Çocuğunuz sağlıklı olması için bu vitaminleri mutlaka almalı !!!

Günümüzde dengeli beslenmeye ulaşmanın git gide zorlaşmasıyla çocuklarımız için gereken gıda takviyeleri gün ve gün artıyor. O zaman vitamin alfabesinde kaybolmamak için bu alfabenin ABCD sine bakalım.

Cilt ve gözler için A vitamini olmazsa olmaz.

Alfabenin ilk harfinden başlayacak olursak A vitamini normal gelişme için oldukça önemli. Çocuklardaki büyüme hızının erişkinlere göre çok daha hızlı olduğunu düşünürsek nekadar önemli olduğunu gözünüzde canlandırabilirsiniz. A vitamini cilt, kemik onarımı ve gözler için olmazsa olmaz vitaminlerden. Normal yolla alımı kolay vitaminlerden beslenme bozukluğu ve kronik hastalığı olmayan miniklerde kolay kolay eksikliği görülmüyor. Süt, peynir, yumurta, sarı turuncu renkli sebzelerde (havuç ve balkabağı en çok bilinenleri.) bol bol bulunuyor. Eksikliğinde ciltte özellikler dudak ağızda yaralar ve görmede bozukluk görülüyor. Piyasadaki vitamin şuruplarının neredeyse tamamında a vitamini var.

A vitaminini fazla almak çocuğunuza zarar verebilir !

A vitaminiyle ilgili önemli bir bilgi de yağda çözünen bir vitamin olması bunun önemi yemeklerle emilimi daha iyi ve fazlası idrarla atılmıyor vücutta depolanıyor. Onun için a vitaminini fazla almakta istenmeyen sonuçlar yaratabiliyor. Türkiye'deki büyük üniversite hastanelerinde a vitamini düzeyi bakılabiliyor ama her çocuğa bakılmasının bir anlamı yok bazı kronik hastalıklarda bakılması faydalı.

B vitamini hakkında annelerin bilgisi oldukça az.

B vitamini olarak geçmesine rağmen aslında başlı başına bir vitamin ailesi B1 B2, B3, B5 B6, B7 B9 ve B12 bu vitaminler genelde tam tahıllarda bulunan vitaminler beyaz unda olmadıkları için sonradan ekleniyorlar ve bu vitaminler içeren un zenginleştirilmiş un olarak geçiyor. Bu vitaminlerden B12nin durumu biraz farklı malesef bitkisel gıdalarda bulunmuyor bunun için et ürünlerini almayan miniklerde eksiklik görülüyor. B vitaminleride yine besinlerle kolaylıkla alınan vitaminlerden olduğu için çocuğunuzda ek olarak bir hastalık yoksa bir şurup takviyesine gerek yok.

B vitamini içeren gıdaları tüketmek oldukça önemli.

Et, tavuk, balık, kuruyemişler, yumurta ve soya fasülyesi B vitaminleri için besin kaynakları.Piyasadaki vitamin şuruplarının büyük bir kısmı b vitaminlerinin hepsini içeriyor ve genelde günlük kullanım miktarını karşılayacak düzeyde oluyor. B vitamininden farklı olarak fazla alındığında idrar ile atılıyor. B vitaminini tek bir cümle ile anlatacak olursak enerji verecek ve kan yapacak vitamin olarak bilmek yeterli.

C vitamini sadece hastalıklarla savaşmıyor.

C vitamini aslında herkesin en iyi bildiği vitaminlerin başında geliyor bunun nedeni antioksidan özelliği olması ki bu özellik sayesinde birçok hastalığa karşı vücudun zarar görmesini ve yaşlanmasını önlüyor. Yine sağlıklı bir cilt ve kas yapısı için olmazsa olmaz vitaminlerden.

Sadece vitamin şuruplarıyla alınan C vitamini çocuğunuza yeterli gelmez !

C vitamini için her sene farklı bir gıda c vitamini zengini olarak belirtiliyor ama yinede portakal kivi çilek brokoli her zaman listenin başında. Yine çoğu vitamin şurubunda c vitamini bulunuyor ama genelde günlük ihtiyacın biraz altında düzeylerde bulunduğu için çocuğunuza vitamin şurubu da verseniz üzerine hazır mevsimi gelmişken güzel bir portakal yedirmenin hiç bir zararı yok. C vitamininin de fazlası vücuttan idrar ile atılmaktadır.

D vitamini malesef yeterince önemsenmiyor.

Yine D vitamini olmazsa olmaz vitaminlerden biri. Mevcut sağlık uygulamamızda ilk bir yıl kesinlikle alınması gereken bir vitamin. Bunun içinde "günde 3 damla DVİT3 damla" olarak yokla çıkılmıştı. Tabiki şimdilerde d vitamininin içeriğindeki yardımcı maddeler ile ilgili sayısız soru işareti annelerin kafasında oluştu onun için de daha detaylı konuşmak gerek ama yinede D vitamini almamak bu maddelerin vücuda verdiği zarardan kat ve kat fazla zararlı.

Güneş girmeyen eve doktor girer sözü doğru.

Kısaca söyleyecek olursak D vitamini güneşten yada süt ve balıklardan (özellikle somon ve orkinos gibi yağlı balıklardan ) alınabiliyor. Kemik gelişimi için çok önemli bir vitamin ve diğer vitaminlerin aksine ülkemizde yapılan çalışmalarda çok ama çok fazla eksiklik olduğunu biliyoruz. Yine son çalışmalar depresyon ile ilişkisini de gösteriyor. Sonuç olarak D vitamini için "Güneş girmeyen eve doktor girermiş" atasözü tüm bunları özetliyor.

Başlıca 4 vitamini konuştuk ama ortalama bir multi vitamin şurubunda genelde 20 kalem vitamin ve mineral bulunuyor. Her biri de sağlıklı bir büyüme için gerçekten olmazsa olmaz gıda takviyeleri. Ama benim asıl vermek istediğim mesaj bu değil. Çocuklarınızın büyümesindeki sayısız vitamin ve mineralin içinde kaybolmamak için dengeli beslenme şart çünkü emin olun dengeli bir öğün bile bu vitamin ve minerallerin yüzlercesini içeriyor.

Dr. Mustafa Burak Seven