Aile Oto koltuklarına sipariş yetişmiyor

Oto koltuklarına sipariş yetişmiyor

05.07.2010 - 11:37 | Son Güncellenme:

Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre, doğumdan itibaren çocuk oto koltuğu kullanımının zorunlu olduğu ülkelerdeki kazalarda, çocuk ölüm oranı yüzde 3’lere gerilerken, yasal zorunluluk olmayan ülkelerde yüzde 46’lara çıkıyor.

Oto koltuklarına sipariş yetişmiyor

İçinde çocuk bulunan bütün araçlarda oto koltuğu bulundurmaya yönelik çıkarılan yeni Trafik Yönetmeliğinin 1 Haziran 2010 tarihinde yürürlüğe girmesi ve cezai yaptırımların getirilmesiyle, oto koltuğu satışlarında büyük artış yaşandığı ve firmaların sipariş yetiştiremediği bildirildi.

Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO) verilerine göre, doğumdan itibaren çocuk oto koltuğu kullanımının zorunlu olduğu ülkelerdeki kazalarda, çocuk ölüm oranı yüzde 3’lere gerilerken, yasal zorunluluk olmayan ülkelerde yüzde 46’lara çıkıyor. Dolayısıyla, oto koltuklarının doğru kullanımıyla kaza sırasında bebek ve çocuk ölümlerini büyük oranda azaldığı bilinse de oto koltuğu satışlarının AB’ye uyum çerçevesinde çıkarılan yeni yasayla birlikte arttığı belirtildi.

Ailelerin 12 yaş altındaki çocukları kapsayan oto koltuğu zorunluluğuna uymamaları halinde trafik kontrollerinde 55 liradan başlayan para cezalarını ödemek yerine oto koltuğu almaya yöneldiği belirtildi.

Türkiye’deki oto koltuğu pazarının bu yıl yüzde 60 oranında büyüyeceği öngörülerinin yapılmasıyla bebek-çocuk mağazalarının yanında, Kipa, Migros gibi süpermarketlerde de oto koltuğu satışlarına başlandığı gözlendi.

Ürünün markasına, çarpışma testlerindeki güvenilirlik derecesine, kullanılan malzemenin kalitesine, isofix adı verilen sabitleme yönteminin bulunup bulunmadığına göre fiyatı 70 liradan 1.300 liraya kadar değişiyor.

Pazarın büyük çoğunluğunu ithal ürünler oluştururken, Maxi Cosi, Britax Römer, Chicco, Kraft, Bebe Confort, Sunny Baby, Recaro, Concord, Storchenmuhle, Baby Max, Koala, Nania gibi markalar ön plana çıkıyor.

Türkiye’nin sekiz kentinde faaliyet gösteren Joker bebek-çocuk-hamile mağazalarının Alsancak Satış Sorumlusu Selen Hacıoğlu, konuya ilişkin yasanın çıkmasından sonra oto koltuklarına yoğun talep olduğunu ve sipariş yetiştirmeye çalıştıklarını söyledi.

Hacıoğlu, "Son birkaç ayda talep yoğunluğundan ödemesini yapıp bekleyen müşterilerimiz var. Sıra bekliyorlar koltuklar için" dedi.

Koltukların üç grupta toplandığını aktaran Hacıoğlu, doğumdan itibaren 13 kiloya kadar, 9-18 kilo arası ve 9-36 kilo arası modellerin bulunduğunu anlatan Hacıoğlu, "Ailelerin ikinci bir koltuk almaktansa bir tane alıp yıllarca kullanmak için en çok 9 kilodan 36 kiloya kadar olan oto koltuklara yoğun talep gösteriyor. Bunlar 12 yaşa kadar kullanılıyor" diye konuştu.

Devamı: En güvenlisi hangisi?

-EN GÜVENLİSİ HANGİSİ?-
Hacıoğlu, bazı markaların fiyatlarının daha yüksek olduğunu, bunlarda sünger yerine darbe emici özelliği daha yüksek olan köpük kullanıldığını, kumaşların ise bütün markalarda "en az yanıcı" özelliğe sahip olduğunu ifade etti.

En güvenli ve kaliteli oto koltuğunun nasıl anlaşılacağının sorulması üzerine Hacıoğlu, "Aslında hepsi AB standartlarında. Bu standartlara sahip olmayan ürünler satılmıyor zaten. Dolayısıyla bütçeye göre bir ürün satın alınabilir. En iyi marka diye sınıflandırmaktan ziyade, güvenlik sertifikalarına bakılmalı, dolayısıyla kalite belgesini mutlaka sorgulanmalı" şeklinde konuştu.

Selen Hacıoğlu, isofixli oto koltuklarının bağlanma yöntemini şu şekilde anlattı:
"Koltuğun arkasında demir çubuklar var. Arabanın koltuğundaki aksamla birleşiyor. Bağlaması çok kolay. Tek kişinin yapabileceği bir sistem. Bayan şoförler de kolaylıkla yapabilir. Zaten bir kere bağlanıyor ve sürekli bu şekilde kullanılıyor. Isofixi açıyoruz, kancaları çıkarıyoruz. Arabada bizim göremediğimiz, koltuğun biraz daha iç kısmındaki demir kancalara monte ediyoruz. İkisini denk getirdikten sonra bastırıyoruz ve yeşil ışıkları gördüğümüzde bağlanmış oluyor. Çıkarması da kolay. Düğmesine basıyoruz ve koltuk çıkıyor. Bu kadar basit bir işlem."

2000 yılından bu yana üretilen otomobillerin büyük çoğunluğunda bağlama hatasını en aza indiren isofix sisteminin mevcut olduğunu dile getiren Hacıoğlu, istenirse sonradan da bu sistemin taktırılabileceğini söyledi.

Isofixsiz modellerin ise emniyet kemeriyle otomobile bağlandığını dile getiren Hacıoğlu, "Oto koltuğunu arabaya yerleştiriyoruz, yatış ayarına getirdikten sonra emniyet kemerini koltuktaki yerine geçiriyoruz. Kemeri taktıktan sonra genişliğini alıyoruz, sıkılaştırıyoruz. Hiçbir boşluk olmaması gerekiyor" dedi.

Hacıoğlu, 12 yaş sonrasında otomobilin emniyet kemeri çocuğun boynunu kesmeden bağlanabildiği için oto koltuğu zorunluluğunun bulunmadığını, ama istenirse 22,5 kilodan sonra oto koltuğu yükselticilerle de koltuk kullanmaya devam edilebileceğini sözlerine ekledi.

2

Yazarlar