Geri Dön

Menopoz... Yeni bir siz

Ateş basması, gerginlik, kilo alımı ve diğerleri... Diyetisyen Tuğçe Altan Bahçe, sağlıklı bir menopoz süreci için beslenme planı çıkardı.

Menopoz... Yeni bir siz

Kadın yaşamının üçte birini kapsayan menopoz dönemi genellikle kadınların korkulu düşü. Çünkü bir yandan değişen hormo sistemin getirdiği yakınmalar diğer dan bu yakınmaların da etkisiyle, en farklı dönemin psikolojik yansıması. Yavaşlayan metabolizma nedeniyle bel çevresinde yağlanmanın başlaması... Birbirini izleyen birçok yakınma...Peki bütün bunlar olmak zomnda mı? Uzmanların yanıtı hayır! Çünkü bu sorunların üstesinden gelmek mümkün. Nasıl mı? İşte sorunlar ve üstesinden gelme yolları:

Östrojenin azalmasıyla gelen ateş basmaları

Menopoz, kadının yaşamında doğurganlık döneminin sona erdiği ve yeni dönemin başladığı doğal bir süreç, menopozla birlikte yaşamın farklı dönemllerinde olduğu gibi, kadın vücuda birçok fizyolojik değişiklikler gösterir. Bunların başında hormonal ve fizolojik değişiklikler gelir. Menopoz başdığında kadınların östrojen hormonu salgısı giderek azalır ve mensturion tamamen durur. Östrojenin yokluğu nedeniyle ateş basması, ani aşırı terleme, sinirlilik, ağlama nöbetleri, uykusuzluk, unutkanlık, kemik erimesi ve kan şeker düzeninin bozulması, kilo artışı gibi bilinen pek çok belirti ve sağlık sorunu ortaya çıkar.

Hormonların dengeli çalışması beslenme önemli

Menopoz dönemi öncesinde kilo sorunu olmayan kadınlarda bile, menopozla birlikte karın bölgesinde yağlanma olur. Menopozun olumsuz belirtileri ile birlikte istenmeyen bu kilo artışım engellemek için kadınlar çok sıkı ve yetersiz (dengesiz) diyetlere başvurabilir. Uygulanan bu sıkı diyetlerle kemik sağlığı bozulur, bağışıklık sistemi yeterli çalışamaz. Ancak kilo artışı da kişide, östrojen hormonuna duyarlı göğüs kanseri ve kalp damar hastalıkları riskinin artmasına neden olabilir. Menopoz dönemindeki beslenme, diğer dönemlerde olduğu kadar önemli ve sağlığı koaımaya yardımcıdır. Yeterli ve dengeli, ana ve ara öğün içeren bir beslenme programı, vücudun bu döneme uyum sağlamasına yardımcı olurken, hormonların dengeli çalışmasını sağlar. Kişiyi olası hastalıklardan korur. Bu dönem kısa süreli beslenme programlarını uygulamak yerine, uzun dönemli yaşam tarzı değişikliklerini ve sağlıklı beslenme alışkanlıklarını kazanmaya çalışmakta fayda var. Çünkü artık farklı bir siz varsınız. Vücudunuzun tepkileri bu dönemde değişirken, siz ona yardımcı olmalısınız.

Az tüketin!

¦ Tuzu dikkatli kullanmaya çalışın. Fazla tuz tüketimi sodyum minerali alımını artırdığı için, kan basıncında değişikliklere, dolayısıyla da kalp-damar hastalıkları riskinin artmasına neden olur. Ayrıca idrar ile birlikte kalsiyum atımının artmasına yol açarak osteoporoz (kemik erimesi) oluşumunu hızlandırır.
¦ Kahve, çay ve gazlı içeceklerin içeriğinde bulunan kafein ve tanin, bazı minerallerin emilimini olumsuz etkiler. Menopoz ile oluşabilecek uykusuzluk ve sıcak basması gibi olumsuz belirtileri artırır. Bu nedenle bitki çayları, kafeinsiz kahve, ayran veya az şekerli limonata gibi içecekleri tercih edin.

¦ Tahıl grubu tüketmeye çalışın: Tam ekmek çeşitlerini, bulgur, kuru baklagiller gibi besinlere
beslenmenizde sıkça yer am vermelisiniz.

