Geri Dön

Sağlıklı ve mutlu yaş almak için öneriler

Yaşlılık pek çok kişi için kulağa hoş gelmeyen bir tanım olsa da zamanı geri getirmek mümkün değil. Er ya da geç hepimiz yaşlanacağız. Peki ama bu dönemi sağlıklı ve mutlu bir şekilde geçirmek mümkün mü? Uzm. Psk. Elif Eşen Kara, konu hakkında bilgi verdi.

Sağlıklı ve mutlu yaş almak için öneriler

Yaşlılığın kaç yaşlarında başladığı dönemlere göre farklı olarak tanımlanıyor. Her ne kadar genel geçer yaşlılık başlangıcı bulunsa da kişilerin yaşlandığını hissettiği ya da düşündüğü yaşlar değişiyor. Yaşlı genel anlamda, kişinin yaşam çizgisinde daha ileri yaşlara denk gelen, çoğu zaman emekliliğin eşlik ettiği, takvim yaşı ilerlemiş kişi olarak tanımlıyor.

Uzm. Psk. Elif Eşen Kara, sağlıklı ve mutlu bir yaşlılık için kişilerin güncel yaşlarında sağlıklı yaşam sürdürmelerine dikkat etmeleri gerektiğinin altını çiziyor. Mutlu ve sağlıklı yaşlılık için yapılabilecek en iyi şeyin kendini tanımaya çalışmak, bedensel ve zihinsel çokça ruhsal açıdan aktif kalmak olduğunu söyleyen Uzm. Psk. Elif Eşen Kara, sağlıklı ve mutlu bir yaşlılık için 10 öneride bulunuyor.

1. ‘Aktif yaşlanma’ için hazırlık yapın: Dünya Sağlık Örgütü tarafından 1990’lı yıllarda kullanılmaya başlanılan bir kavram olan aktif yaşlanma, kişinin yaşlılık sürecinde de sosyal, ekonomik ve kültürel olarak hala katılımcı olmalarını ifade ediyor. Kişi, bu şekilde hayattan geriye çekilen ve hüzün hisseden bir birey olmak yerine onu zihinsel ve bedensel olarak dinç tutabilecek bir yaşam şekli benimsiyor. Yaşlılık, elden ayaktan düşülmüş, hayattan geri çekilinmiş bir biçimde olmak zorunda değil. Emeklilik sonrası için sosyal ve mümkün olan şekilde bedensel aktif olabilecek bir yaşam şekli planlamak güzel bir hazırlanma şekli olabilir.

2. Hayatınızın önceliklerini düşünün: Günler geçerken fark etmediğimiz bizler için değerli olan birçok şey var. Yaşlılık döneminde birçok insan dışarıdaki olan bitenden ziyade içine dönme ve yaşamını sorgulama eğiliminde olabiliyor. Hem bir hesaplaşma hem de var olan hayat koşturmacasının bir nebze azalmasıyla birlikte kendi hayatına ve fikirlerine bakma dönemi oluyor. Eğer kişi önceliklerini fark etmemiş ve yaşlılık döneminde anlaşmışsa bu durum yaşlılığında anı yaşayıp tadını almaktan ziyade zihinsel bir patinaja dönüşebiliyor.

3. Anda kalma becerinizi arttırmayı deneyin: İyi hissetme ile anda kalma becerisi oldukça bağlantılı. Vaktimizin çoğunu anda olanları fark etmek, yaşamaktan ziyade geçmiş ya da gelecektekileri değerlendirmek veya hatta yargılamak için kullandığımızda depresif veya endişeli olma ihtimalimiz artıyor. “Şu bitsin sonra rahatlayacağım”ların ardını beklemekten ziyade yaşadığımız anın farkında olarak, başka deyişle dikkatinizin şimdiki deneyimde kalmasıyla ruhsal olarak iyi olma ve sorunlarla baş etme potansiyelinizi arttırabilirsiniz.

4. Sosyal ağınızın önemini fark edin: İnsan zaman zaman yalnız hissetse de sosyal destek aldığında çok daha duygusal olarak dayanıklı bir şekilde hayatına devam eder. Sorunlarla daha rahat baş edebildiği gibi modunun da daha yüksek olması muhtemeldir. Kişinin içe dönük veya dışa dönük biri olmasından bağımsız olarak iki yapıda olan insanın da çevresinde gerçekten samimi bir ilişki kurduğu dostların, akrabaların bulunması destekleyicidir.

