Birkaç kişiye sakız çiğnemenin sağlığa iyi mi yoksa zararlı mı olduğunu sorarsanız, muhtemelen birkaç farklı yanıt alırsınız. Bu önemli soruyu yanıtlamak için sakız çiğnemenin hem ağzınızı hem de bir bütün olarak vücudunuzu nasıl etkilediğinin birkaç farklı yönünü ele almamız gerekir.

Sakızın etkilerinin kısa bir özeti:

-Çoğu sakız, şeker içerip içermediğine bakılmaksızın yapay tatlandırıcılar içerir. Yapay tatlandırıcıların olumsuz etkisi olabileceği gibi özellikle xylitol içeren sakızlar çürük önleyici özelliğe sahiptir.

-Yeme alışkanlıkları üzerine yapılan bir akademik araştırmaya göre, sakız çiğneyen kişilerin meyve ve sebze gibi sağlıklı yiyecekler yeme daha düşük ve patates cipsi ile şekerleme gibi zararlı yiyecekleri tüketme olasılıklarının daha yüksek olduğunu tespit etti.

-Sakız çiğnemek özellikle şekerle tatlandırıldığında diş çürümesine ve erozyona da yol açabilir. Şekerle tatlandırılmış sakız sakız çiğnediğinizde, dişlerinizi ve diş etlerinizi, çiğnediğiniz süre boyunca şeker banyosunda yıkıyorsunuz demektir.

-Şekersiz ve yapay tatlandırıcılı sakızlar dişlerde mekanik temizlik sağlar.

-Sakız çiğnemek tükürük akışının arttırdığı için diş minesinin bozulmaya ve çürümeye başlamış yüzeylerin tamirine yardımcı olur.

Amerika Birleşik Devletleri’nde nüfusun yüzde 59’u düzenli olarak sakız kullanıyor. Bu sayı İran’da yüzde 82 ve Suudi Arabistan’da yüzde 79. Orta Doğu’da oranların daha yüksek olmasının nedeni, küçük tüccarların, küçük indirimler yerine rutin olarak sakız dağıttığı bir kültürel geleneğin varlığıdır.

Bundan çıkan sonuç, sakızın olumsuz etkileri olabileceği gibi olumlu etkileri de vardır. Bu nedenle günde bir veya iki defa 5-10 dakikayı geçmeyecek şekilde sakız çiğnemeli ve aşırıya kaçılmamalıdır.