Milliyet Executive Dünyanın biletini kesiyor

Dünyanın biletini kesiyor

07.07.2022 - 11:20 | Son Güncellenme:

Online rezervasyon firması Enuygun, pandemi sonrası yurtdışında atağa kalkıyor. Kurucu ortak Nihan Çolak Erol, “Hedefimiz 2028 yılına kadar dünyanın en büyük ilk beş seyahat pazaryerinden biri olmak” diyor.

Dünyanın biletini kesiyor

HANİFE BAŞ

Haberin Devamı

Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de uçak ve otobüs bileti almak, otel rezervasyonu yapmak artık eskisi gibi değil. Türkiye’de uçak biletlerinin yüzde 34’ü internetten satın alınıyor. Bu alanda hizmet veren önde gelen firmalardan biri de Enuygun. Kurucu ortağı Nihan Çolak Erol, eşi Çağlar Erol’la beraber 2028 yılında dünyadaki ilk beş büyük seyahat pazaryerinden biri olmayı hedefliyor. Yurtdışına açıldıkları Wingie markasıyla 2022’nin ilk 4 ayında geçen yılın aynı dönemine kıyasla 5 kat büyüme gerçekleştirmişler. Nihan Çolak Erol’la, kariyerini, girişim hikâyesini ve seyahat sektörünü konuştuk.

Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?

Aslen Trabzonlu bir ailenin Karadeniz Ereğlisi’nde doğup büyümüş kızıyım. İstanbul’a ilk adımımı Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği’ni kazanınca attım. Sonrasında yine Boğaziçi Üniversitesi’ne MBA yaptım. Stanford Üniversitesi girişimcilik okulu eğitimim de oldu. Danışmanlık, bankacılık gibi farklı sektörlerde tecrübe edindikten sonra o zamanki ismiyle Andersen Consulting simdiki adıyla Accenture’in Frankfurt ofisinde teknoloji danışmanı olarak çalışmaya başladım. Avrupa’da çok sayıda teknoloji dönüşüm projesinde teknoloji danışmanı olarak görev aldıktan sonra eşim Çağlar Erol ile kendi girişimimizi kurmaya karar verdik. 2005’te Facebook, LinkedIn henüz dünyada duyulmaya başlanmamışken, Türkiye’nin ilk profesyonel sosyal ağı özelliğini taşıyan online business networking platformu cember.net’i kurduk. 2 yıl sonra Cember.net’in Alman XING firması tarafından satın alınmasının ardından bugün Türkiye’nin en büyük seyahat pazaryeri olan Enuygun.com’u kurduk. Seyahat odaklı bir teknoloji şirketi olduk. Bundan birkaç yıl sonra ise odağımızı global markamız olan Wingie’ye yönelttik. Şu anda dünya çapında ulaştığımız milyonlarca kullanıcımız için çok çalışıyoruz. Wingie Enuygun Grup Kurucu Ortağı olmamın yanı sıra kuruluş döneminden beri COO olarak görev alıyorum

Haberin Devamı

Enuygun.com’un kuruluş hikâyesini dinleyebilir miyiz?

2000’lerin ilk yarısında, Almanya’da teknoloji danışmanı olarak çalışıyordum. Bir gün farklı ülkelerden bir grup iş arkadaşımla ortak bir yaz tatili planı konuşuyorduk. Bilgisayarlarımızı açıp kendi ülkelerimizdeki seçenekleri gösterirken, Alman, Amerikalı ve İspanyol arkadaşlarım alışkanlıkla hepimizin bildiği, kendi ülkelerinden çıkan global seyahat sitelerinden yararlandılar. Tatil için en güzel seçenekler kesinlikle benim ülkemdeydi ama ben bunları göstermek için Hollanda kökenli bir siteyi kullanıyordum. O gün belli etmedim ama bir turizm ülkesi olan Türkiye’nin hizmetinin pazarlamasını bu şirketlerin yapıyor olması beni rahatsız etmişti. İşte o dönemde belki Enuygun’un fikrini değil ama bugünkü temel hedefimizi, yani seyahat alanında global bir marka yaratma hedefini belirlemiş oldum.

Haberin Devamı

12 yıllık süreçte Enuygun nereye geldi?

Uçak bileti kategorisini Enuygun’a ekledikten sonra doğru strateji ve planlama ile beraber çok kısa sürede iyi bir büyüme sergiledik. Bugün sadece uçak bileti ile sınırlı kalmayıp otel rezervasyonu, otobüs bileti ve araç kiralama hizmetlerini de sunuyoruz. Türkiye’de seyahatin dijitalleşmesine yön veriyoruz. Bilet İptal Güvencesi, blockchain alt yapılı ENCüzdan ve ENCoin, Akıllı Aktarma da ilklerimizden. Enuygun Hediye Kart da sektöre kattığımız değerlerden. 5 dilde hizmet verdiğimiz global markamız Wingie’ye yatırımlarımızı artırıyoruz.

