Milliyet Executive İhracata 'iç'ten destek

İhracata 'iç'ten destek

09.08.2023 - 05:34 | Son Güncellenme:

Üçüncü kuşağın yönettiği Yeni İnci, 60 yıl önce iç giyimle başladığı yolculukta bugün 40 ülkeye ihracat yapıyor.

İhracata içten destek

AYLİN RANA AYDİN- Aile şirketi olarak 1964 yılında kurulan Yeni İnci, üçüncü kuşağın yönetiminde yola devam ediyor. İç giyim, ev giyimi, spor giyim ve özel koleksiyonlardan oluşan 3 bine yakın ürün gamıyla yıllık 7 milyon adet üretim hacmine sahip. Türkiye'de iç giyim sektörünün yaklaşık yüzde 35'ini elinde bulunduran şirket, 40 ülkeye ihracat yapıyor. Bünyesinde Ar-Ge merkezi de bulunan Yeni İnci'nin Yönetim Kurulu Başkanı Furkan Atakan, faaliyetlerini ve gelecek hedeflerini anlatıyor... 

Haberin Devamı

Yeni İnci'nin kuruluş hikâyesini dinleyebilir miyiz?

 1954 yılında Makedonya'dan İstanbul'a göç ettik. Göç edenler oradaki mesleklerini burada devam ettiriyorlar. 1964 yılında kurulduk. Firmamızın kurucusu Ömer Kahyaoğlu o dönemde terzilikle uğraşıyor. Farklı ürünler satmaya çalışıyor burada fakat sonuç alamıyor. Daha sonra Haseki'de 30 metrekarelik bir tuhafiye dükkânı açıyor. Tuhafiye ürünleri satarken çamaşıra da talep olduğunu görüyor. O dönem al - sat yapıyor. 'Bu ürünleri kendim dikebilir miyim' düşüncesiyle dikmeye çalışıyor. Ondan sonra bir tane dikiş makinesi de alarak eşinden de yardım alıyor ve başarıyor bir ürün dikmeyi. O dönemin şartlarında bu işi yaparken de en kaliteli malzemeyi kullanıyor. 1979 yılına kadar devam ediyor. 1979'da Ömer Kahyaoğlu'nun oğluyla birlikte babam bir ortaklık yapıyor. Babam o zamanlar Sultanhamam'da tezgâhtarlık yapıyor. İşin pazarlama kısmında maharetli. Ömer Kahyaoğlu'nun oğlu da üretimle ilgileniyor. Babam eline çamaşırlarla dolu bavulu alıyor Anadolu'yu gezmeye başlıyor ürün tanıtımı için. 1990'lara gelindiğinde yurtdışından ithalat akımları başlıyor. Babam da o dönem Fransa'ya gidip dantel getiriyor. Düşük metrajlarda mallar alıyor. Burada değişik renklerde iç giyim ürünleri yapıyorlar. Yurtdışındaki malzemeleri kullanarak Türkiye standartlarında bir fiyat sunuyorlar. Hatta insanların çoğu da o çamaşırları yurtdışından getirip etiket diktiğimizi düşünüyorlar, ürünü burada yaptığımıza inanmıyorlar. Bu dönemde bilinirlik kazanıyoruz. Fındıkzade'de 2001 yılına kadar bir atölyemiz vardı. 2001 yılında Bayrampaşa'daki fabrikayı satın alıp tek çatı altında imalata başladık. Sadece iç giyim ürünü üreten ve ağırlıklı olarak iç piyasaya çalışan bir firmaydık. İlk olarak logomuzu değiştirerek yola çıktık. Çamaşırın dışına çıkmaya başladık. 10 kişilik bir Ar-Ge ekibimiz var. Burada ürünler geliştiriyoruz. Örneğin protez sütyen yapıyoruz. Bu bizim patentli ürünümüz. Normal müşterinin iki katı daha fazla hassasiyet göstermemiz gerekiyor. Uzun süredir satıyoruz. Önceden bu ürünler ithal geliyordu. Kazakistan'a sattık mesela. 

Haberin Devamı

İhracata içten destek

Haberin Devamı

2022 nasıl geçti, 2023 nasıl gidiyor?

