Geri Dön

Menopoz... Yeni bir siz

Ateş basması, gerginlik, kilo alımı ve diğerleri... Diyetisyen Tuğçe Altan Bahçe, sağlıklı bir menopoz süreci için beslenme planı çıkardı.

Menopoz... Yeni bir siz

Kadın yaşamının üçte birini kapsayan menopoz dönemi genellikle kadınların korkulu düşü. Çünkü bir yandan değişen hormo sistemin getirdiği yakınmalar diğer dan bu yakınmaların da etkisiyle, en farklı dönemin psikolojik yansıması. Yavaşlayan metabolizma nedeniyle bel çevresinde yağlanmanın başlaması... Birbirini izleyen birçok yakınma...Peki bütün bunlar olmak zomnda mı? Uzmanların yanıtı hayır! Çünkü bu sorunların üstesinden gelmek mümkün. Nasıl mı? İşte sorunlar ve üstesinden gelme yolları:

Östrojenin azalmasıyla gelen ateş basmaları

Menopoz, kadının yaşamında doğurganlık döneminin sona erdiği ve yeni dönemin başladığı doğal bir süreç, menopozla birlikte yaşamın farklı dönemllerinde olduğu gibi, kadın vücuda birçok fizyolojik değişiklikler gösterir. Bunların başında hormonal ve fizolojik değişiklikler gelir. Menopoz başdığında kadınların östrojen hormonu salgısı giderek azalır ve mensturion tamamen durur. Östrojenin yokluğu nedeniyle ateş basması, ani aşırı terleme, sinirlilik, ağlama nöbetleri, uykusuzluk, unutkanlık, kemik erimesi ve kan şeker düzeninin bozulması, kilo artışı gibi bilinen pek çok belirti ve sağlık sorunu ortaya çıkar.

Hormonların dengeli çalışması beslenme önemli

Menopoz dönemi öncesinde kilo sorunu olmayan kadınlarda bile, menopozla birlikte karın bölgesinde yağlanma olur. Menopozun olumsuz belirtileri ile birlikte istenmeyen bu kilo artışım engellemek için kadınlar çok sıkı ve yetersiz (dengesiz) diyetlere başvurabilir. Uygulanan bu sıkı diyetlerle kemik sağlığı bozulur, bağışıklık sistemi yeterli çalışamaz. Ancak kilo artışı da kişide, östrojen hormonuna duyarlı göğüs kanseri ve kalp damar hastalıkları riskinin artmasına neden olabilir. Menopoz dönemindeki beslenme, diğer dönemlerde olduğu kadar önemli ve sağlığı koaımaya yardımcıdır. Yeterli ve dengeli, ana ve ara öğün içeren bir beslenme programı, vücudun bu döneme uyum sağlamasına yardımcı olurken, hormonların dengeli çalışmasını sağlar. Kişiyi olası hastalıklardan korur. Bu dönem kısa süreli beslenme programlarını uygulamak yerine, uzun dönemli yaşam tarzı değişikliklerini ve sağlıklı beslenme alışkanlıklarını kazanmaya çalışmakta fayda var. Çünkü artık farklı bir siz varsınız. Vücudunuzun tepkileri bu dönemde değişirken, siz ona yardımcı olmalısınız.

Az tüketin!

¦ Tuzu dikkatli kullanmaya çalışın. Fazla tuz tüketimi sodyum minerali alımını artırdığı için, kan basıncında değişikliklere, dolayısıyla da kalp-damar hastalıkları riskinin artmasına neden olur. Ayrıca idrar ile birlikte kalsiyum atımının artmasına yol açarak osteoporoz (kemik erimesi) oluşumunu hızlandırır.
¦ Kahve, çay ve gazlı içeceklerin içeriğinde bulunan kafein ve tanin, bazı minerallerin emilimini olumsuz etkiler. Menopoz ile oluşabilecek uykusuzluk ve sıcak basması gibi olumsuz belirtileri artırır. Bu nedenle bitki çayları, kafeinsiz kahve, ayran veya az şekerli limonata gibi içecekleri tercih edin.

¦ Tahıl grubu tüketmeye çalışın: Tam ekmek çeşitlerini, bulgur, kuru baklagiller gibi besinlere
beslenmenizde sıkça yer am vermelisiniz.