5. Bedenen aktif kalmak için fiziksel egzersiz alışkanlıkları oluşturun: Pek çoğumuz gün içinde yapılması gerekenlere yetişirken sporu ihmal edilebiliyor. Ancak düzenli fiziksel egzersiz, beden sağlığımızı olduğu kadar ruh sağlığımızı korumanın en verimli yollarından... Yani spor yaparak bir taşla iki hatta dört kuş vurmuş oluyor; şimdiki ve yaşlılıktaki fiziksel ve bedensel sağlığımızı destekliyoruz.

6. Zihnen aktif kalmak için yeni şeyler öğrenmeye açık olun: Dünya çok hızlı değişiyor. Var olan değişikliklere adapte olmayı denemek hem aktif kalmamız hem de bizden sonra gelen nesillerle iletişimi devam ettirebilmemiz açısından önem taşıyor.

7. Size iyi hisler getiren bir uğraş edinin: İnsan durup dururken kendini iyi hisseden bir varlık değil çoğu zaman. Bizi besleyen, mutlu eden, geliştiren, kendimizi olumlu algıladığımız bir uğraşa başlamak ve bunu devam ettirmek ve hatta zaman içinde bu konuyla ilgili bir derinlik kazanmak kendimize hediye edebileceğimiz bir yaşlılık dönemi hediyesi olabilir.

8. Yaşlılığınızda olduğunuzu hayal edip geriye doğru baktığınızda nasıl bir hayat görmek istediğinize göz atın: İlk etapta biraz hüzünlü bir fikir gibi gelse de kendimizi ve nasıl bir hayat istediğimizi tanımlamak için gerçekçi bir yöntem. Hayatımıza dair bir video ya da fotoğraf almak gibi düşünebiliriz. Sessiz bir yere geçip, belki gözlerinizi kapatıp biraz bu düşünceyle kalıp gelen bir fikir varsa onu görmek, gelmiyorsa zorlamadan günlük hayatınıza devam etmek bu tür fikirlerin, farkındalıkların oluşması için alan açar.

9. Tekrar tekrar düşündüğünüz konuları çözümleyin, çözümleyemezseniz destek alın: Yaşlılık, eski yaşantıları değerlendirmek için ortam sağlar. Keşkeler, iyikiler daha çok fark edilebilir. Hâlihazırda bunları yaşıyorsanız o zamana bırakmak yerine halletmek, zihinsel enerjinizden bloke olanları kurtarmak, açık kalan dosyaları gözden geçirip yerlerine yerleştirmek, yaparken kolay olmasa da sonucunda sizi daha iyi rahatlatabilir.

10. Kendinizle iç diyaloglarınızı daha sevecen bir tonda yapmayı deneyin: Kendimize kızdığımız, beğenmediğimiz, eleştirdiğimiz yanlarımız ya da davranışlarımız olabilir. Her zaman iyi hissedeceğiz gibi bir kural yok. Bununla birlikte bizim için sorun olan şeylerin neden sorun olduğunu anlamaya çalışmak, bunu yaparken de daha sevecen bir tonda kalmayı denemek kendimizi anlamak noktasında iyi gelecektir. Tıpkı sevdiğimiz biriyle konuşurken onu anlamaya çalışmamızın, çözüm bulmaktan bağımsız, ona iyi gelmesi gibi.

