Olayların içinden 2008 yılı harcama hedefi 222 milyar YTL. Gelir hedefi 204 milyar YTL. Bütçe 18 milyar YTL'ye yakın (17.7 milyar YTL) açık verecek.IMF diyor ki, "Ey Hükümet... Her ne kadar gelirin az, harcaman çok ama... Gene de gelirinin tamamını faiz dışına harcama. Böyle yaparsan, faizi ödemek için tekrar borçlanırsın. Borcun azalmaz. Faiz harcamaları dışındaki harcamalarını sınırla. Faiz dışı harcamalar toplam gelirlerden az olsun."IMF bunları söylemekle kalmıyor. Faiz dışı fazlaya ayırılacak paranın miktarını da belirliyor. Diyor ki, "Milli gelirin yüzde 6.5'i kadar parayı ayır." (2008 yılı için milli gelir tahmini 716 milyar YTL olduğuna göre, bunun yüzde 6.5'i 46 milyar YTL dolayında bir para eder.) Bütçede gelir ve harcama (gider) hedefleri belirleniyor. Harcamalar gelirden fazla ise bütçe açık veriyor. Açık anlatımıyla, IMF tarafından istenen, hükümetin (gelir+bütçe açığı/borçlanma) yoluyla eline geçen paradan, faiz ödemesinden sonra geride kalacak imkânın tamamını kullanmaması. Giderlerini kısarak faiz ödemelerinin bir bölümünü gelirleriyle karşılaması.Hükümet de diyor ki, "Ey IMF. Gözünü bir defacık olsun kapa da bu yıl biraz rahatlayalım. Faiz dışı fazla için milli gelirin yüzde 6.5'i yerine yüzde 5.5'i kadar para ayıralım." (Yüzde 6.5 ile yüzde 5.5 arasındaki fark 7 milyar YTL dolayında.)Anlaşıldığı kadarıyla, sonunda hükümetin istediği oldu. IMF, 2008 yılı için milli gelirin yüzde 5.5'i oranında (39 milyar YTL'lik) bir "faiz dışı fazla" hedefini kabul etti. IMF gözünü kapadı Kaba rakamlarla, bu anlatımın 2008 yılı bütçesine yansımasını özetleyeyim:- 2008 yılı bütçesi harcama hedefi 222 milyar YTL. Faize gidecek para 56 milyar YTL. Faiz dışı harcamalar için kalacak para 166 milyar YTL.- Bütçe geliri 204 milyar YTL. Bu rakamdan faiz dışı harcama rakamı olan 166 milyar YTL'yi düşelim. Geriye kalır (faiz dışı fazla olarak) 38 milyar YTL.- Buna bütçe dışı kaynaklardan eklenecek paralarla rakam 39 milyar YTL'nin üzerine çıkarsa (milli gelirin yüzde 5.5'u oranına ulaşırsa) faiz dışı fazla hedefi tutmuş olacak.Şimdi de gelelim hükümetin faiz dışı fazla oranını yüzde 6.5'ten yüzde 5.5'e düşürmeyi neden istediğine. Milli gelirin yüzde 6.5'i ile yüzde 5.5'i arasındaki 7 milyar YTL'lik fark hükümet için çok önemli. Faiz dışı fazla yüzde 6.5 olsa idi, hükümet 2008 yılı bütçesindeki harcama toplamını 7 milyar YTL azaltmak veya bütçe gelirini 7 milyar YTL artırmak (ek vergiler getirmek) zorunda kalacaktı ki... İkisi de çok zordu. Hükümet rahatladı 2007 Başlangıç bütçesi 2007 Gerçekleşme tahmini 2008 hedefi1- Giderler 204.9 202.8 222.3 a) Faiz 52.9 49.0 56.0 b) Faiz dışı 152.0 153.8 166.32- Gelirler 188.1 187.9 204.5 a) Vergi gel. 158.1 151.0 171.2 b) Diğer gel. 30.0 36.9 33.53- Bütçe aç. 16.8 14.8 17.7 Bütçe gelir/gider 2007 Başlangıç bütçesi 2007 Gerçekleşme tahmini 2008 hedefi1) Gelirler 188.1 187.9 204.52) Faiz dışı harc. 152.0 153.8 166.33) Faiz dışı fazla 36.1 34.1 38.2 guras@milliyet.com.tr Faiz dışı fazla hesabı