¦ Et tüketimi

İşlenmemiş tahıl grubu besinleri tercih edin. Bunların posa (lif) oranları yüksek ve glisemik indeks değerleri düşük olduğu için kilo almanızı engeller ve daha uzun süre kan şeker asını sağlar, mgeleyin. Kırmızı eti haftada 2 defa tüketin. (Fazlası olumsuz etkileyen doymuş yağ içerir.) Balık ve diğer beyaz et ürünlerini haftada 3 defa tüketmeye çalışın. Balık kalp sağlığı için gerekli olan yağ asidi Omega 3' ün en iyi kaynağıdır.

¦ Süt ve süt grubu olan besinler gereklidir. Süt ürünlerini her gün 2-3 su bardağı kadar tüketmeli, yeşil yapraklı sebzelere önem vermelisiniz.

MENOPOZ DÖNEMİ İÇİN ÖRNEK MÖNÜ

KAHVALTI

¦ 2 kibrit kutusu beyaz peynir(yarım yağlı)
¦ 2 ince dilim tam buğday ekmeği
¦ 2 adet ceviz (haftada 3-4 günceviz, kalan günlerde ise 1 tatlı kaşığıketen tohumu kullanın)
¦ 1 tatlı kaşığı yaban mersini
¦ 2 adet kuru kayısı
¦ 1 büyük fincan yeşil çay (şekersiz)

ARA ÖĞÜN
¦ 2 adet mandalina

ÖĞLE YEMEĞİ
¦ 6 yemek kaşığı kıymalı yeşilmercimek
¦ 1 kase yoğurt (yağsız) salatası (1 tatlı kaşığı kadarzeytinyağı ilave edilmiş)

ARA ÖĞÜN

¦ 1 adet elma
¦ 1 su bardağı az yağlı süt

AKŞAM YEMEĞİ

¦ 6 köfte kadar ızgara levrek(200 gr.)
¦ 1 adet zeytinyağlı enginar(1 tatlı kaşığı kadar zeytinyağı ilaveedilmiş)
¦ 1 dilim tam buğday ekmeği

ARA ÖĞÜN¦ 1/2 adet nar
¦ 1 adet kivi

Oyuncak Bebekle Oynamanın FaydalarıBarbie öncülüğünde Cardiff Üniversitesi'nden Dr. Sarah Gerson ve kıdemli araştırmacılarla, nörobilim tekniklerini kullanarak oyuncak bebekle oynamanın faydaları üzerine bir araştırma yapıldı. Oyuncak bebek oynarken oyun esnasında beynin nasıl aktive edildiğinin gösterilmesi amacıyla nörogörüntülemenin ilk kez kullanıldığı araştırmaya göre, Barbie gibi oyuncak bebeklerle oynamanın empati ve sosyal becerileri besleyerek, çocukları geleceğe hazırlamada büyük faydalar sağladığı sonucuna varıldı. Bu projenin detaylarını konuşmak üzere Barbie Oyunun Faydaları Projesi Türkiye Sözcüsü Klinik Psikolog ve Oyun Terapisti İrem Polat ile araştırma hakkında merak edilenleri konuştuk.’Sponsorlu İçerik'

Astroloji

KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Bugün maddi kazançlarınızla ilgili konularda daha fazla düşünebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konularda yeniden harekete geçmek sizi rahatlatacaktır. Sabah saatlerinde hayaller içinde olabilirsiniz. İlerleyen zamanlarda akıcı koşullar söz konusu. Gün içinde kendi fikirlerinizi yaymak için çaba gösterebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde kişisel hassasiyetiniz olan konulara daha fazla yönelmek isteyebilirsiniz. Bazı konularda yeni başlangıçlar yapmak için harekete geçebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konulara başkalarının katılması sizi daha fazla motive edebilir. İşlerinizde kendi fikirlerinizi savunmak için çaba gösterebilirsiniz. Değişimler yaşanabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün bilemediğiniz konularda fikir belirtmemeye özen göstermelisiniz. Kendinizi öne attığınız durumlar olabilir. Elinizde olmayan nedenlerden dolayı kontrol kaybı yaşayabilirsiniz. Sabah saatlerinde olayları net görmekte zorlanabilirsiniz. İşlerinizi toparlamak için başkalarından yardım almanız sizi rahatlatacaktır.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün gelecek planlaması yapmak isteyebilirsiniz. Beklentileriniz için harekete geçmek daha kolay olacaktır. Gün içinde arkadaşlarınızla paylaşım içinde olabilirsiniz. Yakın ilişkilerinizde değişim dönüşüm yaşayabilirsiniz. İş hayatınızda fikirlerinizi savunmak isteyebilirsiniz. Alacağınız destekler olsa da kendinizi ön plana atmadan önce düşünmelisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

