Güngör Uras

Güngör Uras

guras@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Bursa’da Ticaret ve Sanayi Odası’nda sanayicilerle sohbet ettim. Bursa’da çarşıyı pazarı dolaştım.
- Bursa’da çok sayıda işçi işini kaybetmiş. Sanayi tesislerinin çevresinde, çarşıda, pazarda çok az hareket var. Açık anlatımıyla, henüz işsizlik sokağa yansımamış. Bunda, işten ayrılırken yapılan ödemelerin etkisinin olduğu söyleniyor. İşsizlerin, işlerin tekrar açılacağı konusundaki iyimser beklentileri de önemli.
-Bursa krizden en fazla etkilenen illerin başında. Çünkü Bursa bir sanayi şehri özelliğini taşıyor. Bursa sanayi ise ihracata dayalı bir sanayi. 
- Her şeye rağmen Bursa’daki işadamları, büyüğünden küçüğüne, iyimser. Krizden yılarak dükkân kapatma eğilimi yok.
Biraz daha bilgi vereyim:
- Bursa eskiden “Yeşil Bursa”, “Tarihi Bursa”, “Kaplıcalar Şehri”, “İpek Diyarı” idi. Sonra “Tekstil’in Merkezi” oldu. Şimdi “İhracata Dönük Sanayi Kenti” durumunda.
Bursa’da 10‘u faal organize sanayi bölgesinde 959 sanayi tesisi üretim yapıyor. Üç organize sanayi bölgesi yapım, 4 organize sanayi bölgesi kuruluş aşamasında.
- Bursa işyeri ve çalışan sayılarına göre Marmara Bölgesi’nde İstanbul’dan sonra 2’nci sırada. Bursa’da toplam çalışanların yüzde 45’i sanayide çalışıyor.
- Bursa ihracatta İstanbul’dan sonra 2’nci sırada. 2009 yılına kadar her yıl ihracatını artıran (2008 yılı ihracat artışı yüzde 22.7 oranında) Bursa’da, 2009 yılının ilk 3 ayında ihracat geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 46.4 oranında azalmış.
İşte bunun içindir ki, krizden en fazla etkilenen illerden biri Bursa oluyor.

Haberin Devamı

Bursa sanayi kenti oldu
Bursa ülke ekonomisine sağladığı katma değer açısından İstanbul, Kocaeli ve İzmir’den sonra 4’üncü sırada yer alıyor.
Bursa Ticaret ve Sanayi Odası’na kayıtlı 32 bin işyerinden yüzde 19’u tekstil ve konfeksiyon, yüzde 11’i gıda, yüzde 8’i makine ve metal sanayii, yüzde 5’i otomotiv ve otomotiv yan sanayii alanlarında iş yapanlar ise de şimdilerde Bursa ekonomisinde üretim değeri bakımından ağırlığı olan işyerleri otomotiv ve otomotiv yan sanayii ile makine ve metal sanayii dallarında üretim yapanlar.
Türkiye’de üretilen toplam otomobillerin yüzde 58’i, midibüslerin yüzde 46’sı, kamyonetlerin yüzde 29’u, toplam araçların yüzde 44’ü Bursa’da üretiliyor.

Haberin Devamı

İhracat yavaşlayınca işsizlik arttı
Bursa’da yerli otomotiv üreticilerine ve de dış pazara dönük üretim yapan çok sayıda otomotiv yan sanayii tesisi var.
Otomotiv pazarındaki, özellikle otomotiv ihracat pazarındaki daralma bu firmaları olumsuz etkiliyor.
2009 yılının ilk 3 ayında Bursa’daki otomotiv üretimi geçen yılın aynı dönemime göre yüzde 51 oranında azalmış. 2008 yılının ilk 3 ayında 109 bin araç üretilmişken, bu yılın aynı döneminde 53 bin araç üretilebilmiş.
Bursa’da sigortalı çalışan işçi sayısı krizin başladığı 2008 Eylül ayından bu yana azalıyor. Önemli olan, azalmanın hız kesmesi. 2008 Eylül’ünde sigortalı çalışan sayısı 482 bin iken aralıkta 427 bine, 2009 Ocak ayında 410 bine, şubat ayında 398 bine düşmüş. Şubata kadarki 5 ayda işçi sayısındaki azalma 84 bin. Sigortalıların yüzde 17.4’ü işini kaybetmiş.
Bursalılar bunları anlattılar anlattılar... Sonra, “Hadi gidelim de Uludağ kebabı yiyelim dediler”. Anlatılanların ağırlığında kebap boğazımdan geçmedi. Ucundan birazcık yiyebildim.