Tükettiğimiz sağlıklı besinler gerçekten sağlıklı mı?

Sağlık gıdalar da diş çürüğüne neden olabilir…

Hangi yaşta olursanız olun diş çürüklerinin nedenleri aynıdır. Diş çürüğü, günlük hayatta sıklıkla tüketilen şekerle beslenen ve çürüklere neden olan bakteri içeren plaklar oluştuğunda meydana gelir. Çürükler, şekeri metabolize eden ve diş yapınızı eriten aside dönüştüren bakterilerden kaynaklanır.

Nelerden uzak durmalıyız?

Dişlerinizi olabildiğince sağlıklı tutmak için hangi yiyeceklerden uzak durmanız veya en azından sınırlamanız gerektiğini bir uzman olarak derledim.

Şüphesiz ki besin değeri yüksek gıdalar vücudumuz için iyi, metabolizmamız için uyarıcı ve zihnimiz için canlandırıcıdır. Şaşırtıcı bir şekilde, vücut için iyi olabilen, ancak dişlerimiz için kötü olabilen besleyici gıdalar da vardır.

Araştırmalar, bazı gıdaların diş çürümesi riskimizi artıran maddeler içerdiğini gösteriyor. Bu gıdalarda aşırıya kaçmak, diş sağlığı için istenmeyen olumsuz bir yan etkiye veya dönülmesi güç bir diş hastalığına yol açabilir. Sağlıklı beslenmeyi harika görünen bir gülümsemeyle dengelemeye istekliyseniz, dikkatli olmak isteyebileceğiniz yiyecekleri sizler için listeliyoruz.

Her şeyi kararında tüketmekte fayda var! Aşırıya kaçıldığında diş sağlığını olumsuz yönde etkileyen gıdalar:

1. Çay

Biz Türk halkı olarak çaya olan düşkünlüğümüz başka herhangi bir şeyle kıyaslanamaz. Çay, bizim için adeta bir kültür niteliğindedir. Buna karşın merak edebilirsiniz, çay gibi yumuşak bir şey dişlerinize nasıl zarar verebilir? 2014 yılında yapılan bir araştırmaya göre, çay içmek dişlerin rengini kahve, kırmızı şarap ve hatta koladan daha fazla bozabilir. Yüksek miktarda çaya maruz kalan dişlerde daha fazla yüzey kaybı ve diş minesinde aşınma görülmüştür.

2. Kahve

Kafein dişlerin renklenmesine yol açan önemli maddelerden biridir. Antioksidan ve vitamin değerleri açısından yüksek olmasına rağmen, kahvenin kendisi oldukça asidiktir. Hatta şeker ekleyerek kahve içenler daha fazla lekelenme riskiyle karşı karşıya kalabilirler. Kahveyi rutininizden çıkarmak zor olsa da, iyi bir ağız hijyeni rutinine bağlı kalarak ve sabah fincanınızla birlikte su içerek etkileri en aza indirebilirsiniz.

3. Şeker

İster esmer şeker, ister rafine beyaz şeker veya bal olsun, yine de şeker şekerdir. Tipik olarak önemli olan yediğiniz miktar değil, ne sıklıkta yediğinizdir. Şeker, ağzınızı, tükettikten sonra birkaç saat devam eden asidik bir ortama dönüştürür. Birkaç saatte bir şeker içerseniz veya yerseniz, dişlerinizi sürekli olarak asitle yıkarsınız, bu da diş minenizi doğrudan çözebilir.

O yüzden hastalarımıza hep diyoruz ki; tatlı ihtiyacınızı varsa, ağzınızda hızla eriyen tatlılar yiyin. Tabii aşırıya kaçmamak kaydıyla.

Ülkemizde sıkça tüketilen bu gıdaların yanı sıra, narenciye, kuru meyveler, sporcu içecekleri, şekerli olsun ya da olmasın asit içeren tüm alkolsüz içecekler, kış aylarının vazgeçilmezi turşu, domates ve özellikle elma sirkesi de dişlere zarar verebilir ve artan boşluklara ve diş erozyonuna yol açabilirler.

Şekerli ve asidik gıdalarda mottomuz denge olmalıdır.

Denge, sağlığın anahtarıdır!

Denge, dişlerinize zarar verebilecek yiyecekleri yerken anahtar kelimedir. En sevdiğiniz atıştırmalıklardan vazgeçmek yerine, yediğiniz miktarı kontrol altına alın. Kafein tüketiminizi düzenleyin, daha fazla su için, şekerli yiyecekleri öğünlerinize dahil ederek yiyin, dişlerinizi fırçalayın ve diş ipi kullanmayı unutmayın.

Diş Hekimi Şahin Durmuş

www.dtsahindurmus.com/

www.instagram.com/drsahindurmus/