Çağdaş Ertuna

Çağdaş Ertuna

cagdas.ertuna@milliyet.com.tr

Tüm Yazıları

Bugün tasarım dünyası için önemli bir haftanın, Design Week Turkey’nin son günü. Hedef, Türkiye’de tasarım kültürünü geliştirmek ve Türkiye’deki tasarımcıları yurtdışında da tanıtmak. Peki ama nasıl?

Önce tasarımcılarımızın değerini bilmek lazım

Türkiye’de ne yazık ki tasarım işin kreması gibi, yaptık bitti iş, hadi üstüne biraz da krema ekleyelim deniliyor” demişti tasarımlarını çok beğendiğim Erdem Akan, birkaç yıl önce konuştuğumuzda.

Türkiye’nin en iyi tasarımcılarından birinin bunu söylemesi üzücüydü, ama asıl daha da üzücü olan daha sonra İstanbul Tasarım Bienali sırasında izleyicilerin “Türkiye’de bu kadar tasarımcı var mı?” konuşmalarıydı.

Haberin Devamı

Cevaplar nedense hep olumsuzdu. Peki ama neden?

Türk tasarımcılar hem Türkiye’de hem yurt dışında çok önemli projelere imza atarken biz onları ne yazık ki yeterince tanımıyoruz.

İşte tam da bu yüzden TC Ticaret Bakanlığı desteğiyle Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin düzenlediği ve bugün sona erecek olan Design Week Turkey çok önemli. Hedef, Türkiye’de tasarım kültürünü geliştirmek ve Türkiye’deki tasarımcıları dünyaya tanıtmak. İstanbul’un UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağı’na ‘Tasarım Şehri’ olarak katılması da bu yolda önemli bir adım.

Haliç Kongre Merkezi’nde gerçekleşen etkinliklerin bu yılki teması ‘Tasarım Ekosistemi’. Çok iyi konuşmacılar da var programda, bu kadar değerli tasarımcının yanında ne işi var diyeceğiniz isimler de var ne yazık ki aralarda.

Değeri yeni yeni anlaşılıyor

Özellikle moda ve mücevher konularında belli ki konuşmacı seçimi aceleye gelmiş. Bugün ise programda Ferdi Alıcı’nın yeni medyada yapay zeka başlıklı konuşması, TURYİD Başkanı Kaya Demirer’in yöneteceği Serdar Bilgili, Mahmut Anlar ve Greg Stobb’un katılacağı eğlencenin tasarımı başlıklı panel ve Gökhan Karakuş moderatörlüğünde Selen-Benjamin Collange ve Eren-Mevce Çıracı’nın katılacağı Türk tasarımının geleceği paneli kaçırılmamalı. Gelelim bu haftadan çıkarmamız gereken en büyük derse, Türkiye’deki tasarımcıların çoğunun adını bile bilmiyoruz, bazılarının ismine aşinayız, ama ne yaparlar ne ederler hiç konuşulmuyor. Bunun iki nedeni var aslında, birincisi bizde tasarımın değeri daha yeni yeni anlaşılıyor.

Önce tasarımcılarımızın değerini bilmek lazım

Haberin Devamı

Ne yazık ki bu süreçte de birçok firma işlerini Türk tasarımcılar başarıyla yapsa bile, projeye bir İtalyan, bir Fransız tasarımcı ismi ekleyip yabancı imzayla daha cazip olacağını düşünüyor. Bir de Türk tasarımcıları ciddiye almayan firma sahipleri gibi müşteriler var. Yabancı olsun da, ne olursa olsun diye düşünüyorlar. Yurt dışında esamesi okunmayan biri Türkiye’de star ilan edilebiliyor.

Her sektörde olduğu gibi bu durum tasarımda da geçerli. Diğer önemli nedeniyse hepimiz biliyoruz aslında.

Tasarımcı diye ortaya çıkan, kendilerini her yerde göstermeye çalışan, ama tasarımla uzaktan yakından ilgisi olmayan bir grup insan var.

Nasıl şimdi herkes ‘influencer’ olduysa, yakın zamana kadar da herkes takı tasarımcısı olarak kendini tanıtıyordu.

Bir takı kursuna giden, hatta kursa gitmeyen bile kendini tasarımcı ilan ediyordu. İşte böyle isimleri göre göre “Türk tasarımı bunlara mı kaldı?” diye düşünmemek kaçınılmazdı. Oysa gerçek tasarımcılarımız hem Türkiye’de hem de yurt dışında büyük işlere imza atıyor ama ne yazık ki biz çoğunun isimlerini bile bilmiyoruz. Umarım, Design Week Turkey gibi etkinliklerle tasarımcılarımızın değerini de daha iyi anlarız.