İş hayatınızdaki gelişmeler sizi toparlanmaya itebilir. Hedeflerinize ulaşmak için yeni fikirler ortaya atabilirsiniz. Toplum önünde olmak sizi daha iyi hissettirecektir. Sorumlu olduğunuz konularda kısmetleriniz olabilir. Akışı koşullar söz konusu. Kendi egonuzu yumuşatmanız gereken zamanlar olabilir. Değişime açık olun.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün yeni ufuklara açılmak için adım atabilirsiniz. Bazı olayların bütünü görmek daha kolay olabilir. Başkalarının katılımla hayallerinizi daha rahat gerçekleştirebileceğiniz bir gündesiniz. Kendinizi çok daha rahat ifade edeceğiniz bir gündesiniz. Akşam saatlerinde yaşanacak değişiklikler keyfinizi kaçırmasın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde sizi endişelendiren konulara karşı daha hassas olabilirsiniz. Size kriz yaratacak konulara karşı dikkatli olmanızda fayda var. İlişkide olduğunuz insanlarla kopmalar yaşayabilirsiniz. İfadelerinize dikkat etmeniz gerekebilir. Parasal konularda yenilenmeye gidebilirsiniz. Duygusal yönden bağlayıcı koşullara dikkat etmelisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Eşinizle ilgili konularda daha hayalci olacağınız bir gündesiniz. Bazı konuları netleştirmekte zorlanabilirsiniz. Gün içinde akıcı koşullar söz konusu. Keyif aldığınız konularla ilgilenebilirsiniz. Ortaklı konularda tamamlanmalar yaşayabilirsiniz. Kendinizi ifade ederken karşınızdakinin durumunu da düşünmelisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızda sorumlu olduğunuz konulara konsantre olmakta zorlanabilirsiniz. İş arkadaşlarınızdan alacağınız desteklerle daha rahat ilerleyebilirsiniz. Risk almak isteyeceğiniz konular olabilir. İkili ilişkilerinize özen göstermelisiniz. Gün içinde doğabilecek imkânlar söz konusu. Hareketli bir gündeminiz olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün kendinize zaman ayırmak isteyebilirsiniz. Yaratıcılığınızı ikili ilişkilerinize yönlendirmek isteyeceğiniz bir gündesiniz. Kendinizi ifade ederken biraz daha yumuşak olmaya özen göstermelisiniz. Bazı olayları net görmekte zorlanacağınız zamanlar var. Sorumlu olduğunuz konularda yeniden harekete geçebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde ailevi konular önem kazanabilir. Bazı işlerinizi bu nedenle ertelemek zorunda kalabilirsiniz. Ev hayatınızda değişiklikler meydana gelebilir. Sorumlu olduğunuz işlerde konuların üstesinden daha rahat gelebilirsiniz. Yakın çevrenizden alacağınız destekler var. Planlarınızdaki değişiklikler uzun vade de iyi sonuçlar getirebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün hareketli bir gündeminiz olabilir. Sabah saatlerindeki sözleşmelere dikkat etmenizde fayda var. Dikkatinizi toplamakta zorlanabilirsiniz. Yakın çevrenizdeki değişiklikler sizi uğraştırabilir. Yeni haberler alabilirsiniz. İlişkilerinizi olgunlaştıracağınız olaylar yaşayabilirsiniz. Sorumlu olduğunuz işlerinizde akıcı koşullar söz konusu.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber

Türkiye’nin haber yaşam platformu Milliyet Dijital yenilendi!

Uygulama ile devam et, gündemi kaçırma!

Şimdi DeğilHemen Keşfet