Geri Dön

Pandemiyle gelen uyku bozukluğu: Koronasomni

Uyku, organ sistemlerinin düzgün çalışması ve ruh sağlığı için çok gerekli olan fizyolojik bir durumdur. Kovid-19 pandemisinden önce de milyonlarca insan uyku bozukluğu yaşıyordu ancak pandeminin, bir dizi yeni sorunu da beraberinde getirdiğini söyleyen Dr. Öğr. Üyesi Nilay Aksoy, "Bilim insanları, Kovid-19 pandemisine bağlı uyku problemlerini tanımlamak için koronasomni terimini kullanmaya başladı" dedi.

Pandemiyle gelen uyku bozukluğu: Koronasomni

Pandemi sırasında 13 ülkeden 44 makale ve raporun analiz edildiği ve 54.231 katılımcıyı içeren bir çalışmada, uyku bozukluğunun yaygınlığının arttığı ve genel nüfusun ve sağlık çalışanlarının yaklaşık yüzde 40ını etkilediğinin bilgisini paylaşan Eczacılık Fakültesi Dr. Öğr. Üyesi Nilay Aksoy, Yeni uyku problemlerinin artmasına veya daha önce görülen uyku probleminin kötüleşmesine katkıda bulunan birçok faktör bulunuyor.  Bu faktörler arasında sosyal mesafe, okulların kapanması, karantinalar, evden çalışma gibi günlük rutini bozan faktörler ile neredeyse herkesi etkileyen virüse yakalanma korkusu, sevilen birini kaybetme endişesi ve ekonomik kaygılar ortaya çıktı. Pandeminin ne kadar süreceği gibi bilinmeyen çok şeyin olması, hükümetlerin ve sağlık sistemlerinin krizi yönetmeye devam edip edemeyeceği konusundaki endişeler gibi gelecekle ilgili tüm bu kaygılar, insanlar yatağa girdiğinde beyinlerini istila ederek uykularını bozmakta diye konuştu.

Uyumaya yardımcı olan ilaç ve bitkilerin satışında bir artış görülüyor

Konuyla ilgili olarak yapılan önceki çalışmalardan uyku bozuklukları, stres ve yalnızlığın influenza ve hepatit B aşılarına karşı azalmış antikor yanıtı ve aşılamadan 5 gün sonra serum antikorunda azalma ile ilişkili olduğunun bilindiğini söyleyen Dr. Öğr. Üyesi Nilay Aksoy, Bu veriler, uyku bozukluklarının insanda, SARS-CoV-2 ile enfekte olma riskini artırabileceği ve Kovid-19 hastalığına karşı bağışıklık sistemini zayıflatabileceği varsayımını mantıklı kılmaktadır. Bu nedenle, uykusuzluk, aşırı uyuma ve hatta kabus görme gibi birçok şekilde ortaya çıkan uyku bozukluklarını kontrol etmek gerekir. Ne yazık ki, dünya çapında birçok raporda görüldüğü üzere, insanlar bu belirtileri kontrol etmek için akıl dışı bir şekilde uyku ilacı kullanmaya başladı. Uyumaya yardımcı olan ilaç ve bitkilerin satışında bir artış görülüyor ifadelerini kullandı.

Uyku bozukluklarına karşı ne yapmalı? 

Uyku bozukluklarının önüne geçmek için yapılabilecekleri anlatan Aksoy, şu tavsiyelerde bulundu:

Tutarlı bir günlük program hazırlayabilir, her gün aynı saatte uyanabilir ve işe gidiyormuş gibi giyinebiliriz. Kahvaltı yapıp, aynı çalışma saatlerinde çalışıp, günlük egzersiz yaparak, her gece aynı saatte yatabiliriz. Sabah gün ışığına maruz kalmak, yatmadan önce endişe verici haberlerden kaçınmak ve uyku saatinden 60 dakika önce telefon, bilgisayar kullanmayarak veya TV izlemeyerek mavi ışıktan kaçınmalıyız. Günlük kafein alımını, özellikle kahveyi sınırlandırmak da önemlidir. Düzenli kahve içenler, genel kafein alımını azaltmak için çay içmeye başlayabilir. Dengeli beslenme, müzik terapisi, mantra meditasyonu ve yoga da fayda sağlar.