Haberin Devamı

Risk alırken terabaytlarca ‘data’

Bulunduğunuz sektörde başarı için neler gerekli?

Kurulduğumuzdan bugüne kadar her zaman kullanıcılarımızı merkeze koyan bir anlayışla ilerledik. Kendi teknolojilerimizi üreterek sektörde yapılmamışları yapıyoruz. Hızlı karar alıp hızlı adım atmak bizim başarımızın en önemli faktörlerinden biri. Karar ve risk alırken en büyük dayanağımız ise terabaytlarca datamız. Önceliklerimizi, tahminlerimizi, atacağımız bütün adımları verilerimize bakarak belirliyoruz. Türkiye’de internetten bilet satın alma oranı da yurtiçi uçuşlarda yüzde 22’den yüzde 34’e geldi.

Pandemi süreciyle nasıl baş ettiniz?

Pandemi Türkiye’de daha hissedilmeye başlamadan yani 2020 Ocak’tan itibaren biz Dünya Sağlık Örgütü’nden sayıları günlük takip ediyorduk. Pandemi sürecinde dijital yatırımlara önem verdik ve otel hizmetimizi de mobil uygulamamıza ekledik. Bu hizmetin de uygulamamıza eklenmesiyle birlikte Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdik. Pandemi nedeniyle gelen yasaklar seyahat sektörünü oldukça zorlu bir döneme sürükledi. Bu dönemde iptal edilen binlerce uçuş için 122 bin yolcuya on milyonlarca lira iade gerçekleştirdik. Müşteri deneyimini süreçlerimiz için yenilikler getirdiğimiz bir süreçti.

Haberin Devamı

Son dönemde yaşanan kur baskısını nasıl yönetiyorsunuz?

Kur, enflasyonu tetikliyor ve biz aslında ikisiyle de mücadele ediyoruz. Fakat bu dönemleri fırsata çevirmek gerektiğini düşünüyoruz. Dolayısıyla ileriye yönelik planlarımızı ve stratejilerimizi içinde bulunduğumuz konjonktüre göre organize ediyoruz.

Yurt dışı için yol haritası hazır

Wingie ile yurtdışına nasıl projeleriniz var?

Bizim hayalimiz dünya markası olmak. Çok iyi bir ekibimiz var. Şu an global markamız Wingie ile rekor satışlar yakalıyoruz. Geçtiğimiz aralık ayında tek bir günde 56 farklı ülkeden seyahat severler Wingie’den uçak bileti satın aldı. Wingie ile 2022’nin ilk 4 ayında geçen yılın aynı dönemine kıyasla 5 kat büyüme gerçekleştirdik. Bu 4 aylık süreçte 178 farklı ülkeden kullanıcılar sitemizi ziyaret ederken 136 farklı ülkeden de seyahat severler uçak bileti almak için bizi tercih etti. Önümüzdeki günlerde Wingie’lerle Orta Doğu ve Avrupa’da yeni ülkelere girme planlarımız var. Ayrıca Türkiye’de olduğu gibi yurt dışında da seyahat pazaryeri olmanın gerekliliği olarak otobüs, otel konaklaması gibi farklı başlıklarla yürüyeceğiz. Biz bunu da tamamen şirket özkaynaklarıyla başardık.

Yeni projeleriniz olacak mı?

2022 yılı için uçak bileti kategorisinde yüzde 40, otel dikeyinde ise yüzde 50 büyüme öngörüyoruz. Online seyahat pazarı hâlâ offline’dan pay almaya ve büyümeye devam ediyor. Biz de pazarda sürekli yatırım yaptığımı için büyümeye devam edeceğiz. Özellikle otel gibi alanlarda nispeten yeni bir oyuncuyuz. Buralarda rekabete girip daha da iyi bir servis sunarak pay almayı hedefliyoruz. Kısa zaman önce yayına aldığımız araç kiralama hizmetimiz, yakın zamanda mobil uygulamamızda da olacak. Hedefimiz Wingie’lerle 2028 yılına kadar dünyanın en büyük ilk 5 seyahat pazaryerinden biri olmak. Bu hedefimiz gerçekleştiğinde 21 milyon kişi seyahatini Wingie Enuygun üzerinden gerçekleştiriyor olacak.