Geri Dön

İftar ve sahurda ne yemeli?

Dr. Hasan İnsel iftar ve sahur sofralarında nelere dikkat etmemiz gerektiğini açıklıyor.

Genellikle yemek yenip yatıldığı için sahurda olabildiğince hafif yiyecekler tüketilmeli. İftar sofrasında ise iftariyeliklerle oruç açılıp kremasız bir çorba içilebilir. Ana yemeğin ise haşlama, ızgara gibi sağlıklı pişirme yöntemleri kullanılarak hazırlanması gerekir

Geçen yazımda ramazan ayının genel anlamda kurallarından ve dikkat edilmesi gereken yönlerinden bahsetmiş, diyetisyenimiz Müge Başer’den bazı beslenme bilgileri aktarmıştım. Bugün de yine Diyetisyen Müge Başer‘in hazırladığı sahur ve iftar menülerinde hangi besinlerin tercih edilmesi gerektiği konularında bilgiler aktarıyorum.

Sahuru kahvaltı gibi düşünün
Oruç tutan kişilerin sahur öğününden sonra tekrar yattığı düşünüldüğünde bu öğün, ağır ve yağlı yemekler yerine olabildiğince hafif ve taze yiyecekler ile hazırlanmalıdır. Erken bir kahvaltı öğünü gibi düşünülebilir. Her sahurda mutlaka sebze ve meyve çeşitleri, belirli miktarlarda protein ve sağlıklı karbonhidrat seçimleri yapılmalıdır. Örnek vermek gerekirse,
-Peynir çeşitleri (tercihen beyaz, keçi veya lor peyniri gibi)
- Reçel / bal / pekmez
- Zeytin / ceviz
- Esmer ekmek çeşitleri (tam buğday, çok tahıllı, çavdar, yulaf ekmek gibi)
Domates, salatalık dilimleri, maydanoz gibi yeşillikler, yeşil, kırmızı biber
- Az yağlı, bol sebzeli menemen
- Cacık
- Esmer ekmek çeşitleri (tam buğday, çok tahıllı, çavdar, yulaf ekmek gibi)
- Taze meyve çeşitleri (kavun, karpuz, şeftali, kayısı, üzüm gibi)
Haşlanmış makarna (domates veya çeşitli sebzelerle hazırlanmış az yağlı soslarla olabilir, peynir eklenebilir)
Yoğurt
- Mevsim salata çeşitleri
- Az yağlı gözleme / börek çeşitleri
- Ayran
- Hoşaf / komposto
- Domates, salatalık dilimleri
- Kremasız çorba çeşitleri
- Zeytinyağlı çeşitleri
- Yoğurt
- Esmer ekmek çeşitleri (tam buğday, çok tahıllı, çavdar, yulaf ekmek gibi)

İftar sofrasını daha hafifletmek zor değil
İftar mönüsü normal bir akşam yemeğine göre çok daha fazla sayıda ve çeşitte yemeğin bir arada bulunduğu bol kalorili ve fazlaca yağ içeriği olan sofralardır. Bu öğünü hafifletmek aslında hiç de zor değil. Genel olarak oruç açılırken su ile birlikte 2-3 adet hurma veya zeytin, peynir gibi iftariyelikler yenildikten sonra az yağlı bir çorba içilebilir. Çorba çeşidi olarak kremalı, et sulu çorbalar yerine ezogelin, mercimek, tarhana ve sebze çorbaları gibi besin değeri yüksek ama kalorisi düşük çorbaları tercih edilebilir. Çorba içerken diğer önemli bir nokta ise yavaş bir şekilde içmeye çalışmak. Ana yemeğe ise zeytinyağlı çeşitleri veya sebze yemeği veya mevsim salata çeşitleri ile geçiş yapılabilir. Aralarda mutlaka su içmeye özen gösterilmeli. Eğer yarım saatlik bir süre ayrılanabiliniyorsa, yemeğe belirli bir süre ara verilerek tekrar devam edilebilir.

