Geri Dön

Yorgunluk nedenleri ve başa çıkma yolları

İş performansını, aile yaşamını ve sosyal ilişkileri olumsuz etkileyen yorgunlukla başa çıkabilme yolları...

Yorgunluk nedenleri ve başa çıkma yolları

Amerikan Hastanesi İç Hastalıkları Uzmanı Prof.Dr.Sunay Sandıkçı genel güçsüzlük, çabuk yorulma ve konsantrasyon güçlüğü olarak ifade edilen yorgunluk, çok sık rastlanan bir semptomdur. İş performansını, aile yaşamını ve sosyal ilişkileri olumsuz etkidiğini belirtti.

En sık nedenler aşırı egzersiz, uyku bozukluğu, beslenme yetersizliği, kondüsyon eksikliği, üst solunum yolu enfeksiyonları, kansızlık, tiroid hastalıkları (tiroidin az veya çok çalışması) akciğer hastalıkları, ilaçlar, viral hastalıklar, kanser ve depresyondur. İlaçlar, özellikle de sakinleştiriciler, depresyon, allerji ve tansiyon ilaçları, kas gevşeticiler ve pek çok antibiyotik yorgunluğa neden olabilir. Altı aydan uzun sürmesi halinde kronik yorgunluktan bahsedilir.

Kronik yorgunluğu olan olguların 2/3’ünden psikiyatrik hastalıklar, özellikle de depresyon(%58), panik bozukluk(%14) ve somatizasyon bozukluğu(%10) sorumludur. Kronik yorgunluğun %10’undan azını “kronik yorgunluk sendromu” oluşturur ki; bu durumda tıbben açıklanamamış mental ve fiziksel yorgunluk hali ile birlikte uykuda dinlenememe, konsantrasyon güçlüğü ve grip benzeri semptomlar( baş ağrısı, kas ağrısı, eklem ağrısı, boğaz ağrısı, halsizlik) mevcuttur. Kronik yorgunluk sendromu, çoktan beri bilinen, eskiden nevrasteni dediğimiz, fizik inceleme ve laboratuvar tetkiklerinde anormallik olmasa da gerçek bir hastalıktır. Fiziksel, mental veya duygusal aşırı yükün oluşturduğu stresi tolere edememe, stresle başedememe söz konusudur. Etyolojisinde pekçok faktörün rolü olduğu biliniyor.

İnfeksiyonlar, fizik travma, depresyon, uyku bozuklukları, bağışıklık sisteminde bozukluk, endokrin ve metabolik bozukluk ve kişiliğin rolü var. Kadınlarda, eğitim düzeyi ve mesleki statüsü düşük olanlarda ve genç-orta yaş grununda daha fazladır. Sürekli veya tekrarlayıcı yorgunluğu olanlarda fizik muayene ve rutin testler normalse akla gelmelidir.

Kronik yorgunluğun değerlendirilmesinde öykü çok önemli. Fizik muayene ve laboratuvar testleri destekleyici veri sağlar. Öyküde yorgunluğun başlangıcı, seyri, süresi, günlük paterni, azaltan veya artıran faktörler, günlük yaşantıya etkisi, uyku miktarı, düzeni ve kalitesi, uykunun semptomları iyileştirip iyileştirmediği sorgulanmalı, kullanılan reçeteli ve reçetesiz ilaçların doz ve şemaları gözden geçirilmeli, organik hastalıklar yönünden karekteristik diğer belirtiler sorgulanmalıdır.

Egzersiz-uyku-beslenme arasındaki dengesizlikten olan fizyolojik yorgunlukta altta yatan tıbbi bir sorun yoktur ve dinlenmekle düzelir. Organ hastalığına bağlı yorgunluk, genellikle aktivite ile ortaya çıkar. Depresyonda, kişi genel olarak hiçbirşey yapamayacağını tanımlar. Kronik yorgunluk sendromunda ise yorgunluğun egzersizle ilgisi yoktur, istirahatle de geçmez.

Laboratuvar testleri, öykü ve fizik muayene spesifik hastalığı düşündürmedikçe sınırlı olmalı. Tam kan sayımı, sedimantasyon, kan şekeri, karaciğer ve böbrek fonksiyonları, elektrolitler, TSH, tam idrar tetkiki, ağrı veya kas zayıflığı varsa kreatinin kinaz bakılmalı. Öykü ve fizik muayenede pozitif bulgu olmadan yapılan ayrıntılı testlerin tanıda değeri az. Örneğin bir çalışmada ana yakınması en az 1 aydır yorgunluk olan 100 erişkin hastada laboratuvar testleri tedaviyi sadece %5 hastada etkilemiştir.

Tedavi kişiye göre düzenlenmeli.
•Fizyolojik yorgunlukta yeterli (erişkinler için geceleri 7-8 saat)ve iyi uyku önemli.

