Tunca Bengin

Tunca Bengin

tunca.bengin@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

FETÖ’yle bağlantılı ihraçlar sonucu pilot sayısı kritik eşiğe düşen Hava Kuvvetleri’ndeki açığı kapatmak için atılan ya da ayrılanlara dönün çağrısından sonra “ihtiyat pilot” uygulaması da hayata geçirildi.Buna göre Orduda görev yaptıktan sonra özel havayolu şirketlerine geçmiş olan pilotlar, ayda en az 3 gün F-16’larla uçuş pratiği yaparak savaş durumunda görev yapmak üzere hazır tutulacak. İhtiyaç halinde rezerv pilotlara savaş durumu söz konusu olmadan da görev verilebilecek..

Peki böylece TSK’daki pilot sorunu çözülecek mi? Zor çünkü dünyada koltuk sayısı/pilot sayısı oranı minimum 1/1.5 olarak kabul ediliyor. Türkiye’de ise bu oran 1/0.8’e düşmüş durumda, hatta 0.6 diyenler bile var. Bu 10 uçaktan 6’sı ya da 8’i uçabiliyor demek. Tabi bu da normal uçuşlar için geçerli, yani içinde bulunduğumuz olağanüstü şartlar açısından bu görüntü daha da vahim. Dahası FETÖ’cü pilot ihraçları da durmuş değil. Açıkcası mevcut pilot sayısı daha da azalabilir. Nitekim dün konuştuğum Hava Kuvvetleri uçuş okullarında uzun yıllar komutanlık ve öğretmenlik yapan emekli generalin endişesi (özellikle uçucu pilotlar açısından) de bu yöndeydi.Gerekçesi de şuydu:

Haberin Devamı

“Filolarda aktif olarak genellikle 10 yıllık pilotlar görev yapar. Bunların hepsi üsteğmen yüzbaşıdır,teğmende azdır.Yöneticiler binbaşı yarbaydır ve diğerlerine oranla uçuşları azdır.Yani yük 10 yıla kadar olan pilotlardadır.

Son 10 yıllık dilimde de FETÖ çok etkili. Çünkü özelikle son 10 yılda uçuş okulundaki yönetici ya da komutan statüsündeki adamlar hep onlardan olmuş. Ne zaman başlıyor? Akın Öztürk’ün 2006’da Çiğli’ye komutan olmasıyla. Ondan sonra gelen komutanlardan sadece bir tanesi onlardan değil, diğerlerinin hepsi onlardan ve kendi adamlarını yetiştiriyorlar. O adamlarda kıtalarda filolarda şu anda. Tabi içlerinde mutlaka FETÖ’cü olmayan çocuklar da var ama onların kontrolünde olmuş hepsi.”

Generalin İhtiyat pilot uygulamasına dönük düşünceleri de şunlardı:

“Faydalı bir şey ama nasıl faydalı biliyor musunuz elinizde yeterince pilot olur bunlarda gelir ilerde harekat temposu arttığı zaman daha fazla pilota ihtiyaç oluyor ya o zaman bunlardan yararlanırsınız. Pilot sayınız her sandalyeye bir pilot olsa bile bu yine eksiktir. Çünkü bu adamların bir kısmı yönetici zaten üslerde, karargahlarda. Dolayısıyla aktif olarak operasyon,harekat görevlerine katılamazlar. Onun için minimum Hava Kuvvetleri’nin pilot sandalye oranı minimum 1’e 1,5 olması lazım bu dönemi sorunsuz atlatmak ve kaza olmaması için. O nedenle de havayollarındaki bu pilotları cazip tekliflerle kriz dönemi aşılan dek 2-3 yıllığına sürekli kazandırmak şart.”

Haberin Devamı

TSK’ya girişte KPSS endişesi

15 Temmuz darbe girişiminin ardından TSK’da başlatılan Fetullahçı Terör Örgütü (FETÖ) soruşturması kapsamında bugüne kadar toplam 20 bin kişi ordudan atıldı. Dahası işlem bitmiş de değil, yani rakam daha da artabilir. Bu nedenle de TSK açığı kapatmak amacıyla dışarıdan 30 bin yeni personel alacağını ve şartlarını duyurdu. Bu bağlamda da Özel Kuvvetler dahil ordunun tüm komutanlıklarına subay ve astsubay olmak için yapılan başvurular yoğun bir şekilde devam ediyor. Hatta bu konudaki rakamların rekor seviyelere ulaştığı da açıklandı. Ancak Türkiye Emekli Astsubaylar Derneği (TEMAD) Genel Başkanı Ahmet Keser’in buna itirazı var. Diyorki:

Haberin Devamı

“Başvuru şartları arasında KPSS’de 50 puan almak taban kabul edilmiş. Bir beden eğitimi, müzik öğretmeni olabilmek ya da bir kamu kuruluşuna girebilmek için 80-90 küsur KPSS puan şartı aranırken, Silahlı Kuvvetler’de komutan olmanın puanı daha düşük. Dolayısıyla başvuru yüksek gibi görülse de nitelik açısından sıkıntı söz konusu. Siber savaşlardan bahsediyoruz. KPSS’de 50 almış bir adam ne İngilizce ne matematik biliyor demektir. Fiziğin, kimyanın, geometrinin de kırıntısı vardır...”

Baraj yakınındaki yollar

Yapılan araştırmalara göre insanda görülen kanserlerin önemli sayılabilecek bir bölümü çevresel faktörlerin etkisi ile ortaya çıkıyor. Bu bağlamda bir mail gönderen emekli Emniyet Müdürü Bülent Kılıçtepe de şunları soruyor:

Türkiye’de büyük şehirlerdeki barajların yakınındaki yollar dikkatinizi çekti mi?

İstanbul’da Elmalı Barajı hemen yanında 4’er şeritli TEM otoyolu var. Ömerli Barajı’nın yanındai 2’şer şeritli yolun yanına 3. köprünün 3’ er şeritli çevreyolu yeni açıldı. Ankara’da Kurtboğazı Barajı yakınından geçen İstanbul otoyolu 3’er şeritle yıllardır çalışıyor. İzmir Tahtalı Barajı yanında Gümüldür ve Kuşadası yolu var. Adana’da Seyhan Barajı zaten şehir içinde sayılır. Araçlardan çıkan egzoz gazı ve asfalta bıraktıkları yağ,yakıt ve lastik kırıntılarının yağmur suları ile barajlara ulaşma ihtimali nedir?

Ülkemiz kanser hastalığı ile boğuşuyor ve birçoğumuz sevdiklerimizi kanserden kaybettik. Organik tarım arazileri yapılacak yerlerin tespitinde bile eskiden aynı yerde tarım yapılıyorken kullanılan ilaçlar ve karayollarına uzaklık hesapları yapılıyor.

Ancak suyunu içtiğimiz ve kullandığımız barajların yakınından geçen karayolları dikkate alınmıyor...