Ana yemek olarak ise et, tavuk çeşitlerinin haşlama, ızgara, fırında, pişirme kağıdında, sebzelerle gibi sağlıklı pişirme yöntemleri ile hazırlanmış olanları tercih edilmeli. Yüksek tansiyon, kalp hastalığı gibi kronik rahatsızlıkları olan kişiler yağsız kırmızı eti haftada bir-iki kez olmak şartıyla yiyebilirler. Bunun dışındaki günlerde derisiz beyaz et çeşitlerini tercih etmeli hatta kurufasulye, nohut, mercimek gibi kurubaklagil yemekleri de haftada iki kez mönüye eklenmelidir.
Kurubaklagillerle ilgili gaz şikâyetleri varsa yemekten sonra rezene, melisa, anason, zencefil gibi çeşitli bitki çayları rahatlatıcı olabilir. Eğer kurubaklagil yemekleri tercih edilmiyorsa bunlar haşlanarak salatalarda veya ezogelin, mercimek gibi çorbalarda alternatif olarak kullanılabilir.
Pilav, makarna, börek gibi hamur işleri yiyeceklerin olabildiğince küçük porsiyonlarının, haftanın belirli günlerine paylaştırılması önemli. Tercihen bulgur, kepekli makarna ve kepekli pirinç gibi glisemik indeksi daha düşük olan tahıllar seçilebilir.

Çay için bir saat bekleyin
İftarın hemen üzerine çay veya kahve yerine sindirime yardımcı olacak bitki çayları tercih edilebilir. Özellikle demir eksikliği anemisi (halk arasındaki kansızlık şikâyetleri) olan kişiler çay veya kahve içmek için yemeğin ardından en azından bir saat beklemeliler. Böylece besinlerle birlikte aldığı demir emilimi azalmaz.

Ramazanın vazgeçilmezi: Pide
Ramazan sofralarının vazgeçilmezidir pide. Orta boy bir pidenin dörtte birinin üç dilim ekmek yerine geçtiği düşünüldüğünde pide tüketiminde dikkatli olunmalı. Pide yerine esmer ekmek çeşitlerinin tercih edilmesi kan şekerini düzenlemenin yanı sıra kalori azaltmada da yardımcı olacaktır.

Tatlı yerine meyve
İftar mönülerini zenginleştiren diğer bir yemek çeşidi ise kuşkusuz tatlılar. Tatlıyı hemen yemeğin üzerine yemek yerine, iki saat sonra için ayrı bir öğün olarak tüketmeli. Sütlü ve meyveli tatlılar tercih edilerek, tarçın eklenebilen bütün tatlılar tarçınla birlikte yenilmeli ki kan şekeri daha yavaş yükselsin. İftar yemeğinde fazla yenilen yemeklerden sonra tatlı seçeneği olarak sadece taze meyve tabağı tercih edilebilir.

Şiddetli Sevgi: Flört Şiddeti | Av. Cansen Erdoğan anlatıyor“Ailene benimle birlikte olduğunu söyleyeceğim! Abine aramızdakileri anlatacağım! Gönderdiğin fotoğrafları İnternet’te yayınlayacağım! Okulda kimseyle konuşmayacaksın! Arkadaşlarınla görüşmeni istemiyorum! Oraya gidemezsin! Bensiz hele bir git, görürsün sen dünya kaç bucakmış…” Bu sözler tanıdık geldi mi? Av. Cansen Erdoğan flört şiddeti kavramını, hangi davranışların flört şiddeti kapsamına girdiğini ve flört şiddetinin ceza hukukundaki yerini Pembenar izleyicileri için anlattı.

