Ekonomi TV teknolojisine Türk damgası

TV teknolojisine Türk damgası

13.09.2016 - 02:30 | Son Güncellenme:

İç pazarda olduğu gibi dünyada da televizyon pazarında Türk markalar adından söz ettiriyor. Modellerin giderek inceldiği ve görüntü kalitesinin arttığı TV pazarında, Arçelik ve Vestel dev rakiplerini geride bırakıyor

TV teknolojisine Türk damgası

Televizyonlar... Evlerin ana eğlence merkezleri. Dünün tüplü ve üstü dantelli TV’leri yerlerini günümüzde daha ince ve daha teknolojik modellere bırakmış durumda. Artık büyük ekranlı, kavisli ve akıllılar... Görüntü kaliteleriyle de öne çıkıyorlar. Televizyonlarda ekran teknolojilerinde çok hızlı bir gelişim var. Giderek incelen TV’lerde her şey daha net ve insan gözüne daha uygun görüntü elde etmek için yapılıyor.

Haberin Devamı

Bütün üreticiler ince, estetik ekran ve daha iyi görüntü için kolları sıvamış durumda. Şekil ve görüntü kalitesi açısından OLED TV, 4K yani UHD, SUHD, HDR, 8K, Wide Color Gamot, Quantum Dot teknolojileri var. Bütün üreticiler bunlar üzerinde vargücüyle çalışıyor.

Türk markalar da bu alanda yabancı devlerle yarışır hale geldi. Türk televizyon üreticileri, Güney Koreli, Tayvanlı ve Japon rakipleriyle kıyasıya rekabet ediyor. Arçelik ve Vestel’in ağırlığını koyduğu sektörde adeta yerli rüzgarı esiyor. Avrupa’da ve içinde bulunduğumuz bölgede atağa kalkan üreticiler pek çok ülkede ilk üç marka arasına girmeyi başardılar. Türk markalar sadece üretimde değil, yeni teknolojilerde de öncülük etmeye başladılar.

Haberin Devamı

İç pazar 3.3 milyon adet

Yerlilerin Türkiye’de çok güçlü pazar payları var. Yılda yaklaşık 3.3 milyon satışın olduğu Türk TV pazarından büyük oranda pay alıyorlar. 2 milyar dolarlık TV sektöründe yabancı rakipleriyle kıyasıya yarışıyorlar. Tüketici elektroniği sektörünün çok önemli bir kısmını oluşturan televizyon pazarında yerli üretimin payı oldukça büyük. Bu da yerli üretimin dünyadaki rakipleriyle rahatlıkla yarışabildiğinin, tüketicilerin de yerli üretime duyduğu güvenin göstergesi.

Yerli üreticiler ihracatta da öne çıkıyor. Arçelik A.Ş., Beko ve Grundig markasıyla yurtdışında hedef büyütürken, faaliyet gösterdiği ülkelerde ilk üç marka arasında yer almayı hedefliyor. Yurtdışı operasyonlarında da 5 yıl içinde iki kat büyümeyi planlıyor. Vestel de, Avrupa’da TV pazarında yaşanan küçülmeye karşın büyümesini sürdürdü. Avrupa’da TV pazarında ikinci sıraya yerleştiğini duyurdu. Son olarak da Japon Toshiba’nın marka lisansını alarak bu markayla TV üretim, satış ve pazarlaması yapacağını açıkladı. TV ihracatındaki payını giderek artırıyor.

Türk üreticiler, Ar-Ge’de de iddialılar. Arçelik A.Ş’nin dünyada 11 Ar-Ge merkezi ve binden fazla Ar-Ge çalışanı var. ABD Boston’da da yeni Ar-Ge merkezi kuruyor. Vestel’in de küresel çapta 8 Ar-Ge merkezi bulunuyor. Bunların beşi Türkiye’de, diğerleri İngiltere, Tayvan ve Çin’de bulunuyor. 1.200 kişilik de Ar-Ge kadrosu var.