¦ Et tüketimi

İşlenmemiş tahıl grubu besinleri tercih edin. Bunların posa (lif) oranları yüksek ve glisemik indeks değerleri düşük olduğu için kilo almanızı engeller ve daha uzun süre kan şeker asını sağlar, mgeleyin. Kırmızı eti haftada 2 defa tüketin. (Fazlası olumsuz etkileyen doymuş yağ içerir.) Balık ve diğer beyaz et ürünlerini haftada 3 defa tüketmeye çalışın. Balık kalp sağlığı için gerekli olan yağ asidi Omega 3' ün en iyi kaynağıdır.

¦ Süt ve süt grubu olan besinler gereklidir. Süt ürünlerini her gün 2-3 su bardağı kadar tüketmeli, yeşil yapraklı sebzelere önem vermelisiniz.

MENOPOZ DÖNEMİ İÇİN ÖRNEK MÖNÜ

KAHVALTI

¦ 2 kibrit kutusu beyaz peynir(yarım yağlı)
¦ 2 ince dilim tam buğday ekmeği
¦ 2 adet ceviz (haftada 3-4 günceviz, kalan günlerde ise 1 tatlı kaşığıketen tohumu kullanın)
¦ 1 tatlı kaşığı yaban mersini
¦ 2 adet kuru kayısı
¦ 1 büyük fincan yeşil çay (şekersiz)

ARA ÖĞÜN
¦ 2 adet mandalina

ÖĞLE YEMEĞİ
¦ 6 yemek kaşığı kıymalı yeşilmercimek
¦ 1 kase yoğurt (yağsız) salatası (1 tatlı kaşığı kadarzeytinyağı ilave edilmiş)

ARA ÖĞÜN

¦ 1 adet elma
¦ 1 su bardağı az yağlı süt

AKŞAM YEMEĞİ

¦ 6 köfte kadar ızgara levrek(200 gr.)
¦ 1 adet zeytinyağlı enginar(1 tatlı kaşığı kadar zeytinyağı ilaveedilmiş)
¦ 1 dilim tam buğday ekmeği

ARA ÖĞÜN¦ 1/2 adet nar
¦ 1 adet kivi

Şiddetli Sevgi: Flört Şiddeti | Av. Cansen Erdoğan anlatıyor“Ailene benimle birlikte olduğunu söyleyeceğim! Abine aramızdakileri anlatacağım! Gönderdiğin fotoğrafları İnternet’te yayınlayacağım! Okulda kimseyle konuşmayacaksın! Arkadaşlarınla görüşmeni istemiyorum! Oraya gidemezsin! Bensiz hele bir git, görürsün sen dünya kaç bucakmış…” Bu sözler tanıdık geldi mi? Av. Cansen Erdoğan flört şiddeti kavramını, hangi davranışların flört şiddeti kapsamına girdiğini ve flört şiddetinin ceza hukukundaki yerini Pembenar izleyicileri için anlattı.

