Hakan Atis

Hakan Atis

info@hakanatis.com

Tüm Yazıları

Üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke olmanın hakkını verebiliyor muyuz? Bu soruya gönül rahatlığıyla evet demek mümkün değil. Öte yandan deniz ekonomisinin geliştirilmesi için önemli projeler gerçekleştiren başarılı kurumlara da sahibiz. İzmir Kalkınma Ajansı bunların başında geliyor

Mavi Dünya’da denizcilikle ilgili her konuya değiniyorum. Bu doğrultuda sektörün ekonomik boyutuna da sıkça yer veriyorum. Çünkü günümüzde küresel ölçekte 1.5 trilyon dolara ulaşan deniz ticaretinin 2030’da iki katına çıkması bekleniyor. Bu durum dünya genelinde yeni fırsatlar doğacağının müjdecisi. Hal böyle olunca Türkiye’nin mavi ekonomideki payının artırılmasına yönelik projeler hız kazanıyor. Bugün gelişmeleri doğru analiz eden başarılı bir kurumdan, İzmir Kalkınma Ajansı’ndan (İZKA) söz edeceğim. Bakanlar Kurulu kararıyla 2006 yılında kurulan İZKA, mavi ve yeşil büyüme yaklaşımıyla kent için bilgi üretmek, öncü ve örnek projeler gerçekleştirmek için çalışıyor. İZKA’nın temel hedefi hızlı bir yükseliş sergileyen küresel deniz ticaretinden, ülkemizin her alanda daha fazla pay alınmasını sağlayabilmek. Bir başka deyişle bu önemli kurum, İzmir’de özlenen dinamizmi yaratmak için tüm gücüyle çalışıyor.

Haberin Devamı

Dünyanın can simidi

İZKA Mavi Büyüme Politikaları Birimi’nden aldığım bilgiye göre deniz ekonomisinin temelini kıyı turizmi, balıkçılık ve akuakültür, deniz taşımacılığı, limanlar, gemi inşa ve geri dönüşüm sektörleri oluşturuyor. Ege’nin incisinde doğrudan deniz ekonomisi alanında eğitim verecek bir üniversite kurulmasına yönelik tavsiyelerini de değerli buluyorum. Bu görüş sadece İzmir için değil, İstanbul, Trabzon, Samsun, Çanakkale, Tekirdağ, Antalya ve Mersin için de son derece önemli.

Yeni bir model

Buraya bir not düşeyim, ülkemizde denizcilik eğitimi veren üniversiteler var elbette. Ancak İZKA yönetimi, doğrudan mavi ekonomi konusunda araştırmalar yapacak, akademik üretimde bulunacak deniz endüstrilerinin ekonomi, finans ve teknoloji boyutlarına odaklanacak; sözün özü uzmanlığı bu alanlardan oluşacak farklı bir yükseköğrenim kurumunun hayata geçirilmesini öneriyor. İZKA Genel Sekreteri Dr. Mehmet Yavuz da konunun önemini şu sözlerle vurguluyor: “Her yıl dünya gayrisafi hasılasına yüzde 2.5 oranında katkıda bulunan ve doğrudan ilişkili sektörlerde 31 milyon istihdam yaratan deniz ekonomisi, ulusal ve bölgesel anlamda pek çok fırsatı barındıran bir alandır. Denizcilik sektöründe gelişen girişimcilik ekosistemi ve artan iş birlikleri ile ülkemizin deniz ekonomisi ve teknolojileri alanlarındaki potansiyelinin ortaya çıkarılması ve geliştirilmesi stratejik öneme sahip konulardır. Geçtiğimiz günlerde gerçekleştirdiğimiz Demo-Day Buluşma Günü etkinliğinde girişimciler, armatörler, liman temsilcileri, kamu kurumları, belediyeler ve sivil toplum kuruluşlarından temsilciler bir araya geldi. Yenilikçi ürünler bazında işbirliği imkânları doğdu.”

Haberin Devamı

Dünyanın can simidi

Mavi büyüme anlayışı

Mavi ekonominin Türkiye için son derece önemli olduğuna dikkati çeken deneyimli kamu yöneticisi, şunların da altını çiziyor: “İzmir Kalkınma Ajansı, mavi büyüme yaklaşımı benimseyerek denizi ve onunla ilgili konuları temel çalışma alanlarından biri olarak belirlemiştir. Mavi büyüme çerçevesinde yoğunlaştığımız diğer konu girişimciliktir. Bu yıl ilk kez uyguladığımız Blue Tech İzmir Programı, çevreye duyarlı denizcilik teknolojileri, sensör, otomasyon, takip teknolojileri, ileri imalat, güvenlik, denizden enerji üreten teknolojiler, tersaneler, limanlar, marinalar ve lojistik gibi alanlarda ürünleri olan girişimcilere yönelik olarak hayata geçirildi. Gelişimleri için kritik olan eğitim ve mentorluk programları aracılığıyla da ihtiyaç duydukları alanlarda kapasite artışı sağlandı.”

Haberin Devamı

Sözün özü, İzmir’de mavi ekonomi giderek canlanıyor. Katkı sağlayan bütün kurumları kutluyorum. Gelecek pazar yeniden buluşmak dileğiyle pruvanız neta, rüzgâr kolayınıza olsun.

Üretim: Dünya çapında patentli “ÖK HULL” güverte ve omurga tasarımına sahip RAFNAR, Türkiye’de de üretilmeye başlandı. Seyirde 20 kat azaltılmış çarpma ve aynı oranda azaltılmış zıplama etkisi sunan tekne, denge ve stabilite üstünlüğüyle dikkatleri çekiyor. Sektörün önemli isimlerinden sevgili Melis Giraud’nun çabalarıyla Türkiye’ye getirilen model hakkında bilgi edinmek isteyenler contact@aquamarineltd.net adreslerine başvurabilir. Modern tekne ile denizde geçirdiğim saatlere yönelik izlenimlerimi gelecek hafta paylaşacağım.

Dünyanın can simidi

Kitap: Amatör denizciliğimizin sembol ismi Sadun Boro’nun “Yeni Dünya’ya FORA YELKEN-Kısmet’in Atlantik ve Amerika Seyahati” adlı kitabı, teknelerinizde mutlaka bulunmalı. Sakin bir koyda ruhunuzu o satırlarla dinlendirmek eminim ki sizlere de iyi gelecek. Sadun ve Oda Boro’yu bir kez daha saygı ve rahmetle anıyorum. Bu değerli eseri kitabevleri ve internet sitelerinde bulabilirsiniz.

Dünyanın can simidi

Başsağlığı: Denizcilik camiamızın duayen ismi Kaptan Altay Altuğ’u ne yazık ki yitirdik. Başta ailesi olmak üzere Uzmar Uzmanlar Denizcilik ve Uzmar Tersanesi’nin tüm çalışanlarına sabır ve başsağlığı diliyorum. Kaptan Altay Altuğ, sektör için gerçekleştirdikleri kadar eğitime verdiği büyük destekle de her zaman saygıyla anılacak. Ruhu maviliklerde şad olsun.

Dünyanın can simidi