Haberin Devamı

TV teknolojisine Türk damgası
Yerli OLED TV atağı

Yerli üreticilerin teknoloji tarafındaki son hamlesi ise OLED TV’ler oldu. OLED, ekranı olabildiğince ince, hafif ve daha az enerji tüketen, gerçek ve canlı bir görüntü kalitesi sunan yeni nesil bir TV teknolojisi. OLED, Organic Light Emitting Diode (Organik Işık Yayan Diyot) kısaltması. OLED ekran teknolojisi, LED’den farklı bir yapıya sahip. İlk yerli kavisli TV’nin ardından Türk üreticiler bir ilke daha imza atarak ilk yerli OLED TV’yi de üretti. Arçelik ve Vestel, OLED TV modellerini ürettiklerini duyururken, bunu Almanya’daki tüketici elektroniği fuarı IFA’da da görücüye çıkardılar. Türkiye’de bu modellerin eylül ayı itibariyle de satışına başlandı.

TV’ler aynı zamanda birer internet merkezi de oldu. İnternette sörf yapılabilen TV’ler, nesnelerin interneti teknolojisiyle de yeni boyuta doğru ilerliyor. Türkiye ve dünyada TV pazarında 4K ve yeni nesil akıllı TV’lerin yaygınlaşması ile pazardaki talep, üst segment ürünlere doğru kaymış durumda. Türk üreticiler de bu talebe yanıt verebilmek için yeni ürünler çıkarmaya devam edecek. Yurtiçinde olduğu gibi yurtdışında da adlarından söz ettirecekler.

Haberin Devamı

Türkiye’de ilk üretim 1968’te

- Bir kitle iletişim aracı haline gelen televizyon, 1923 yılında John Logie Baird tarafından İngiltere’de icat edildi. İlk televizyon görüntüsü ise yine Baird tarafından 1926 yılında yayınlandı.

TV teknolojisine Türk damgası
- 1930’ların başında televizyon elektronik eşya olarak satılmaya ve geniş kitlelere hitap etmeye başladı. 1936 Berlin Yaz Olimpiyatları Almanya’da evlerdeki televizyonlardan izlendi. 1940’larda renkli televizyon çalışmaları hız kazandı. 1950’lerde ABD’de ilk renkli televizyon satışa çıktı, ancak renkli televizyon ABD’de 1960’larda geniş kitlelerce kullanılmaya başlandı.

- Ülkemizde tekstil ve inşaat sanayinden sonra üçüncü büyük sektör olarak kabul edilen elektronik sektörünün gelişimi, 1953 yılında radyo montajı ile başladı. Bunu 1960’lı yıllarda telefon ve santralleri üretimi takip etti.

Haberin Devamı

- 1968 yılında televizyon üretimi ve aynı zamanda komponent imalı ile sektörde yan sanayi oluşturuldu. 1964’te Türkiye’de elektronik sanayinin kurulması için çalışmalar yapılması yönünde karar alındı. Elektronik, İkinci Beş Yıllık Kalkınma Planı’nda ilk defa ayrı bir sektör olarak değerlendirildi.

- 1960’lı yıllarda İTÜ’nün radyo ve deneysel televizyon yayınları bu alandaki gelişime yardımcı oldu. 1968 yılında siyah beyaz televizyonun imalatına başlandı. 1960’lı yılların ikinci yarısında haberleşme cihazları sanayinin temelleri de atıldı. Bu nedenle Türk elektronik sanayi açısından 1965-1970 dönemi büyük önem taşıyor. 1980’li yıllardan sonra PTT yatırımlarının artması ve renkli TV yayınına geçilmesiyle sektör ivme kazanırken, 1982 yılından sonra gerek lisans gerekse yabancı sermaye katkısı ile elektronik sektörünün birçok dalında üretim yapılabilir hale geldi.

YARIN: 2 milyar liralık teknoloji aksesuarı