Olayların içinden Eğer bir yatırımcı belli bir malı peşin para ile veya banka kredisiyle satın alırsa yüzde 18 KDV ödüyor. Yatırımcı bir leasing şirketi aracılığıyla alırsa, yüzde 1 KDV ödüyor (idi). Bu uygulama 1985'lerde başladı. O yıllar bankalar yatırımcıya orta ve uzun vadeli kredi vermiyordu. Yatırımcıya en az 4 yıl vadeyle kredi vermek üzere kurulacak finansal kiralama şirketleri için KDV teşviki getirildi. Böylece yatırımcıların finansal kiralama şirketlerine yönlendirilmesi sağlandı. Açık anlatımıyla, yatırımcılar KDV teşvikiyle bu şirketlere yönlendirilmiş, bu şirketler teşvik edilmiş oldu ve çok sayıda finansal kiralama şirketi kuruldu. Maliye Bakanı önce bir leasing (finansal kiralama) sorunu yarattı. Şimdi de aralarında Maliye Bakanı'nın da bulunduğu 3 bakan bu sorunu çözmeye çalışıyor. Nedir bu sorun? Zamanla bankalar da orta ve uzun vadeli kredi vermeye başladı ama, bir yatırımcı, bankadan kredi kullanırsa aldığı makinenin KDV'si yüzde 18, finansal kiralamayla alırsa yüzde 1 olduğu için, yatırımlar (1) Peşin yerine kredili yapılmaya (2) Bankalar yerine finansal kiralama şirketleri kullanılmaya başladı. Anadolu'daki sanayileşmede bu sistemin büyük katkısı oldu. KOBİ'lerin yatırımlarının hemen tamamı bu sistem içinde gerçekleşti. Maliye Bakanlığı yılbaşında leasing'le satın alınacak makine ve teçhizatların da KDV'sini yüzde 1'den yüzde 18'e yükseltti.Bu durumda: Leasing şirketlerinin önemi yok oldu. Bu şirketler aracılığıyla makine ve teçhizat satın alan yatırımcının maliyet avantajı yok oldu. Daha önce yüzde 1 olan KDV yüzde 18'e yükseltilince, satın alınacak makine ve teçhizatın maliyeti de yüzde 17 dolayında arttı. Leasing teşvik edildi Değişimden yakınan 2 grup var : Leasing şirketleri "Bu durumda bizim iş hacmimiz azalır. Yaşayamayız" diyerek yakınıyor. Sanayiciler ve özellikle KOBİ denilen orta boy işletme sahipleri, "Bu durumda biz orta vadeli kredi bulmakta zorlanırız. Hem de makine ve teçhizat maliyetleri yüzde 17 dolayında artar" diyerek yakınıyor. Ama ortada bir gerçek var : Bu teşvik yatırımcıya dönük değil, leasing şirketlerine dönüktü. Çünkü peşin parayla veya banka kredisiyle teçhizat alanlar bundan yararlanamıyordu. KDV teşviki istismar edildi. Birçok satın almalarda (binek otomobilleri dahil) dolaylı biçimde bu sistem işletilerek yüzde 1 KDV ödeniyordu. Sorun yaratmak kolaydır. Sorunu çözmek zordur. (1) Gerçekçi çözüm, üretime dönük tüm makine ve teçhizatın KDV oranını indirerek yatırımcıyı teşvik etmektir. (2) Orta yol (tepkileri önlemeye dönük geçici formül), leasing şirketlerinde yüzde 1'lik KDV teşvikinden yararlanabilecek makine ve teçhizatı sınırlamak, listeye bağlamak, kapsamı daraltarak eski uygulamayı sürdürmektir. guras@milliyet.com.tr Tüm yatırımlara teşvik olmalı