Doktorun önerdiği ilaçlar kullanılmalı 

Yapılan müdahalelerin yeterli olmadığı durumlarda bilişsel davranışçı terapi uygulayabilecek bir terapistle iletişime geçilmesinin gerekebileceğini söyleyen Dr. Öğr. Üyesi Nilay Aksoy, Bu tür bir terapi, sosyal izolasyon gerektiği için internet veya teletıp aracılığıyla yapılabilir. Nörologlar veya psikiyatristler, bazı özel durumlar için uykuya yardımcı ilaçlar reçete edebilir, ancak bu ilaçların doktor önerisi haricinde iki haftadan fazla kullanılmaması şiddetle tavsiye edilmektedir. Melatonin ise sirkadiyen ritmi düzenlemeye yardımcı olabilir ve yatmadan 2 saat önce alınması önerilmektedir şeklinde konuştu.

Bitkisel ürünlerle destek 

Geleneksel olarak anksiyeteyi tedavi etmede kullanılan bitkisel ürünlerin uyku bozukluklarının giderilmesinde destek sağlayabileceğini belirten Aksoy sözlerini şöyle sürdürdü:

Aromaterapide kullanılan lavanta yağı ve yatmadan 2 saat önce verildiğinde hastaların daha hızlı uykuya dalmalarına yardımcı olabilen kediotu ekstresi de kullanılabilir. Çarkıfelek bitkisi ve papatya ekstresi de bazı hastalarda kaygıyı azaltabilmekte ve uykuyu iyileştirebilmektedir. Kava bitkisi, anksiyete için kullanılan bir diğer popüler doğal ilaçtır ve uykuyu iyileştirir ancak karaciğer hasarı yapabilmektedir, bu nedenle dikkat edilmelidir. Tüm bu bitkisel ürünler hastada var olan bir hastalığı etkileyebilir, bazı yan etkilere neden olabilir, hastanın kullanmakta olduğu kronik ilaçlarla etkileşime girebilir ve hatta hastanın anksiyetesini daha da kötüleştirebilir. Bu nedenle kullanılmak istenen bitkisel ilaç ne olursa olsun mutlaka hekim veya eczacı kontrolünde alınmalıdır.

Sağlık Sohbetleri’nde beslenmenin bilimi konuşuluyor-4 | Sağlık Sohbetleri - Cnnturk.comCnnturk.com’da ekrana gelen Sağlık Sohbetleri’nde her hafta uzman konuklar, bilimsel araştırmalar ışığında, sağlıkla ilgili son gelişmeleri, farklı hastalıkları ve bu hastalıklara yönelik klinik beslenme tedavilerinin önemini tartışmaya devam ediyor.

Astroloji

KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Bugün gizli kalmış olaylar işleri zorlaştırabilir. Kendinizi iç dünyanıza dönmek isteyebilirsiniz. Bazı konularda kabullenme içine girebilirsiniz. Kontrolünüzü kaybetmemeye özen göstermelisiniz. Öğle saatlerindeki koşullar keyfinizi kaçırabilir. Akışta kalmanız gereken bir gündesiniz. Tamamlanması gereken işler içindesiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün iş hayatınızda alacağınız desteklerle sorumlu olduğunuz konuları daha iyi yapabilirsiniz. Gelecek beklentilerinizle ilgili yenilikler yapabilirsiniz. Bu konuda çevrenizle düşüncelerinizi paylaşmak iyi gelecek. Mesleki gruplar içinde görev alacağınız zamanlar olabilir. İşlerinize yoğunlaşmanız gereken zamanlardasınız. Oldukça verimlisiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