Şiddetli Sevgi: Flört Şiddeti | Av. Cansen Erdoğan anlatıyor“Ailene benimle birlikte olduğunu söyleyeceğim! Abine aramızdakileri anlatacağım! Gönderdiğin fotoğrafları İnternet’te yayınlayacağım! Okulda kimseyle konuşmayacaksın! Arkadaşlarınla görüşmeni istemiyorum! Oraya gidemezsin! Bensiz hele bir git, görürsün sen dünya kaç bucakmış…” Bu sözler tanıdık geldi mi? Av. Cansen Erdoğan flört şiddeti kavramını, hangi davranışların flört şiddeti kapsamına girdiğini ve flört şiddetinin ceza hukukundaki yerini Pembenar izleyicileri için anlattı.
Astroloji
KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Gün içinde maddi kaynaklarınızla ilgili yeni fikirler bulabilirsiniz. Bunları gündeminize koymak pek de kolay olmayabilir. Harcamalarınızı düzenlemeniz gerekebilir. İş hayatınızda alacağınız desteklerle daha hızlı ilerleme sağlayabilirsiniz. İdealize ettiğiniz konulardaki değişimler sizi etkileyebilir. Çalışma hayatınızda detaylara aşırı takılmayın.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün gündeminizi hassas olduğunuz konular meşgul edebilir. Hayatınızla ilgili konularda yeni başlangıçlar yapmak isteyebilirsiniz. Duygusal konularda derinleşeceğiniz bir gündesiniz. İlişkileriniz gündeminizi etkileyebilir. Sağlığınıza daha çok özen gösterebilirsiniz. Kişisel açıdan önem verdiğiniz konular daha fazla dikkat etmeniz gerekebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün elinizde olmayan nedenlerden ya belirsizliklerden dolayı bazı sıkıntılar yaşayabilirsiniz. Hassasiyetler öne çıkmış durumda. Sizi etkileyen kontrol dışı olaylar gündeme gelebilir. Maddi konular üzerinde düşünebilirsiniz. Kabullenme içinde olmak gerekebilir. Sorumluluklarınızda değişiklikler yaşayabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün geleceğinizle ilgili yeni beklentiler içinde olabilirsiniz. Sosyal konular gündeminizi etkileyebilir. İş hayatınızda alacağınız desteklerle kendinizi daha iyi hissedeceğiniz bir gündesiniz. Sorumlu olduğunuz konularda kendinizi daha rahat ifade ettiğinizi hissedebilirsiniz. Gün içinde yaşayacağınız değişiklikler sizi olgunlaştırabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün sorumlu olduğunuz işlerinizde rahat ilerleyeceksiniz. Üstlerinizle iletişiminizde kendinizi çok daha iyi ifade edebileceksiniz. Yine de ilerleyen zamanlarda iletişimden kaynaklı sıkıntılar çıkabilir. Koyduğunuz hedeflere ulaşmak için değişikliklere gidebilirsiniz. Göz önünde olmak, dikkat çekmek iyi hissettirecek.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün hayatınıza yenilik katmak isteyebilirsiniz. Farklı konularda bilginizi arttırmak için ilgi duyduğunuz alanlarda araştırmak yapmak isteyebilirsiniz. Bu konularda fikirlerinizi paylaşmak için arkadaşlarınızla görüşmek size iyi gelebilir. İlerleyen saatlerde iletişimde olduğunuz kişilerle planlarınızı doğru idare etmeniz gerekebilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün ortak işler yaptığınız kişilerle aranızda kriz yaratan durumlar ortaya çıkabilir. Bazı bağlayıcı koşullar dolayısıyla kendinizi sıkıntıda hissedebilirsiniz. Endişe duyduğunuz konular gündeminizi meşgul etmeye devam edebilir. Duygusal derinlik içinde olduğunuz konular olabilir. Parasal işlerinizi organize etmeniz için uygun bir gün.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Eşinizle ilgili konular gündeminizi belirleyebilir. İkili ilişkilerinizde daha fazla denge arayışı içinde olabilirsiniz. Bu durum gün içinde yorucu bir hal alabilir. Duygusal olarak derinleşebilirsiniz. Bazı durumlarla ilgili değişim yaşayabilirsiniz. İlerleyen zamanlarda iletişimden kaynaklanan problemler çıkabilir. Kendinizi ifade etmekte mücadele gerekiyor.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Çalışma hayatınızda sorumlu olduğunuz konuları daha iyi hale getirmek isteyebilirsiniz. Detaylar içinde boğulmayın. Birlikte çalıştığınız arkadaşlarınızdan destek alabilirsiniz. Kendinizi daha rahat ifade edeceğiniz zamanlar var. Uğraştığınız işler üzerinde değişiklik yapacaksınız. Teknik konulara biraz daha özen göstermenizde faydalı olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün kendinizi daha rahat ifade edebileceğiniz uğraşlara yönelebilirsiniz. Sorumlu olduğunuz konuların daha rahat akacağı bir gündesiniz. Keyif aldığınız uğraşlara yönelebilirsiniz. Sevdiklerinizle zaman geçirmek için organizasyon yapmak isteyebilirsiniz. Gün içinde duygusal bir karmaşa hissedebilirsiniz. Kararlarınızda değişiklikler olabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Gün içinde ailenizle ilgili konularla daha çok ilgilenebilirsiniz. Geçmişte yaşanmış olaylar tekrar gündeminize gelebilir. Bu durum sizi içsel hesaplaşmaya götürebilir. Duygularınızın yoğunluğu içinde kaybolmamaya özen gösterin. Kendinizi daha rahat hissettiğiniz uğraşlarınıza yönelebilirsiniz. Ev kazalarına karşı dikkatli olmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Bugün gündeminiz hareketli. Sorumlu olduğunuz konularda takip gerektiren işlere yoğunlaşabilirsiniz. Yakın çevrenizdeki değişiklikler sizi de etkileyebilir. Sorumlu olduğunuz konularda ilerleme sağlamak gerek. İlerleyen saatlerde iletişimden kaynaklanan sıkıntılar olabilir. Bunları kişisel algılamamalısınız. Esnek kalın.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber