.
Bu kez ise 52’in­ci...
Han­gi lis­te­yi ka­bul eder­se­niz edin, bu fo­toğ­raf be­nim mo­ra­li­mi bo­zu­yor. Or­ta Öğ­re­tim Ku­rum­la­rı Öğ­ren­ci Seç­me ve Yer­leş­tir­me Sı­na­vı (OKS) için de du­rum çok fark­lı de­ğil.
2003’te 11’in­ci, 2004’te 10’un­cu, 2005’te 15’in­ci, 2006’da 30’un­cu,
2007’de sa­yı­sal ağır­lık­lı pu­an or­ta­la­ma­sın­da 37’in­ci, Türk­çe ma­te­ma­tik pu­an or­ta­la­ma­sıy­la 29’un­cu, ma­te­ma­tik fen pu­an sı­ra­la­ma­sın­da 25’in­ci...
Bu yıl ise 2007’ye gö­re TM’de 5, MF’de 1 ba­sa­mak yük­sel­me­si­ne rağ­men an­cak Tür­ki­ye 24’ün­cü­sü ola­bil­di.
Ki­min­le ko­nuş­sam gi­di­şat­tan çok mut­lu de­ğil.
*    *    *
Ama be­nim asıl ca­nı­mı sı­kan baş­ka ay­rın­tı­lar...
Ör­ne­ğin fik­tif ba­şa­rı­la­rın, etik dı­şı ta­vır­la­rın için­de olup, trans­fer­ler­le bi­rin­ci ol­ma sev­da­sın­da­ki okul­lar...
Bir ça­tı grup ku­ran 21 ki­şi­lik özel, seç­me ço­cuk­la­rı bir ara­ya ge­ti­rip gün­lük ba­şa­rı pe­şin­de olan­lar...
Önü­müz­de­ki yıl OKS’nin ye­ri­ne SBS di­ye ye­ni bir sis­tem uy­gu­la­na­cak.
Ama so­nuç­lar gös­te­ri­yor ki, dev­let okul­la­rı ile özel okul­lar ara­sın­da­ki ma­kas gi­de­rek açı­lı­yor.
2003 yı­lı lis­te­le­rin­de 11’in­ci sı­ra­da yer alan nda Mi­sa­ki Mil­li oku­lu­nun bu­gün­kü ye­ri 30’lar­da...
Za­ten ilk 30’da dev­let oku­lu yok, 30’dan son­ra da okul bu­la­bil­mek için son­la­ra bak­ma­nız ge­re­ki­yor.
Böy­le şey olur mu?
Ne­re­de kal­dı o an­lı şan­lı okul­la­rı­mı­zın dil­le­re des­tan öy­kü­le­ri...
As­lın­da bi­raz ay­rın­tı­ya gir­di­ği­niz bu lis­te­le­rin de fark­lı yo­rum­la­ma­mız ge­rek­ti­ği­ni bir kez da­ha iyi an­lı­yo­rum.
OSS için aç fen li­se­si­ni, al ba­şa­rı­lı öğ­ren­ci­le­ri ora­ya...
Ya da baş­ka bir isim­le ye­ni bir okul kur, o ça­tı­da az sa­yı­da öğ­ren­ciy­le sı­nav­la­ra gir ve bi­rin­ci ol.
Ya da de­re­ce­ye gir...
Son­ra da yıl bo­yun­ca “Bi­rin­ci­yiz, şu ka­dar yıl­dır de­re­ce­de­yiz...” di­ye ka­mu­oyu­nu ya­nılt.
*    *    *
Bun­lar yön­tem de­ğil, ba­şa­rı­nın öl­çü­tü de ola­maz.
Ama ger­çek­ler böy­le...
Pe­ki OKS sı­na­vı­na öğ­ren­ci­le­ri­ni sok­ma­yan ya da bu yön­de tel­kin­de bu­lu­nan okul­lar...
Bu yön­len­dir­me de ne ka­dar etik...
8’in­ci sı­nıf öğ­ren­ci­le­rin sa­yı­sı­na ba­kı­yo­rum, bir de sı­na­va gi­ren­le­rin sa­yı­sı­na ba­zı okul­lar­da ya­rı­ya ya­kı­nı OKS’de yok. Öğ­ren­ci­si­ni, ve­li­si­ni ik­na edip okul­da de­vam ede­cek­le­re sö­züm yok.
Ya da kla­sik li­se ter­ci­hin­de bu­lu­na­cak­la­ra da bir şey di­ye­mem.
Ama sırf ba­şa­rı pua­nı dü­şe­cek di­ye fark­lı yön­tem­ler uy­gu­la­yan­lar...
Seç­me öğ­ren­ci­ler­den bir sı­nıf ya­pıp bi­rin­ci ol­mak ne ka­dar etik de­ğil­se, ba­şa­rı­sız­lı­ğı giz­le­mek için bu tür yön­tem­ler uy­gu­la­mak da hiç etik de­ğil.
Gü­zel bir söz var­dır.
“Çı­kar­la­rı­nı il­ke­le­ri­nin üze­rin­de tu­tan­lar gün ge­lir iki­si­ni de kay­be­der” di­ye...
Ger­çek­ten de böy­le­dir.
Eği­tim sis­te­mi­miz sı­kın­tı­lı bir sü­reç­te­dir.
*    *    *
Kor­ka­rım kı­sa bir sü­re için­de bu­gün­le­ri de arar ola­ca­ğız. Bu ko­nu­ya yi­ne de­vam ede­ce­ğim. Çün­kü eği­tim de­mek ge­le­ce­ği­miz de­mek­tir.