Astroloji

KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Bugün keyif aldığınız konularla ilgilenmek isteyebilirsiniz. Sabah saatlerinde aşk hayatınız gündeminizi etkileyebilir. Hobilerinize zaman ayırmak isteyebilirsiniz. Harcamalarınıza dikkat etmenizde fayda var. Akşam saatlerinde daha dışadönük enerjiniz olabilir. Duygularınızın hepsini biranda ifade etmek isteyebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Eşinizle ilgili konularda dikkatli olmaya çalışın. İletişimden kaynaklı problemler yaşayabilirsiniz. Gün içinde keyifli koşullar söz konusu. İlgilendiğiniz işlerinizde sezgilerinizden yararlanabilirsiniz. Sizi uğraştıran durumlardan kaçınmaya dikkat etmelisiniz. Akşam saatlerinde güven ve paylaşım içinde olacağınız kişilerle birlikte olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızdaki sorunların üstesinden geleceğiniz bir gündesiniz. İletişimden kaynaklı sıkıntıları fazla büyütmemeye çalışın. Akıcı koşullar söz konusu. İşlerinizde daha fazla risk alabilirsiniz. Sizi yoran konulara karşı dikkatli olmanızda fayda var. İlerleyen saatlerde gizli kalmasını istediğiniz konular gündeme gelebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün keyif aldığınız işlerle uğraşmak isteyebilirsiniz. Kendinizi rahat ifade edeceğiniz insanlarla görüşmek isteyebilirsiniz.  Sorumlu olduğunuz işlere yön vermek iyi olacaktır. Sezgilerinizi kullanırsanız işlerinizi kolayca halledebilirsiniz. Hobileriniz için harcama yapabilirsiniz. Eviniz için yapacağınız değişiklikler için uygun bir gündesiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün ev hayatınızla ilgili gelişmeler yaşanabilir. Ailenizle ilgili konularla ilgilenmek durumunda kalabilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konularda akıcı koşullar söz konusu. Keyif aldığınız işlere yönelebilirsiniz. Farklı şeyler yapmak isteyeceğiniz zamanlar olabilir. Akşam saatlerinde güven hissiyatı içinde olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün iletişim yönünden yoğun bir gündesiniz. Hareketli olmanız sizi keyifli kılacaktır. Gün içinde gelecek kısmetleri iyi değerlendirmenizde fayda var. Sorumlu olduğunuz konularda sezgilerinizi kullanabilirsiniz. Bazı işlerinize rahatça yön verebileceksiniz. İlerleyen saatlerde yakın ilişkileriniz daha fazla önem kazanabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Maddi kaynaklarınızla ilgili gelişmeler yaşayabileceğiniz bir gündesiniz. Bütçeleme yapabilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konularda yeteneklerinizi kullanmanız sizi başarıya götürecektir. Hayallerinizin peşinden gitmek isteyebilirsiniz. Başkalarından alacağınız desteklerle işlerinize yön vermek kolay olacaktır.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün yeni niyetler içinde olabilirsiniz. Kişisel olarak önem verdiğiniz konularla ilgilenmek isteyebilirsiniz. Bedensel sağlığınıza dikkat etmeniz gereken bir gündesiniz. İkili ilişkiler önem kazanabilir. İmaj değişikliği yapmak size iyi gelebilir. Gün içinde akıcı koşullar söz konusu. Arkadaşlarınızla plan yapabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün bilemediğiniz konularla ilgili endişeler yaşayabilirsiniz. İç dünyanıza döneceğiniz zamanlar var. Kendinizi hapsedilmiş hissedebilirsiniz. İletişimden kaynaklı yanlış anlaşılmalardan etkilenmemeye çalışın. Hayallerinizin peşinden gitmek isteyebilirsiniz. Akşam saatlerinde kendinizi daha fazla derin duygular içinde hissedebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün gelecek beklentilerinizle ilgili konularla ilgilenebilirsiniz. Arkadaş gruplarıyla görüşmek size iyi gelecektir. Sosyal konular daha fazla ilginizi çekebilir. Sorumlu olduğunuz konularda hayal gücünüzü kullanabilirsiniz. Hevesli olduğunuz konularda daha fazla şey öğrenmek isteyebilirsiniz. Olumlu koşullar söz konusu.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

İş hayatınızla ilgili konular gündeminizi etkileyebilir. Üstlerinizle iletişiminizin rahat olduğu bir gündesiniz. Kendinizi iyi bir şekilde ifade gösterebileceksiniz. Başkalarından gelecek desteklerle sorumlu olduğunuz konuları daha iyi yönetebilirsiniz. Akşam saatlerinde derin paylaşımlar içinde olacağınız zamanlar var.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün uluslararası konular gündeminizi meşgul edebilir. Sorumlu olduğunuz konularda bütünü görmeniz daha kolay olabilir. Düşüncelerinizi paylaşmak için arkadaşlarınızla buluşabilirsiniz. Kendinizi daha rahat ifade edeceğiniz işlerle ilgilenebilirsiniz. Sezgilerinizi kullanabileceğiniz bir gündesiniz. Akşam için keyifli organizasyonlar yapabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber

Türkiye’nin haber yaşam platformu Milliyet Dijital yenilendi!

Uygulama ile devam et, gündemi kaçırma!

Şimdi DeğilHemen Keşfet