Uyku hijyeni için genel öneriler:
- sabahları kalkış saatlerinizi düzenleyin
- ögleden sonra aktivitenizi artırın
- akşamları veya yatmadan önce egzersiz yapmayın
- gündüzleri bol ışıklı ortamda bulunun
- yatmadan önceki 2 saat içinde ılık duş alın
- akşamları kafein, nikotin, alkol, fazla yemek ve içecekten sakının
- yatak odanızı sadece uyumak için kullanın
- yatarken ışığı ve televizyonu kapatın

•Düzenli egzersiz, enerji düzeyini artırır ve neden ne olursa olsun yorgunluğu azaltır. Düzenli orta düzeyde aerobik egzersizin (haftanın çoğu günü 30 dakika yürüyüş veya eşdeğeri) hastalıkla ilgili yorgunluğu istirahatten daha etkin olarak azalttığı gösterilmiştir.

•Depresyonu olanlarda antidepresif ilaç tedavisi önerilir. Antidepresanlar yorgunluğu artırabilmesine rağmen 6-8 hafta kullanmadan kesilmemeli. Egzersizle kombine edildiğinde ise sonuçlar daha iyi.

•Kahvenin uyarıcı etkisi var ve geçici olarak performansı artırır.

•Kronik yorgunluk sendromunda 2 yaklaşımın (bilişsel davranıs terapisi ve kademeli egzersiz tedavisi) faydası kanıtlandı. Bilişsel davranış terapisi, iyileşmeyi geciktirecek inanç ve davranışlarını değiştirmeye yönelik olarak seanslar halinde düzenlenir. Düzeyi giderek artırılan egzersiz tedavisi yorgunluğu azaltır. Olguların yaklaşık %40-50!sinde bu tedavilerle yorgunluk azalmakta. Gerek klinik deneyimler, gerek araştırmalar, kronik yorgunluk sendromu tedavisinin güç olduğunu göstermektedir.

Şiddetli Sevgi: Flört Şiddeti | Av. Cansen Erdoğan anlatıyor“Ailene benimle birlikte olduğunu söyleyeceğim! Abine aramızdakileri anlatacağım! Gönderdiğin fotoğrafları İnternet’te yayınlayacağım! Okulda kimseyle konuşmayacaksın! Arkadaşlarınla görüşmeni istemiyorum! Oraya gidemezsin! Bensiz hele bir git, görürsün sen dünya kaç bucakmış…” Bu sözler tanıdık geldi mi? Av. Cansen Erdoğan flört şiddeti kavramını, hangi davranışların flört şiddeti kapsamına girdiğini ve flört şiddetinin ceza hukukundaki yerini Pembenar izleyicileri için anlattı.

Astroloji

KOÇ
BOĞA
İKİZLER
YENGEÇ
ASLAN
BAŞAK
TERAZİ
AKREP
YAY
OĞLAK
SAKA (KOVA)
BALIK
Bugün

Günün ilk yarısında çocuklarla daha fazla ilgilenme gereği olabilir. Akışta kalabilirsiniz. Ay Başak burcuna ilerlemekte. Akşam saatlerinde ise daha gayretli ve meşgul edici durumlar var.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında eve yönelik işler bazı sıkışıklara yol açabilir. Dikkatli olmalısınız. Akşam saatlerinde hayatın güzel yönlerine çok daha açıksınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında yakın çevreden gelen haberler sizi uğraştırabilir. Daha pozitif düşünmelisiniz. Akşam saatlerinde evde evle ilgili konularda daha aktif olabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında parasal konularda daha uyanık olmak gerek. Bu konuda fedakarlıklar da gündeme gelebilir. Öğle sonrasında Ay Başak burcuna ilerleyince daha fazla hareket ve ziyaretler mümkün.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında Ay burcunuzda iken şahsi konularla, hassasiyetlerle ilgilisiniz. Öğle sonrasında maddi durumunuzu etkileyen konulara daha çok zaman ayırabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında karışık durumlar, belirsizlikler ve şanssızlık gündeme gelebilir. Daha sabırlı davranın. Öğle sonrasında hareket imkanınız daha yüksek olacak.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında gelecek beklentiler yönünde kafanız karışık olabilir. Acele planlar yapmamalısınız. Öğle sonrasında Ay Başak burcuna ilerleyince hesapta olmayan durumlar yaşanabilir.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında, pek çok iş ya da tamamlanması gereken konular var. Akşam saatlerinde arkadaşlıklar, gruplar açısından daha güzel fırsatlar, hareketlilik bulabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında kafanızda pek çok düşünce ve ilham olabilir. Öğle sonrasında yerinizde durmayacak ve harekete geçebileceksiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında parasal konularda sizi huzursuz eden durumlar gündeme gelebilir. Duygusal açıdan da stres olabilir. Akşam saatlerinde kendinizi daha özgür hissedebilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında eşinizle ya da ortaklı konular içinde sıkışıklıklar yaşanabilir. Bugün aşırı ısrarcı olmamalısınız. Akşam saatlerinde daha sakın düşünmeye bakmalısınız.Devamını Oku

Devamını Oku
Bugün

Günün ilk yarısında sorumluluklar ya da sizi uğraştıran durumlar, fedakarlıklar var. Kendinize de dikkat edin. Öğle sonrasında Ay karşıt burcunuza ilerleyince ilginç fikirler ve yeni tekliflerle karşılaşabilirsiniz.Devamını Oku

Devamını Oku
Hafta Hafta Gebelik

Gebeliğinizin kaçıncı haftasındasınız?

Günün Yazıları

İlginizi Çekebilecek Diğer Haberler

Sıradaki Haber