Şükrü Andaç

Şükrü Andaç

sukru.andac@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Boeing krizi dolayısıyla 24 uçak eksik uçtuklarını belirten Aycı, iç pazarda sadece % 8 kapasite kıstıklarını, buna karşın % 30 kapasite kısan oyuncu olduğunu ifade ederek, “Biz elimizi taşın altına koyarız” dedi

Havacılıkta global marka olma yolunda emin adımlarla ilerleyen Türk Hava Yolları (THY), 15 saat 15 dakikalık Meksika seferiyle “en uzun uçuşuna” imza atarken, başta Güney Amerika ile Asya bölgesi gibi iki uç coğrafya olmak üzere tüm dünyada hızlı büyüme arzusunu açıkça ortaya koydu.

En uzun sefere katılanlar arasında bulunan THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, uçakta, bir grup gazeteciyle yaptığı sohbette şirketin hedefleri, yeni dönem beklentileri ve pazardaki rekabet hakkında konuştu.

Haberin Devamı

‘Bak biz büyüdük’ diye kimse rüzgâr yapmasın

Sırada ‘Vegas’ var

Güney Amerika’nın zor bir pazar olduğunu ancak uzun zamandır radarlarında olduğunu belirterek söze başlayan Aycı, “Hedefimiz haftada 1.800, yılda 100 bin yolcu taşımak. Sadece Mexico City ve Cancun’la kalmayıp gelişmelere göre Cabo San Lucas’ı da uçuş noktalarımıza ekleyebiliriz. Meksika’da da şu anda haftada 3 seferle başlamamız iyi bir başlangıç olacak. Pazarın büyüme potansiyelini görürsek bunu 4-5 frekansa çıkarabiliriz” dedi.

Aycı, Kuzey Amerika’da da yeni pazarları araştırdıklarını anlatırken, Seattle, Orlando ve Las Vegas’ı çalıştıklarını, Kuzey Amerika’da da büyümeye devam edeceklerini ifade etti.

Boeing etkisi

24 adet Boeing 737 Max uçaklarının yerde olduğunu hatırlatan Aycı şöyle devam etti:

“Yüzde 8-9 kapasite kesmek durumunda kaldık. Bu kesintinin yüzde 40’ı iç hat, yüzde 60’ı dış hatlardan oldu. Uçakların 12’si İstanbul’da 12’si Seattle’da fabrikada duruyor. 24 uçak eksik uçuyoruz. Boeing bize bu uçakları veremedi. Bu bir dünya krizidir. Ne zaman çözüleceği de belli değil. Bize verdikleri tarih Ekim. Ancak biz planlarımızı bunu yok sayarak yapıyoruz. Bir daha hiçbir şekilde bunu yaşamak istemiyoruz. Mağduriyetimizin giderilmesi konusunda Boeing’in adım atması gerekiyor.”

Aycı tüm bu yaşananlara karşılık Sun Express üzerinden yarım milyon, THY üzerinden de 1 milyon yolcuyla bu yıl turizm merkezlerine 1.5 milyon ilave yolcu taşıdıklarını söyledi.

Haberin Devamı

Çıplak fiyat yanılgısı

İlker Aycı, eksik 24 uçak ve piyasa koşullarının işlere etkisi noktasında şöyle konuştu:

“Biz yüzde 7-8 kapasite keserken iç hatlarda bizim dışımızdaki taşıyıcaların kestiği rakamlar THY’den çok çok fazla. İçeride 50 noktaya uçuyoruz. Bu şehirlerin bazılarında kendimizi göklerde yalnız hissediyoruz. Diğer arkadaşlarımızı da yanımızda görmek isteriz. Özellikle yüzde 25-30’un üzerinde kapasite kesenlere söylüyorum bunu.”

“Biz ne kadar risk alıyorsak, biz ne kadar yükü paylaşıyorsak gönlüm arzu eder ki onların da güçleri nispetinde bu yükü paylaşmaları” diyen THY Yönetim Kurulu Başkanı Aycı, “İşin nimetlerini paylaşıp külfetlerinden kaçarak, sonra da ‘bakın bizim bilançomuz ne mükemmel, bakın onlar aşağı mı gidiyor, biz nasıl büyüdük’ diyerek kimseye rüzgar yapmasın. Günün sonunda bu ülkeye hizmet ediyoruz. Çıplak fiyatla uçanlar bizim verdiğimiz hizmetlerle uçtuğunda kimin fiyatı daha fazla geliyor. Bunları paylaşmaya da, tartışmaya da hazırım. Halep ordaysa, arşın burada. Elbette hiç kimsenin ticari kazancında gözümüz yok. Hepsi bizim arkadaşımız, kardeşimiz. Ama lütfen THY’nin üzerine yük atılmasın” ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

‘Bak biz büyüdük’ diye kimse rüzgâr yapmasın

THY’nin geçen perşembe tarifeli olarak başlattığı 15 saat 15 dakikalık İstanbul-Mexico City uçuşu, 1 saatlik karadaki beklemenin ardından Amerika’nın turizm merkezi Cancun’a yapılan 2 saatlik seferle noktalandı. THY böylece, uçtuğu ülke sayısını 126’ya; şehir sayısını Mexico City ve Cancun ile 315’e çıkarmış oldu.

Taksi süresi düştü: 18 dk

“İstanbul Havalimanı” taşınmasının önemine değinen THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı, “Dünyada havalimanı taşıması yapıp batan şirketler var. Dünyaya örnek bir iş yaptık. 5-6 nisanda taşındık. 7 hafta sonra bayram operasyonuyla 2.5 milyon yolcuyu taşıdık. 4. Ayda Kurban Bayramında 2.5 milyon yolcuyu daha taşıdık. 2 bayramda 5 milyon yolcuyu getirdik, götürdük. Taksiyi 28 dakikadan 18 dakikaya indirdik. Her geçen gün verimlilik artıyor. Bir kış ve bir yaz geçirmeden İstanbul Havalimanı’nın Atatürk Havalimanı gibi kompakt ve verimli olması beklenemez” dedi.

Top ağlarda gol...

Yeni havalimanının ne kadar verimli olduğunun göstergelerle ispatlandığını anlatan Aycı, şöyle devam etti: “Yüzde 5.6 artış var dıştan dışa transit yolcuda. Nokta!.. Top ağlarda gol. Eğer meydan bir engel olsaydı bu başarı olmazdı. Bu bayramda biz Atatürk Havalimanı’nı uçuş sayısında direkt yolcuda geçtik. 24 uçak eksik olduğumuz halde yaptık bunu. Bir de bu uçaklarımız olsaydı 600’ün üzerinde kalkışla rekorları kıracaktık.”

‘Bilet fiyatları’ düşük kaldı

Bilet fiyatlarına değinen Aycı, 2013’te 309 lira olan tavan bilet fiyatının 352 liraya çıktığını belirtirken, “İstanbul’dan Trabzon’a uçak bileti 352 lira, otobüs ise 210 lira; Van uçak bileti 250 lira iken otobüs için de bu fiyat isteniyor. Otobüs ve tren fiyatlarının o günden bu zamana kadar nereye geldiğine bakarsak, havayolu şirketleri için bugünkü fiyattan minimum yüzde 20 daha pahalı olması gerektiğini anlarız. Biz olması gerekenin yüzde 20 ucuzuna uçuruyoruz” dedi.