Astroloji

KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Bugün başarılı olmak için yaratıcılığınızı kullanacağınız işlere yönelebilirsiniz. Gün içinde sevdiklerinizle birlikte olmak için zaman yaratabilirsiniz. Gelecek beklentileriniz konusunda kendinizi daha iyi ifade edebilirsiniz. Keyif aldığınız konularda harcamalar olabilir. Akşam saatlerinde iletişimde olduğunuz kişilerde dikkatli olmanızda fayda var.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün evle ilgili konular gündeminizi etkileyebilir. İlişkilerinizi güçlendirmek isteyebilirsiniz. Ailevi konularda kendi iç sesinize güvenmek sizi gelişen olaylara karşı koruyacaktır. Sorumlu olduğunuz konularda yeni sorumluluklar alabilirsiniz. Bu konuda alternatif planlar yapmanız gerekebilir. Akşama doğru çatışmalardan kaçının.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün hareketli bir gündeminiz olabilir. Sorumlu olduğunuz konularda yapacağınız sözleşmelerde dikkatli olmalısınız. İletişimde olduğunuz kişilere ani tepki vermemeye çalışın. Yakın çevrenizdeki değişikliklerle ilgilenebilirsiniz. Yeni haberler alabilirsiniz. Akşam saatlerinde daha derin düşünceler içinde olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde maddi konularınızla ilgili sorumluluk almak isteyebilirsiniz. Harcamalarınıza dikkat etmeniz gereken bir gündesiniz. İşle ilgili konularda başkalarından alacağınız destekle çok daha kolay ilerleyeceksiniz. Geleceğinizle ilgili çaba sarf edeceğiniz zamanlardasınız. Kişisel yeteneklerinizi kullanacaksınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün kişisel hassasiyetiniz olan konularla ilgili zaman harcayabilirsiniz. Sorumlu olduğunuz işlerde yeni başlangıçlar yapmak isteyebilirsiniz. İş hayatınızda mücadele verdiğiniz konularda kendinizi daha başarılı görebilirsiniz. İlişkiler gündeminizi etkileyebilir. Sağlığınızla ilgili konuları ihmal etmeyin. İmaj değişikliği için uygun bir gündesiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün bilemediğiniz koşullar sizi zor duruma sokabilir. Kayıplar yaşayabilirsiniz. Bazı konularda kabullenme içine girebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz işlerinizde daha fazla çaba sarf etmeniz gerekebilir. Sizi hapseden kontrol dışı olaylar meydana gelebilir. Akşam saatlerinde iletişimde olduğunuz kişilerle çatışmaya girmeyin.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün gelecek beklentilerinizle ilgili yeni sorumluluklar alabilirsiniz. İşlerinizde en iyisini yapmak için çalışacaksınız. Başarılı olduğunuz konularda daha fazla mücadele verebilirsiniz. Gün içinde arkadaşlarınıza da zaman ayırmak isteyebilirsiniz. İş hayatınızdan alacağınız desteklerle buna imkân bulabilirsiniz. Akışta kalın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

İş hayatınızdaki hedeflerinize ulaşmak için çok çalışacağınız bir gündesiniz. Üstlerinizle iletişiminiz önem kazanabilir. İlişkilerinizi gelecek yönünde planlamak isteyebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konularda hırslı davranabilirsiniz. İletişimden kaynaklı sıkıntılara dikkat etmelisiniz. Akşam saatlerinde daha derin düşünceler içinde olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün yeni ufuklara açılmak isteyebilirsiniz. Yaşadığınız olaylarda bütünü daha rahat göreceğiniz zamanlardasınız. Yeni yolculuklar planlayabilir, sevdiklerinizi de dâhil edebilirsiniz. Yabancılarla ilgili konular gündeminizi meşgul edebilir. Sorumlu olduğunuz işlerde alternatif planlar yapmak sizi rahatlatacaktır. İletişimden kaynaklı problemlere dikkat edin.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün sizi endişe içinde tutan durumlara karşı dikkatli olmalısınız. Bunlar zaman zaman size kriz çıkarabilir. Ortaklı konularla ilgili mücadele içinde olabilirsiniz. Gelecek yönünde parasal konularda yeni adımlar atmak isteyebilirsiniz. Sizi duygusal yönden bağlayan koşullara karşı dikkatli olmanızda fayda var. Akışta kalmaya özen gösterin.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün ikili ilişkileriniz gündeminizi meşgul edebilir. Karşınızdakilere tepkilerinize dikkat etmeniz gereken bir gündesiniz. Eşinizle ilgili konularla ilgilenebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konularda çaba sarf edebilirsiniz. Mücadele içinde olacağınız zamanlar var. Akşam saatlerinde ikili ilişkilerinize dikkat etmenizde fayda var.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma arkadaşlarınızla birlikte organize olacağınız zamanlar var. Hizmet aldığınız kişiler gündeminizi meşgul edebilir. Gün içindeki sorumluluklarınızı planlamanız sizi rahatlatacaktır. Sizi yoran konulara karşı dikkatli olmalısınız. Sorumluluklarınızı yerine getirmek için mücadele edeceksiniz. Akşam saatlerinde zorlanmalar yaşayabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber

Türkiye’nin haber yaşam platformu Milliyet Dijital yenilendi!

Uygulama ile devam et, gündemi kaçırma!

Şimdi DeğilHemen Keşfet