Editörün Seçtikleri Türk Pavyonu’nun başarısı

Türk Pavyonu’nun başarısı

05.09.2000 - 00:00 | Son Güncellenme:

Türk Pavyonu’nun başarısı

Türk Pavyonu’nun başarısı


190 ülkenin katıldığı Expo 2000 Dünya Sanayi Fuarı’nda, “Doğu ile Batı’nın el sıkıştığı ülke" konseptindeki Türkiye Pavyonu’nu günde ortalama 7 bin kişi ziyaret ediyor


       Ekimin sonuna kadar sürecek olan EXPO 2000 Fuarı’ndaki Türkiye Pavyonu’na ilgi artarak sürüyor. Türkiye Pavyonu’nda görev yapan Özlem Özkan’ın verdiği bilgiye göre, Türkiye en çok ziyaret edilen pavyonlardan biri. Özkan, ziyaretçi grubunda en çok Almanlar’ın bulunduğunu söylüyor: “Türkiye Pavyonu, EXPO’da en çok ziyaret edilen pavyonlardan biri. ‘Farklı uygarlıkların dostça el sıkışması’ temasının işlendiği pavyonumuzda en çok Nemrut Dağı’yla ilgili 12 dakikalık animasyon ve Akdeniz Heykeli ilgi görüyor."

       Mimari temaya uygun
       Almanya’nın Honnover kentinde 160 hektar alan üzerine kurulan fuara Türkiye geniş bir pavyonla katılıyor. Dışardan yaklaşıldığında bina, üç tarafı denizlerle çevrili Türkiye’nin coğrafi konumuna atıfta bulunmak amacıyla havuzlarla tasarlanmış. Dış cephe şeffaf camdan oluşuyor. Ön kısımda ise Türk mimarisinin öğelerinden biri olan ahşap kafes, yeni teknoloji anlayışıyla, ışık kontrolü amaçlı cam cephenin ön kısmında kullanılmış.
       Çeşitli zamanlarda var olan uygarlıkların büyük miraslar bırakan geçmişlerini simgeleyen 9 bin yıllık bir kültürel zenginliğin ifadesi olarak bir köprü yer alıyor. Uygarlıklar ise iç mekanda bu konunun paralelinde çeşitli kademelerle ifade ediliyor. Bu kademeler aynı zamanda kültür katmanlarını yansıtıyor.
       Zihinsel ve duygusal evren
       Doğa ile insanın, “Doğu ile Batı’nın el sıkıştığı ülke" konseptinde hazırlanan Türkiye Pavyonu, bir anlamda Anadolu insanın, zihinsel ve duygusal evrenin kavramsal haritası olarak kurgulanmış.
       1943 metrekarelik bir alan üzerine kurulu Türkiye Pavyonu’nda cam, ahşap ve çeliğin ilginç bir mimari bileşimini, Anadolu’nun zengin tarihsel mirasını dile getiren bir kavram sergisi tamamlıyor.
       Türk Pavyonu’ndaki serginin konsepti, 2 bin yıl önce var olan Nemrut kutsal alanının mitolojik, tarihsel ve kültürel evrenin stilize ve sembolik ifadesiyle çizilmiş. Sergi platformunda yer alan figür ve objeler bir yanıyla doğrudan Anadolu uygarlıklarına ve Nemrut evrenine atıfta bulunurken, çağdaşlığa doğru uzanan bir boyutu içeriyor. Platformların her biri, serginin kavramsal bütünlüğüne katkıda bulunacak şekilde kurulmuş. Örneğin sergi girişinde yer alan İznik Panosu, İznik çinilerinin estetiğini sunuyor. Sergide, bunun yanı sıra Türkiye’nin tüm kültürel özelliklerini ortaya koyan farklı dil ve dinlerin özelliklerini yansıtan birçok eser yer alıyor. Tüm bu eserler aracılığıyla “evrensel barış" mesajı vermek amaçlanıyor.

       En çok ilgi görenler
       Pavyonda ayrıca uluslararası üne sahip Türk heykeltraş İlhan Koman’ın (1923 - 1986) yapıtları da sergileniyor. İnsanoğlunun estetik, sanat ve düşünce alanında biriktirdikleriyle modern teknolojinin bir sentezini sunan Koman’ın sergide yer alan yapıtlarının dışında, ünlü Akdeniz heykelinin bir kopyası da Pavyon’un Akdeniz salonunun merkezine yerleştirildi. Ziyaretçilerden yoğun ilgi gören, kollarını iki yana açmış bir kadın figüründen oluşan heykel; tanrı, doğa ve insanın tek bir vücut halinde kaynaşmasının anlatımı.

       Üç boyutlu gösteri
       Pavyonda, Anadolu uygarlıklarını ve Nemrut Dağı’nın evrenini temsil eden görüntülerin yansıdığı plazma ekranlar, günümüz teknolojisiyle tarihsel mirasın meydana getirdiği bir bileşim sunuyor. Yoğun ilgi gören bir başka yüksek teknoloji ürünü sergi öğesi ise Nemrut Dağı’nın destansı öyküsünü anlatan üç boyutlu multivizyon gösterisi oluyor...

       Fuardan notlar
      
  • 3.600 metrekarelik Japon Pavyonu, geri dönüşümlü kağıt ve kartondan yapıldı. Tamamen doğaya yeniden kazandırılabilen Japon kağıdından üretilmiş otomobil büyük ilgi gördü.
  • Yemen Pavyonu’nda, konuklara acı kahve ikram ediliyor.
  • Çin Pavyonu’nda bulunan bir tartı, ziyaretçilerin Ay, Mars gibi gezegenlerdeki ağırlıklarını öğrenme olanağı sağlıyor.
  • Bir futbol sahası büyüklüğü ile fuardaki en geniş alanı kullanan Almanya Pavyonu’nun girişinde. Almanya için önemli olan 47 kişinin büstü bulunuyor.


  • Yazarlar