Geri Dön

Gıda bağımlısı mısınız?

Hayvanlar ve insanlar üzerine yapılan bazı deneylerde uyuşturucu maddelerin etkisiyle tetiklenen bağımlılığın özellikle çok lezzetli gıdalar ile de tetiklendiğini biliyor muydunuz?

Gıda bağımlısı mısınız?

Obezitenin giderek yaygınlaştığı ve kanserden sonra en sık görülen hastalık durumuna geldiği günümüzde gıda bağımlılığını ve buna karşı neler yapılması gerektiğini Hisar Intercontinental Hospital Beslenme ve Diyet Uzmanı Elif Karacanoğlu ile konuştuk.

Özellikle içerisinde şeker, yağ ve tuz bulunan lezzetli gıdaların bağımlılık ilaçları gibi beyin kimyasallarını tetikleyerek dopamin üretimini artırdığını dile getiren Beslenme ve Diyet Uzmanı Elif Karacanoğlu; ‘Belirli gıdaları yediğinizde beyninize artan dopamin seviyesi nedeniyle aslında ödül vermiş gibi görünebilir ve bu gıdaları tekrar tüketmek isteyebilirsiniz. Bu duygu aç değilken bile yeme ihtiyacınızın ortaya çıkmasına ve doyma kavramınızın ortadan kalkmasına neden olabilir.

Gıda bağımlılığı oluşan kişilerde gıda toleransı gelişebilir ve kişi şeker, yağ ve tuz içeriği yüksek olmayan gıdaları yediğinde tatmin olmaz ve daha fazla yemeye başlar. Yapılan son araştırmalar da gıda bağımlılığının obezitenin oluşumunda önemli bir rolü olduğunu ortaya koymuştur. Normal kiloya sahip kişilerde gıda bağımlılığı ile mücadele etmek daha kolaydır. Çünkü böyle kişilerin vücutları sadece genetik olarak iyi olanı almak ve ekstra kaloriyi işlemek için fiziksel aktiviteyi artırmak üzerine kurulmuştur.

Gıda bağımlısı olan insanlar ise kilo alma veya vücutlarına zarar vermelerine rağmen yemeye devam ederler. Örneğin; çikolata, pizza, hazır çiğ köfte, cips, turşu, gibi yiyeceklere bağımlılık yaşayan, sıklıkla aynı şeyleri yiyen biri olabilirsiniz. Stresli olduğunuz dönemlerde, bir çeşit yiyeceği takıntılı şekilde çok fazla tüketiyor olabilirsiniz. Ancak endişeniz azaldığında baş etmeniz gereken kilolar da artık söz konusudur. Bu nedenle psikiyatri kliniklerinden de yardım alınabilir’ açıklamasında bulundu.

Gıda bağımlısı mısınız?


• Belirli yiyecekleri yemeye başladığınızda planladığınızda daha fazla yediğinizi fark ediyorsanız,
• Acıktığınızda bile sadece belirli yiyecekleri yeme tutumu gösteriyorsanız,
• Yediklerinizden sonra kendinizi kötü hissetmenize rağmen bundan vazgeçemiyorsanız ve suçluluğunuz arttıkça daha çok yiyorsanız,
• Yedikleriniz sevdiğiniz türde değilse yeterli yiyemediğiniz konusunda bir endişe taşıyorsanız ve bu giderek artıyorsa,
• Yemek yediğiniz gıdalar o an mevcut değilse, alternatif yemek yerine hemen tedarik etme yoluna gidiyorsanız gıda bağımlısı olabilirsiniz.

Bu bağımlılıktan kurtulmak için;

• Belirli yiyecekleri sık sık yemek yerine bir defada büyük miktarlarda yiyin.
• Tuz, yağ ve şeker oranı yüksek yiyeceklerden kaçının.
• Tek başınıza yemek yemeyin. Aileniz ve sevdiklerinizle alternatifiniz olmayan bir sofraya oturmayı deneyin.
• Yemeğinizi özellikle televizyon karşısında yemeyin ve fiziksel aktiviteye daha çok zaman ayırın.
• Bulunduğunuz ortamdaki yemekleri yemeye çalışın, kendinize alternatif yaratmaktan kaçının.
• Bütün bu uyarıları dikkat etmenize rağmen durduramadığınız bir yeme alışkanlığınız ve kilo alımınız söz konusuysa mutlaka bir uzmana danışın.
• Çikolata veya tatlı bağımlılıklarının yerine, hurma, kuru üzüm gibi kuru meyveler eklemeye çalışabilirsiniz.
• Cips veya tuzlu bağımlılıklar yerine, evde mısır patlatmayı, leblebi tüketmeyi deneyebilirsiniz.
• Bir besini çok fazla tüketmek yerine, sağlıklı olan diğer besinlerle birlikte karma şekilde tüketmeye çalışabilirsiniz. Böylece artık bağımlısı olduğunuz besini hem tüketmeye devam edecek, hem de sağlıklı besleneceksiniz.
• Dikkat edin; bağımlısı olduğunuz besin, çok fazla katkı maddesi içeren bir hazır yiyecek olabilir. Bunları daha az tüketmeye çalışın.

Şiddetli Sevgi: Flört Şiddeti | Av. Cansen Erdoğan anlatıyor“Ailene benimle birlikte olduğunu söyleyeceğim! Abine aramızdakileri anlatacağım! Gönderdiğin fotoğrafları İnternet’te yayınlayacağım! Okulda kimseyle konuşmayacaksın! Arkadaşlarınla görüşmeni istemiyorum! Oraya gidemezsin! Bensiz hele bir git, görürsün sen dünya kaç bucakmış…” Bu sözler tanıdık geldi mi? Av. Cansen Erdoğan flört şiddeti kavramını, hangi davranışların flört şiddeti kapsamına girdiğini ve flört şiddetinin ceza hukukundaki yerini Pembenar izleyicileri için anlattı.
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Günün ilk yarısında kendinizi daha hareketli ve özgür hissedebilirsiniz. Ancak öğle sonrasında yapacak daha fazla iş ve sorumluluk gündeme gelebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında psikolojik açıdan bazı huzursuzluklar gündeme gelebilir. Öğle sonrasında başkalarının düşüncelerinden yararlanmaya bakın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında karşılıklı konularda, evlilikte daha hassas olabilirsiniz. Akşam saatlerinde daha bağlayıcı sorumluluklar hissedebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında bazı uğraştırıcı işler, meşguliyetler dikkat çekiyor. Akşam saatlerinde eşinizle ya da ilişkilerde daha gerçekçi olmak durumundasınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında yeni istekler ve kendinizi ortaya koymak istediğiniz uğraşlar var. Ancak öğle sonrasında daha fazla iş ve uğraşı söz konusu olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında eve, ailenize yönelik işlerle daha fazla ilgilenebilirsiniz. Akşam saatlerinde sevdiklerinizle ilgili konular öne çıkıyor.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında kısa ziyaretler, konuşmalar ve hareket dikkat çekmekte. Akşam saatlerinde özel hayatınızı, evle ilgili uğraşları dikkate alabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında parasal işler ve harcamalar üzerinde durabilirsiniz. Akşam saatlerinde düşüncelerinizde daha pozitif olmaya bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında yeni adımlar atmak ve sizin için önemli konulara, ailevi uğraşlara yönelmek mümkün. Akşam saatlerinde parasal işlerde daha dikkatli olmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında bazı dağınıklıklar ya da yanlışlıklar gündeme gelebilir. Akşam saatlerinde ailevi konular ve hassasiyetler dikkat çekmekte.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında yeni fikirler ve ümitler öne çıkmakta. Ancak akşam saatlerinde duygusal açıdan ya da ailevi konularda daha yorucu zamanlar olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında yapabileceğiniz çok şey var ve oldukça hareketlisiniz. Akşam saatlerinde gerçekçi kişilerin düşüncelerinden faydalanmaya bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber