23.06.2025 - 07:01 | Son Güncellenme:
Aysel Bozan Yılmaz - Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından düzenlenen Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS), hafta sonu yapılan 3 oturumla tamamlandı. Yaklaşık 2,5 milyon adayın yarıştığı YKS kapsamında önceki gün ilk oturum olan Temel Yeterlilik Testi (TYT) düzenlenmişti. Dün de ikinci oturum olan Alan Yeterlilik Testleri (AYT) ile 3’üncü oturum Yabancı Dil Testi (YDT) gerçekleştirildi. 1 milyon 721 bin 60 adayın başvurduğu AYT saat 10.15’te başladı. Adaylara sınavda Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1 Testi’nde 40, Sosyal Bilimler-2 Testi’nde 40, Matematik Testi’nde 40, Fen Bilimleri Testi’nde 40 soru soruldu ve 180 dakika süre tanındı. 215 bin 448 adayın başvurduğu YDT ise saat 15.45’te başladı. 80 soru sorulduğu sınav, 120 dakika sürdü. Sınav sonuçları 22 Temmuz’da açıklanacak ve tercih takvimi de o tarihten sonra netleşecek.
Bilgi ve yorum gücü
Uzmanlardan gelen yorumlara göre AYT’de sorular müfredata uygun, net ve anlaşılır nitelikteydi. Bilginin yanı sıra adayların okuduğunu anlama, yorum yapabilme, eleştirel düşünme yeteneklerinin de ölçüldüğü bir sınavdı. AYT’de, Matematik testi sınavın yine belirleyicisiydi. Sorular orta ve üstü zorluk derecesindeydi ancak işlem yönü güçlü, hata yapma riskini artırır nitelikteydi ve adaylara süre sıkıntısı yaşattı. Sözel bölümde ise bilginin yanı sıra yorumlama gücünün ölçüldüğü Türkçe testinin belirleyici olacağı düşünülüyor. Bilgi ağırlıklı soruların yer aldığı Biyoloji ile Coğrafya testleri de adayları oldukça zorladı. Bahçeşehir Koleji, Bilfen Liseleri, Doğa Koleji ve Gen Koleji bölüm başkanlarının testlere göre yorumları ise şöyle:
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI: Sorular, bilginin yanı sıra anlamlandırma gücünü de ölçen dengeli bir yapıya sahipti. Metinler arası bağ kurabilen, çıkarım yapabilen adaylar avantaj sağladı. Özellikle divan edebiyatı ve şiir bilgisi konuları testte ağırlıklı olarak yer aldı. Yine yazar-eser ilişkisi üzerinden yöneltilen sorular, sınavın bilgi düzeyinde ayırt edici olduğunu gösterdi.
TARİH: Çoğunlukla bilgi temelli sorulardan oluşan test, alanına hâkim, düzenli çalışan, kronoloji bilgisine sahip, tarih okuryazarı adayların başarabileceği, orta zorluk düzeyindeydi. Bazı sorularda seçeneklerin benzerliği nedeniyle dikkatli okuma ve detay bilgisi de gerekiyordu.
COĞRAFYA: Sorular bilgi ağırlıklı olup zorlayıcı nitelikteydi. Sınavda genel olarak boğazlar, kanallar, karbon ayak izi ve iklim değişikliği gibi güncel konular ön plandaydı. Bu durum, adayların küresel ölçekteki coğrafi gelişmeleri takip etme alışkanlıklarının da sınavda değerlendirildiğini ortaya koydu. Adayların yorumlama gücünü, harita okuma becerilerini ölçmeye yönelik sorular da yer aldı. İnka Medeniyeti ile ilgili soru eleyici nitelikteydi.
FELSEFE: Zorlayıcı soru yoktu. Müfredata uygun kolay ve orta zorlukta sorulardan oluşuyordu.
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ: Sorular, önceki yıllara göre daha fazla kavramsal derinlik ve bilgi düzeyi gerektirmekteydi. Özellikle tasavvuf kavramları ve dini düşünce ekolleriyle ilgili sorular sınavın ayırt edici sorularıydı. Orta zorluk düzeyindeydi.
İşlem ağırlıklıydı
MATEMATİK: İşlem yeteneği yüksek iyi çalışmış adayların yüzünü güldürecek ayırt edici bir sınavdı. Soru dağılımı 2024 AYT ile benzerdi. Sorular açık ve anlaşılır bir dille yazılmış; görsel veya anlamsal karmaşıklığa yol açabilecek soru tipleri kullanılmamış. Genel olarak adayların süre konusunda zorlanabileceği bir yapıdaydı. Her ne kadar çok sayıda “çok zor” soru olmasa da neredeyse tüm soruların işlem yönü güçlüydü. Bu da adayların hata yapma riskini artırabilir. Logaritma ve limit kazanımlarından ayırt edici sorular vardı. Asal sayı, olasılık, kombinasyon, binom ve polinom sorusunun dikkat çekici ve zor olduğu görüldü. Geometride çember sorusunun belirleyici olacağı düşünülmekte.
FİZİK: Ezber yapmayan, kavramları özümseyerek öğrenen, günlük hayat ile bağdaştırarak içselleştiren ve okuma hatası yapmayan adayların rahatlıkla yapabileceği bir sınavdı. Sorular, birden fazla kazanımı aynı anda kullandıran, kavramsal düşünmeyi teşvik eden nitelikteydi. İki boyutta hareket sorusu güçlü çeldiricilerle ayırt edici özellik taşımakta. Dairesel hareket konusundaki roket sorusu ve alternatif akım konusundaki RLC devresi sorusu ise sınavın en zorlayıcılarındandı.
KİMYA: Sınav bilgi temelli, açık ve anlaşılır sorulardan oluşmuş. İşlem gerektiren soru sayısının az olması dikkat çekiciydi. Soru yapısı, ezber bilgiden çok, analitik düşünceyi ve problem çözme becerilerini ön plana çıkardı. Orta zorluk düzeyinde olan testte, 3-4 sorunun adayları zorlayabileceği düşünülmekte.
BİYOLOJİ: Sorular yorumdan ziyade bilgiyi ölçen, konuları detaylıca bilen adayları dahi düşürebilecek çeldiricilere sahip zorluktaydı. Şekil, grafik, deney ve öncül yorumlama sorular ön plandaydı. Ayırt edici soruların fazla olduğu, genel olarak daha seçici, bir soruda birden fazla kazanımın sorulduğu, geçen yıla göre daha zor bir sınavdı. Özellikle MEB kitabında yer alan küçük ayrıntıların dahi dikkatle öğrenilmesi gerektiğini gösterdi.
‘Kimliksiz öğrenci alındı’ iddiası
Balıkesir’in Ayvalık’ta Eğitim-Bir-Sen yöneticisi olan bir şube müdürünün oğlunun, kimliği yanında olmadığı halde sınava alındığı iddia edildi. Eğitim İş, konuyla ilgili açıklamasında “25 dakika sonra babası tarafından camdan uzatılan pasaportla işlem tamamlanmıştır. Salon başkanının ‘Sorumluluğu ben alıyorum’ diyerek sınav yönetmeliğini açıkça ihlal etmesi, bu sınavın herkes için eşit kurallar altında yapılmadığını bir kez daha göstermiştir” ifadelerine yer verdi. Eğitim Gücü Sen Genel Başkanı Oğuz Özat da görevli öğretmenlerin itirazlarına rağmen öğrencinin alındığını kaydederek hem savcılığa hem de ÖSYM’ye olayın bildirileceğini duyurdu.