IMF destekli programın amacı nedir? "Devlet frene basacak. Yatırım yapmayacak. Zorunlu devlet harcamalarını kısacak. B"ylece iç borcu ve dış borcu d"ndürecek. Borç faizlerini aksatmadan "deyecek. Harcamaları kıstığı için artan para ile (faiz dışı denge / faiz dışı gelir denilen para ile) de yavaş yavaş borçları "deyecek.Bu yüzden frene basıldı. Bu yüzden ekonomi durdu. šlke bir türlü büyümeye geçemiyor. İyi de... Acaba istenilen oluyor mu?2002 yılının ilk üç aylık konsolide bütçe rakamlarına, (devletin gelir gider hesabına) bakalım. Durumumuz ne?- Geçen mart ayından bu yılın mart ayına kadarki d"nemde yıllık ortalama fiyat artışı yüzde 75 oranında. Aynı d"nemde devletin gelirleri yüzde 42 oranında artmış. Gelir artışı enflasyonun altında. Buna karşılık, tasarruf ettiği s"ylenen, her türlü yatırımı ve kamu hizmetini kısan devletin faiz dışı harcamaları yüzde 90 oranında (enflasyonun üzerinde) büyümüş.- Yılın ilk üç ayında "denen borç faizi 16.5 katrilyon lira. Yılın ilk üç ayında toplanan vergi 11.6 katrilyon lira bunu karşılayamıyor. Yılın ilk üç ayında vergi dahil tüm devlet geliri olan 15.0 katrilyon lira bile faizi karşılayamıyor.- Yılın ilk üç ayında bütçe açığı (devletin giderleri ile gelirleri arasındaki fark) 12.6 katrilyon lira. Toplam 11.6 katrilyon lira olan vergi gelirinden büyük açık var. Devlet vergi gelirini ikiye katlasa, herkes iki misli vergi "dese de açık kapanmayacak büyüklüğe ulaşmış.- 2002 yılı bütçesi hazırlanırken 12 ay için 26.9 katrilyon lira açık tahmini yapılmıştı. İlk 3 ayda bu rakamın nerede ise yarısı açık rakamına (yüzde 47.3'üne) ulaşılmış. 2002 yılı bütçesi hazırlanırken 42.7 katrilyon lira faiz "deneceği tahmin edilmişti. İlk üç ayda bu rakamın yüzde 38.8'i büyüklüğünde faiz "denmiş.Sayın okuyucularım, Sayın Büyük Türk Büyükleri ilk üç aylık bütçe uygulaması tehlike çanları çalıyor. Bu gidiş iyi gidiş değil... Bırakınız iç borcu yüzdürmeyi bu bütçe ile bu ülke yüzemez... İşin başında tedbir almak kolay, sorunlar arttıkça tedbir almak güçleşir.Ekonomi küçüldükçe vergi gelirleri daha da düşecek. Bütçe açığı daha da büyüyecek. Dışarıdan yardım alarak devamlı şekilde bütçe açığı kapatılamaz. Bugün de geçsin, yarın Allah kerim ile ülke y"netilemez.Bu ülkenin "kaderi" neden "kara" olsun? Ekonomiyi "kader" değil yanlışta ısrar batırır. K"tümser olmayalım diyoruz ama... İyimser olalım diyerek tehlikelere g"zümüzü kapamak başımıza daha büyük belalar getirecek... Felaket tellallığı yapmak için değil, uyarmak için bu gidişin iyi gidişi olmadığını hatırlatmak için yazıyorum. Bu yazının altındaki tabloda 2002 yılının ilk 3 ayında devletin gelir gider hesabı var. 2002 2001 Değ. (%)Harcamalar 27.663 10.650 159.7Faiz hariç harcama 11.123 5.841 90.4I. Personel 5.220 3.025 72.5II. Diğer cari 469 268 74.7III. Yatırım 280 181 54.5IV. Transfer 21.692 7.174 202.31. Borç faizi 16.540 4.809 243.92. Diğerleri 5.151 2.365 117.8Gelirler 15.027 10.560 42.3I. Vergi gelirleri 11.695 7.064 65.5II. Vergi dışı nor. gel. 1.533 2.606 -41.1III. ™zel Gel. + fonlar 1.498 696 115.0IV. Katma bütçe gel. 299 192 55.8Bütçe açığı -12.635 -90 13918.6Faiz dışı denge 3.904 4.719 -17.3 šç aylık devlet gelir - gideri (Konsolide bütçe ocak - mart sonuçları) Trilyon TL Fiyat (TEFE) artışıYıllık artış 77.5Yıllık ortalama artış 75.4 Mart 2002/2001 guras@milliyet.com.tr