Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

22 Ekim Cuma günü Apple CEO’su Tim Cook’un “Apple Bağdat Caddesi mağazası açıldı” duyurusunu Twitter’da Elon Musk anında yanıtladı, “Apple silme bezi de olacak mı mağazada?” diye.

Aynı anda ben de Apple’ın merkezine Cupertino’ya bağlanıp Tasarım Direktörü Andrea Leva ile görüntülü konuştum ve Apple Bağdat Caddesi mağazası hakkında merak ettiklerimi sordum.

Tam 10 yıldır Apple’dasınız. Bu 10 yılda tasarım konusunda ne değişti, ne aynı kaldı?

Çok şey değişti, tasarım evrimi oldu. En büyük değişim bulunduğu komüniteye daha çok önem veren, yerli kültür-sanat dünyasını daha çok destekleyen, çevreye duyarlı, sürdürülebilirliği önemseyen, yerel malzemelerin kullanıldığı, çok kültürlülüğü öne çıkaran bir tasarım anlayışı benimsendi. Zorlu Center’daki ilk mağazamızdan sonra Bağdat Caddesi’ndeki yeni mağazamızda da bu belli oluyor.

Haberin Devamı

Apple mağazaları en baştan beri ikonik ve markanın DNA’sında önemli bir yeri var. Yeni normal dediğimiz yaşam şeklinde fiziksel mağazalara yer olmazsa sizce ne olacak? Aynı deneyimi mağazalar olmadan da sağlamak mümkün mü? Mağazaların yerini ne tutabilir?

Hiçbir şey yerini tutamaz. Ürünlerle de müşteriler ve ekiple de fiziksel etkileşim çok önemli. Pandemi ile insan etkileşimi daha da önem kazandı, bu yüzden fiziksel mağazalar her zaman olacak. Mimari olarak güzel bir mekânda insan etkileşimin yerini hiçbir şey tutamaz. 

Perakende tasarımının geleceği nasıl olacak? Deneyim mi ön plana çıkacak?

İnternet satışlarının artmasıyla perakendenin rolü değişiyor, müşterilerle ürünlerin buluşma ve ürünleri deneyimleme noktası.

Bağdat Caddesi mağazasında “Today at Apple” etkinlikleri ve sanatçılarla iş birlikleri dikkat çekiyor. Bir sonraki adım ne? Apple mağazalarında kafe olacak mı?

(Gülüyor) Cupertino’da merkezimizde kafemiz var ama mağazalar için bilmiyorum. Mağazaları buluşma noktası haline getirmek bizim için önemli. Bu tabii kafe kültürüne de benziyor.

Bağdat Caddesi mağazası daha çok kamu alanı, sadece mağazanın içinde değil, dışında da vakit geçirmek isteyecek insanlar. Gerçek bir buluşma noktası olacak.

Haberin Devamı

Apple Bağdat Caddesi mağazasında da daha önceki mağazalara da imza atan Foster + Partners ile mi çalıştınız?

Evet, Zorlu Center, Foster + Partners’ın bizim için tasarladığı ilk mağazalardandı. Bağdat Caddesi Foster + Partners’a daha farklı bir tasarım yapma imkânı verdi, daha yeşil daha sakin bir ortam yarattılar. AVM’lerdekinin aksine her metrekareyi kullanmak istemedik, alan konusunda cömert davrandık.

Yerel malzemeler kullanıldı mı?

Aksaray Yaylak graniti ve Türk traverteni gibi yerel malzemeler de kullandık. Benim çok sevdiğim bir materyal Türk traverteni, tasarıma çok değer katıyor.

Apple Park’ta sürdürülebilirliğe çok önem veriliyor, Bağdat Caddesi mağazasında sürdürülebilirlik ile ilgili neler yapıldı?

Malzemelerin yerel seçilmesinin yanı sıra mekanın tamamı 9 metrelik cam giydirme ön cepheden dışarıyı görüyor ve böylece içerisi ile dışarısı arasındaki sınır belirsizleşiyor. Havalandırma için açılabilen iki büyük tavan penceresi de içerisinin bol gün ışığıyla dolmasını sağlıyor ve elektrik tasarrufuna neden oluyor.

Haberin Devamı

Apple neden bu lokasyonu seçti?

Yeni mağazamız için İstanbul’un en değerli noktalarından birini seçtik. Zorlu ve Akasya’dan sonra cadde üzerinde bir mağazamız olmasını istedik.

Türkiye’de bundan sonra nerede Apple mağazası açılacak? İstanbul dışında olacak mı?

Bu konuda henüz bir şey söyleyemiyoruz, ama her zaman yeni yer arayışımız devam ediyor.

Favori Apple mağazanız hangisi?

Her zaman en son yaptığımız mağaza favorimiz oluyor. Bu durumda elbette favorim Bağdat Caddesi mağazası. Benim için kişisel olarak en özel mağazalardan biri de iki yıl önce açılan Milano mağazası, Milanolu olduğum için.