Hem faydalı hem de zararlı olabilen vitamin

K vitamini nedir?

K vitamini diğer adıyla Naftakinon yağda eriyen bir vitamindir ve başlıca görevi kanı pıhtılaştıran protrombin maddesinin salgılanmasıdır. Bu özelliğinden dolayı önceleri pıhtılaşma vitamini olarak adlandırılmış. Ayrıca kemik oluşumu ve kalp damar hastalıklarından korunmada da etkili bir vitamindir.

K vitaminini nasıl alabiliriz?

K vitamini vücudumuzda incebarsak bakterileri tarafından salgılanabilmektedir ayrıca tükettiğimiz bazı besinler de K vitamininden zengindir. Fazla K vitamini karaciğerde depo edilir ve barsaklar ağır bir şekilde zarar görmemişse eksikliği nadiren görülür.

K vitamini yeşil sebzeler, lahana, şalgam, sebzelerin yeşil bölümleri, ıspanak, kabak, brüksel lahanası, karnabahar, marul, yeşil domates, fasulye, bezelye, yeşilbiber, karaciğer, yoğurt, yumurta sarısı ve yeşil çayda bulunmaktadır.

Ne kadar ihtiyacımız var?

Ortalama olarak bir günde 400mcg K vitamini ihtiyacımız bulunmaktadır. Yenidoğan bebeklerde K vitamini ihtiyacı yüksektir. Bebeklerin barsakları K vitaminini üretemez ve kanamalı bir hastalıkta tehlikeli sonuçlar oluşabilir.

Eksikliği tehlikeli mi?

K vitamini eksikliği tehlikeli olabilmektedir. Yeterli alınmadığında kanamalara neden olabilir; sindirim sistemi, dişeti hastalıkları, diş çürümesi, osteoporoz, bazı kanser türlerinin tetiklenmesi hatta alzheimer hastalığını dahi etkilemektedir.

Hangi durumlarda dikkatli alınmalı?

K vitamini bazı durumlarda sakıncalı olabilmektedir. Eğer pıhtılaşma sorunu var ve ilaç tedavisi görülüyorsa K vitamini içeren besinlerin fazlaca tüketilmesi kanda INR seviyesini düşürüp kanın fazlaca pıhtılaşmasına neden olup, damar tıkanıklığına neden olabilir. Diyetisyen Özlem Sert Aydın

Diyetisyen Özlem Sert Aydın

www.ozlemsert.com