İş hayatınızda üstlerinizle iletişim ve hareketin önem kazanacağı bir gündesiniz. Sorumlu olduğunuz konuları sağlamlaştırmak için çaba sarf edeceksiniz. Gün içinde ailevi konular da gündeminizi meşgul edebilir. Öğle saatlerinde yapılması gereken işler söz konusu olabilir. Kendinizi bazı konularda sıkışmış hissedebilirsiniz. Aşırı kontrolcü olmamalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde yeni şeyler öğrenip, kendinizi geliştirebilirsiniz. Yaşadığınız olaylara daha yukarıdan bakarak anlayış kazanabilirsiniz. Akşam saatlerinde eğitimle ya da uzaklarla ilgili konular gündeminizi meşgul edebilir. Sorumlu olduğunuz işlerinize yoğunlaşabilirsiniz. Bazı konularda yenilik yapmak isteyeceğiniz bir gündesiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün endişe duyduğunuz işlerde kırılmalar yaşayabilirsiniz. Sahip olduklarınızla ilgili değişiklikler sizi krize sokabilir. Sakin kalmanızda fayda var. Duygusal yönden bağlandığınız durumlar oluşabilir. Gün içinde parasal konularla daha çok ilgilenebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz işlere daha ciddi yaklaşmanız gerekebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde ilişkide olduğunuz insanlarla daha fazla ilgilenmeniz gereken durumlar içinde kalabilirsiniz. Karşınızdakileri daha iyi dinlemeye bakın. Bazı konularda detaycı ya da kontrolcü tavrınız sizi zor duruma sokabilir. Başkalarından çok şey öğrenebilirsiniz. Bugün eşinizle ilgili işler yüzünden planlarınızı yenilemek durumunda kalabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızda farklı konularla ilgilenmek durumunda kalabilirsiniz. İş arkadaşlarınızla ilgili olaylar gündeminizi daha çok meşgul edebilir. Bugün daha çok şey öğrenmek için çaba içerisinde olabilirsiniz. Gün içinde sorumluluklarınız artabilir. Sizi yoran konulara karşı dikkatli olmanızda fayda var. Akşam saatlerinde yeni düşünceleriniz olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün kendinizi ifade edeceğiniz işlere yönelebilirsiniz. Aşk hayatınızdaki gelişmeler sizi şaşırtabilir. Gün içinde ani tavır değişikliği içinde olmamaya özen gösterin. Planlarınızdaki değişikliklere çabuk ayak uydurmanızda fayda var. Ayrıca hobilerinize zaman ayırabilirsiniz. Keyif aldığınız şeyler için harcamalar artabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde ailevi konularla meşgul olabilirsiniz. Geçmişte kalan olaylarla ilgileneceğiniz durumlar içinde olabilirsiniz. Bu durum biraz kafanızı karıştırabilir. Planlarınızdaki değişiklikler yüzünden esnek kalmaya bakın. Neyse ki akşam saatleri daha keyifli ve tatmin edici olabilir. Kendinizi daha iyi ifade edebilirsiniz. Sevdiğiniz insanlarla bir arada olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün hareketli bir gündeminiz olabilir. Sözleşme ve yazışmalara dikkat etmenizde fayda var. Öğleden sonraki saatlerde bazı zorlanmalar gündeme gelebilir. Yakın çevrenizdeki gelişmelerle ilgilenmek durumunda kalabilirsiniz. İletişimde olduğunuz kişilere ayrıca dikkat etmenizde fayda var. Akşam saatlerinde daha olumlu koşullar söz konusu.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün yeteneklerinizle ilgili işlere yönelebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konularda daha çok çalışabileceksiniz. Başkalarından alacağınız destekler de rahatlatıcı olabilir. Koşullara hızlı ayak uydurabilirsiniz. Parayla ilgili planlarınızda değişiklik yapabilirsiniz. Akşam saatlerinde daha keyifli organizasyonlar ve fırsatlar söz konusu.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde yeni başlangıçlar yapacağınız zamanlar var. Kişisel açıdan önem verdiğiniz konular ön plana çıkıyor. Ayrıca kendinizle ilgili konulara daha fazla dikkat etmeniz gereken bir gündesiniz. Sorumlu olduğunuz konulara daha dikkatli yaklaşmak gerek. Akşam saatlerinde sevdiğiniz insanlarla birlikte olmak size iyi gelecek.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber

Türkiye’nin haber yaşam platformu Milliyet Dijital yenilendi!

Uygulama ile devam et, gündemi kaçırma!

Şimdi DeğilHemen Keşfet