Ekonomi Hedef pazara doğru ihracat

Hedef pazara doğru ihracat

13.10.2022 - 07:00 | Son Güncellenme:

Hedef pazarlara erişim sağlayabilmek, doğru ürünü doğru pazara iletebilmek ihracatçılar için çok önemli. Pazar analizleri ve ülkelerle ilgili mevzuat bilgilerine online ulaşmak mümkün.

Hedef pazara doğru ihracat

DUYGU ERDOĞAN- Küçük ve orta ölçekli firmaların ihracatçı olma yolundaki zorluklarından biri, hedef ülkelerle iletişim kurmak ve doğru ürünü doğru pazara iletmek konusunda endişeleri oluyor. Tüm bu veriler artık çeşitli kurumlar tarafından online olarak ihracatçılara sağlanıyor. Hedef ve öncelikli pazarlar, yabancı ülkelerin mevzuatları, potansiyel partner ülke ve bunlara erişimin kolaylaştırılması için düzenlenen uygulamalar var.

Haberin Devamı

Hedef ve öncelikli pazarlar, iki yıllık dönemler halinde Ticaret Bakanlığı’nca hazırlanıyor. İçinde bulunulan 2022- 2023 dönemi için 24 hedef ülke ve 23 öncelikli ülke belirlenmişti. Bunlar Ticaret Bakanlığı’nın web sitesinde “ihracat” başlığı altında görülebiliyor.

İki yaklaşım var

Hedef ülke tespiti konusunda Ticaret Bakanlığı iki temel yaklaşımı ele alıyor. Buna göre birincisi bakanlık politikaları kapsamında makro ölçekte belirlenen hedef ülkeler; ikincisi ise her firmanın ürün özellikleri başta olmak üzere kendi parametreleri dahilinde belirleyeceği kendisine özel hedef ülkeler oluyor. 2022- 2023 dönemi için; Almanya, Birleşik Krallık, Avustralya, Çin, G. Kore, Endonezya, Filipinler, Hindistan, Japonya, Malezya, Tayland, Vietnam, ABD, Brezilya, Kanada, Meksika, Şili, Etiyopya, G. Afrika, Nijerya, Irak, Libya, Mısır ve Rusya hedef ülkeler.

Haberin Devamı

Pazar analizleri ve ilgili verilere nasıl ulaşılır?

* Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan pazar analizlerine yönelik çalışmalarda, IMF World Economic Outlook veri tabanı, Trade Map veri tabanı, Dünya Bankası veri tabanı, Eurostat veri tabanı gibi önemli uluslararası ticarete ilişkin veri tabanları kullanılıyor.

* Bakanlık internet sitesinde yurt dışı temsilcilikleri bağlantısı kurulmuş durumda. Portalda ülke raporlarının incelenmesi ve Müşavire Danışın Uygulaması ile pazara ilişkin soruların iletilmesi mümkün.

* Kolay İhracat Platformu (KİP) ile girişimcilerin ihracat yapmaya ilişkin ihtiyaç duyacağı bilgilere tek bir platformdan ulaşmak mümkün.

* Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) de “İhracat Radarı” portalıyla bir kılavuz sunuyor.

Potansiyel ticari ortaklara erişmek

İhracatçı firmalarca potansiyel ticari ortaklara erişimde en önemli husus, hedef pazarların tespiti ve kapsamlı bir fizibilite çalışması. Ticaret Bakanlığı’nın destekleri arasında şunlar var:

* Hedef pazar tespiti, her firmanın kendi ürün portföyü özelinde yapılmalı. Bu tespit ardından bakanlık firmaların uygun ticari partnerlere ulaşımı konusunda; yurt dışı temsilcilikler ve veri tabanı abonelikleri vasıtasıyla destek veriyor.

Haberin Devamı

* Türk ihracatçısının potansiyel yabancı ülke ticari ortaklarına ulaşmasında başvuracağı kaynakların başında 109 ülkede görev yapan ticaret müşavirleri/ataşeleri var.

* ‘Müşavire Danışın’ uygulaması ile firmalar ticaret müşavir ve ataşelerinden görev yaptıkları ülkelerle ilgili olarak potansiyel ithalatçı bilgileri dahil her türlü ticari bilgiyi talep edebiliyor.

Uzak ülkelere yakın strateji

Hedef ülke ve pazarların yanı sıra bakanlık, ‘Uzak Ülkeler Stratejisi’ni de uygulamaya aldı. Bakanlıkça yapılan analitik çalışmalar neticesinde;

* Türkiye’ye 2 bin 500 km’den uzak mesafede bulunan,

* Dünyadan ithalatı 60 milyar doların üzerinde olan,

* İthalatından Türkiye’nin aldığı pay yüzde 1’in altında olan,

ABD, Kanada, Meksika, Brezilya, Şili; Çin, Japonya, G. Kore, Pakistan, Hindistan, Endonezya, Malezya, Tayland, Filipinler, Vietnam; G. Afrika, Nijerya ile Avustralya.