 Hiçbir şey kolay değil hem tüketici hem üretici açısından. Ama her zaman umudumuz var. Üretimimizi kesmiyoruz aksine üretim hacmimizi artırıyoruz. Yeni yerler kurduk. Gaziantep'te, Kırıkkale'de, Avcılar kısmında yerler kurduk. Mayo işine girmeye niyet ettik. Bu ülkeyi seviyoruz, birileri bir şey yapmazsa ne olacak? Biz bize lazımız. Bizim faydamız yine birbirimize olacak bir noktada. Otizmli çocuklara destek veriyoruz, burs yardımları yapıyoruz. Hiçbir şey yapmazsak, topluma bir faydamız olmazsa neye yarar. Dış giyime gidecek kadar bir hedefimiz var. Şu anda 500'e yakın istihdam var. 

Kaç üretim tesisi var?

 Beş üretim tesisi var. İki fabrika İstanbul Bayrampaşa'da, iki tanesi Avcılar'da, bir tanesi de Kırklareli Vize'de bulunuyor. Anadolu'ya doğru açılmaya başlıyoruz. Her sene üretim hacmini yüzde 10 artırmayı hedefliyoruz. Önümüzdeki üç yılda üretim hacmini yüzde 40 artırma planımız var. 

Haberin Devamı

Yıllık üretim nedir?

 7 milyon adet tüm ürünlerle birlikte. ç giyim, pijama, spor giyim, mayomuz da oldu. Erkek çamaşır grubumuz da var. Hedefimiz şu... Bir perakende satış mağazasında kadın girdiği zaman A'dan Z'ye her şeyi Yeni İnci markasıyla satın alabilsin. Eksiklerimiz şu... İnce çorap, soket çorap, saten grubu bunlar hepsi önümüzdeki dönemlerde yapmayı hedeflediğimiz işler.

Fahiş fiyata karşı mayoya girdi 

Mayo işine girmenizde etken ne oldu?

Tüketici çok soruyordu. Bize olan güvenleri çok fazla. Ürün bizden çıktıktan sonra da bizim garantimiz altında. Piyasada mayodaki fiyatların da çok fahiş olduğunu gördük. Biz bunu aşacağız.

İhracata içten destek

Hammadde fiyatları nasıl etkiliyor sizi?

Dövizde ufak bir oynama oluyor, hemen başlıyorlar yüzde 20-25 zamma. İyi kaliteyi uygun fiyata mal etmeye çalışıyoruz. Alternatif tedarikçilere her zaman kapımızı açıyoruz. Bizim de satın almada rekabet yaratmamız lazım. Eğer aldığımız kumaşı tek bir tedarikçiden alıyorsak onu ödemek zorunda kalırız. Satın almada agresifiz. Ama satarken de elimiz çok açık, uygun fiyata satmaya çalışıyoruz.

Haberin Devamı

Son olarak eğitim ve iş hayatınızı anlatır mısınız?

Marmara Üniversitesi İşletme mezunuyum. 11 yaşından itibaren babamın yanında çalıştım. İlk paketleme işi yapmaya başladım. Babamın yanında oturarak ürün satarken onu izliyordum. Satın almada paranın değerini bilmek lazım. Pazarlık yapmada utanmamak lazım. Verdiğiniz taahhütlerde durmanız lazım, ticarette en önemli şey de budur.

Taklide karşı QR kod çözümü

Üretimin ne kadarı ihracata gidiyor?

Yüzde 50 ihracat, yüzde 50 iç piyasa. Mısır, Suudi Arabistan, İran, Yunanistan ve Bulgaristan başta olmak üzere 40'a yakın ülkeye ihracatımız var. Irak, İran ve Azerbaycan'da Yeni İnci tabelasıyla mağazalarımız bulunuyor. İran'da Yeni İnci markası Türkiye'den belki daha fazla biliniyor. Ürünü etiketiyle birlikte taklit yapıyorlar. Özel QR kodlu barkodlu etiket yaptırdık İran'a bu etiketle ürünü yolluyoruz.

Mağazalaşma çalışmanız nasıl gidiyor?

Fındıkzade, Fatih, Eminönü, Zeytinburnu'nun yanı sıra bir de fabrika satış mağazamız var. İş yapan AVM'lere girmek istiyoruz. Online satışlarımız da sürüyor kendi sitemizde. Hedefimiz onu yurtdışına açabilmek.

Pazar payınız nedir?

Türkiye'de birçok çamaşır markası vardı. Biz en büyük üç markadan biriyiz. Jenerasyonu dördüncüye aktarma hedefim var. Kızımın adını da İnci koydum, zorlayacağım biraz. İç giyimde çok kuvvetliyiz ülke olarak. Tasarım konusunda da yetenekliyiz. Tek eksiğimiz dünyada marka olabilmek. Bize fason teklifleri geliyor ama kabul etmiyoruz. Biz sadece kendi markamızla üretim yapmak istiyoruz.