Nil Kural

Nil Kural

nil.kural@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Berlin Film Festivali’nde büyük ödül Altın Ayı için yarışan filmlerden biri Christian Petzold’un “Undine”siydi. Petzold’un kalıplarla oynadığı bu filmini Brezilya yapımı “All the Dead Ones” takip etti... İki film de geçmişin izlerinin bugüne etkileri açısından birbirleriyle konuşan yapımlar... 

70. Berlin Film Festivali’nin Altın Ayı ödüllü yarışmasında önceki gün gösterilen iki film de, geçmişin izlerinin bugüne etkileri açısından birbirleriyle konuşan yapımlardı. Bunlardan ilki yarışmada Almanya’dan en heyecanla beklenen, Yeni Berlin Okulu’nun önemli yönetmeni Christian Petzold’un imzasını taşıyan “Undine”ydi. “Barbara”, “Phoenix” ve “Transit”in de aralarında olduğu filmlerle minimalist bir anlatımı, kimlik ve tarih gibi konuları işlemek için kullanan Petzold, Avrupa sinemasının yaratıcı yönetmenle-rinden. Petzold, “Undine”le başrolleri bir kez daha “Transit”te birlikte çalıştığı Paula Beer ve Franz Rogowski’ye veriyor. Sıklıkla yaptığı gibi bu filmde de bir kadın karakteri merkeze almayı seçen Petzold, deniz kızı Undine mitine modern bir yorum getiriyor. Şehir müzesinde çalışan Undine, su altında çalışan Christoph’a âşık olur. Belli güçleri olan Undine, ancak sevgisine ihanet edilmediğinde yaşamını sürdürebilmektedir.

Haberin Devamı

Geçmişin izlerinin bugüne etkisi

Görünenin altındaki mit

Petzold, bir kez daha Alman kimliği üzerinden giden bir hikâyeyle bu miti, şehir ve mimariyle, geçmişin izleriyle bir araya getiriyor. Zaman zaman bir romantik komedi gibi işleyen, kimi zaman da bir masal tonu kazanan film, Petzold’un kalıplarla oynadığı bir film. Aynı zamanda “Transit”le başlayan düz anlatımları geride bırakma sürecinin bir uzantısı. Film, bir aşk hikâyesi olarak absürd anlarıyla birlikte işlerken, görünen yüzeyin altında mit, bugün ve tarih okumaları arasında gidip geliyor.

Gizemli ve yaratıcı

Benzer soruları soran diğer yarışma filmi Brezilya yapımı “All the Dead Ones”dı. Caetano Gotardo ve Marco Dutra’nın imzasını taşıyan “All the Dead Ones”, Brezilya’da köleliğin kaldırılmasından sonra 1899’da geçen bir hikâye anlatıyor. Kölelerle servet edinen Soares Ailesi’nin üç kadını, özgürlüklerini kazanan kölelerin onlarla ilişkisi, inanç çatışmaları ve ırkçılığı işleyen film, geçmiş ile günümüz Brezilyası arasında açık bağlantılar kuruyor. Film, “Undine” gibi kadınları merkeze alarak, ülke tarihiyle günümüzü bir araya getiren bir yapım. “All the Dead Ones”, genç yönetmenlerini ödül gecesinde sahneye taşıyabilir. Gizemli ve yaratıcı bu filmin politik yönü hiç kaybetmesi dikkati çekiyor.

Haberin Devamı

Geçmişin izlerinin bugüne etkisi